1. МЕТА РОБОТИ
Мета роботи - набуття студентами практичних навичок моделювання систем на основі мереж Петрі.
2. КОРОТКІ ТЕОРЕТИЧНI ВIДОМОСТI
2.1. Панелі інструментів
На панелях інструментів (рис.1) розташовані кнопки, призначені для виконання функцій побудови графа мережі Петрі.
INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/1.gif" \* MERGEFORMATINET
Рис.1. Головна робоча панель:
Функціональність кнопок робочої панелі є наступною:
1 - Створити нову схему (файл)
2 - Відкрити файл
3 - Зберегти файл (швидке збереження)
4 - Інструмент побудови вузлів
5 - Інструмент побудови переходів
6 - Інструмент побудови зв'язків
7 - Видалення об'єкту
8 - Запуск моделювання
9 - Покрокове моделювання
10 - Зупинити моделювання (установка початкових значень)
11 - Опис схеми моделі
Плаваюча панель може бути переміщена у будь-яке місце робочого вікна програми.
Додаткову панель інструментів можна згортати. Для цього потрібно навести курсор на рамку над панеллю, як це показано на рис.2.а. і двічі клацнути лівою клавішею миші.
Панель згорнеться і виглядатиме як показано на рис.2.б. Для розгортання панелі потрібно двічі кликнути ЛК миші на рамці (рис.2.б).
INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/2.gif" \* MERGEFORMATINET INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/3.gif" \* MERGEFORMATINET
(а) (б)
Рис.2. Згортання додаткової панелі інструментів
2.2. Робоче вікно
Робоче вікно програми призначене для розроблення і побудови графічного проекту мереж Петрі. Робоче вікно містить дві панелі інструментів.
Зверху розташовані вкладки:
INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/4.gif" \* MERGEFORMATINET
Вкладка 'File' містить наступні команди:
NEW - створити новий файл (нова модель)
OPEN - відкрити раніше збережений файл
SAVE - зберегти файл (швидке збереження)
SAVE AS - зберегти файл із вказанням його імені і місця збереження
Вкладка 'View' містить наступні команди:
FLOAT BAR - плаваюче меню інструментів
TOOL BAR - статична панель інструментів
SCROLL BARS - бігунці перегортування зображення
SCROLL ARROWS - стрілки швидкого перегортування зображення (достатньо навести курсор на одну з них і зображення в робочому вікні почне зміщуватися убік, куди указує стрілка)
Для переміщення екрану можна скористатися властивістю захоплення зображення курсором. Для цього достатньо натискувати ліву клавішу миші на будь-якому вільному місці робочого вікна, курсор набуде вигляду стисненої руки, і перетягнути у потрібному напрямку, потім відпустити кнопку миші. Для повної відміни режиму захоплення зображення потрібно натиснути праву клавішу миші.
Вкладка 'Tools' містить наступні команди:
CREATE STATISTIC - створення файлу звіту про процес моделювання
OPTIMIZE SPACE - вирівнювання розміру вікна по крайньому справа об’єкту і перенесення перегляду у верхній лівий кут робочого вікна.
Вкладка 'Help' містить наступні команди:
HELP - відкриває допомогу за програмою VIPeNET
HOME PAGE - відкриває сайт програми VIPeNET
ABOUT - інформація про авторів програми
2.3. Робочі інструменти
2.3.1. Інструмент “Вузол”
Для створення вузла, клацніть на кнопку INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/9.gif" \* MERGEFORMATINET , курсор змінить свою форму на INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/10.gif" \* MERGEFORMATINET і тепер ви зможете створювати вузли у будь-якій точці екрану. Для цього достатньо вказати курсором розташування і натискувати ліву кнопку миші. Кожному новоствореному вузлу буде присвоєно ім'я "placeN", де N-порядковый номер вузла. Для виходу із режиму побудови вузлів, достатньо натиснути праву клавішу миші.
Положення вузла можна змінити навівши на нього курсор і затиснувши ліву кнопку миші, потім перетягнути і відпустити кнопку.
Побудувавши вузол можна на основі його параметрів, таких як:
- Назва
- Кількість фішок
- Група
- Зовнішній вигляд
- Опис
Клацнувши по вузлу правою клавішею миші викличемо меню налаштувань (рис.3).
INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/16.gif" \* MERGEFORMATINET INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/17.gif" \* MERGEFORMATINET
Рис.3. Меню налаштувань властивостей вузла
Вказати ім'я вузла можна в полі 'Name'. Кількість фішок задається в полі 'Value'.
Для додавання вузла до якої-небудь групи, слід скористатися полем 'Group'. Натиснувши на напис 'Click here to group' буде викликано додаткове меню (меню груп). Наведіть курсор на рядок із написом 'New Group' і клацніть по ньому лівою клавішею миші. Напис поміняється на 'Group 1' (це ім'я можна поміняти на інше). Тепер потрібно натиснути кнопку 'Group' для підтвердження групування і повернення до меню налаштувань. Для остаточного підтвердження потрібно натиснути 'OK'.
Якщо після натиснення 'Group' натиснути 'Cancel', то останні дії в меню групування будуть відмінені.
Для зміни вигляду відображення вузла клацніть курсором на зображенні INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/18.gif" \* MERGEFORMATINET (при наведенні курсор зміниться із стрілки на руку). Відкриється меню вибору зображень, в якому достатньо клацнути на потрібній картинці і вона замінить стандартну. Після цього потрібно натиснути 'OK' в меню параметрів для підтвердження вибору або 'CANCEL' для відміни.
Для додавання опису вузла клацніть в меню параметрів на трапецієвидній вертикальній кнопці справа. З'явиться поле для введення тексту. Після набору опису потрібно натиснути 'OK' для закриття вікна.
2.3.2. Інструмент “Перехід”
Для створення переходу, клацніть на кнопку INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/11.gif" \* MERGEFORMATINET . Курсор змінить свою форму на INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/12.gif" \* MERGEFORMATINET . Далі клацаючи лівою клавішею миші можна розставляти переходи у потрібних областях екрану. Для відмови від побудови переходу достатньо натискувати праву клавішу миші.
Кожному новоствореному переходу присвоюється ім'я, по замовчуванню це pN[X,Y], де N - порядковий номер переходу, X і Y відповідно мінімальний і максимальний час спрацьовування переходу.
2.3.3. Інструмент “Зв’язок”
Для створення зв'язку між об’єктами, клацніть на кнопку INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/13.gif" \* MERGEFORMATINET , вигляд курсора не зміниться. Тепер наведіть стрілку на місце і клацніть по ньому лівою клавішею миші, курсор зміниться на <INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/14.gif" \* MERGEFORMATINET >, потім наведіть вказівник на перехід і клацніть по ньому лівою клавішею миші. У результаті отримаємо зв'язок між вузлом і переходом з одним вузлом у вигляді <INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/15.gif" \* MERGEFORMATINET > .
Зв'язок з вузла в перехід зображається суцільною лінією.
Зв'язок з переходу у вузол зображається пунктирною лінією.
Якщо на шляху між об’єктами які необхідно зв'язати є інші об’єкты, то можна побудувати багатовузловий зв'язок в обхід цих об’єктів. Для цього спочатку потрібно клацнути лівою клавішею миші по вузлу(переходу), а потім клацати в порожніх місцях робочого вікна створюючи проміжки, зв'язані вузлами. Для завершення зв'язку клацніть на бажаному (кінцевому) об’єкті, у даному випадку переході (вузлі).
2.3.3. Інструмент “Видалення”
Для видалення об’єктів з графа потрібно натиснути на панелі інструментів кнопку INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/19.gif" \* MERGEFORMATINET . Після вибору клацаючи курсором по об’єктах вони видаляються.
Під час видалення об’єкта стираються всі його вхідні і вихідні зв'язки з іншими об’єктами.
2.4. Моделювання
Для запуску процесу моделювання необхідно натиснути на будь-якій з панелей інструментів кнопку INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/35.gif" \* MERGEFORMATINET . У цьому випадку, якщо граф коректний, моделювання продовжуватиметься доти, поки не закінчаться фішки у всіх місцях, або до примусової зупинки, якщо граф циклічний. Зупинити процес моделювання можна натиснувши кнопку INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/36.gif" \* MERGEFORMATINET . Припинення моделювання здійснюється натисненням на INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/37.gif" \* MERGEFORMATINET . Після того, як моделювання припинено, його можна продовжити або у нормальному режимі, або у покроковому. Для нормального продовження потрібно натиснути INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/38.gif" \* MERGEFORMATINET . Для покрокового режиму потрібно натиснути INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/39.gif" \* MERGEFORMATINET . Кожне натиснення здійснює один крок моделювання. У покроковий режим можна перейти без припинення, якщо відразу натискувати кнопку INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/40.gif" \* MERGEFORMATINET .
2.5. Типи файлів
Програма VIPeNET підтримує наступні типи файлів:
/ *.VIP (рідний формат файлів програми VIPeNET). Розроблений для VIPeNET формат файлів.
/ *.NMP (формат файлів програми MPNET)
Ці файли програма VIPeNET може відкривати для моделювання, редагування і збереження в свій формат (*.VIP).
2.6. Робота з файлами
2.6.1. Створення файлу
Для створення файлу, увійдіть у меню 'File' і виберіть команду 'New'. Якщо перед цим ви працювали з іншим файлом, то з'явиться наступне меню з питанням про подальші дії програми:
INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/41.gif" \* MERGEFORMATINET
Варіант 'Save' дозволить зберегти роботу перш ніж програма очистить робоче вікно для побудови нового графа. Варіант 'New' - жодні зміни не будуть збережені, робоче вікно очиститься для побудови нової моделі.
Для швидкого звернення до команди 'New', скористайтеся кнопкою INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/42.gif" \* MERGEFORMATINET яка розташова на статичній панелі інструментів.
2.6.2. Збереження і завантаження файлу
Щоб зберегти файл уійдіть в меню 'File', там виберіть або 'Save' для швидкого збереження відкритого файлу (без зміни імені), або якщо це новостворений файл, 'Save As...' (з можливістю задати ім'я файлу).
У випадку якщо ви натискували 'Save As...' з'явиться стандартне вікно збереження.
INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/43.gif" \* MERGEFORMATINET
Рис.4. Стандартне вікно збереження файлу проекту
По замовчуванню ім'я файлу 'untitled.vip'. Задавши ім'я тиснемо кнопку збереження.
Швидке збереження: 'Ctrl+S', також можна використовувати кнопку INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/44.gif" \* MERGEFORMATINET на панелі інструментів.
За відсутності яких-небудь змін, при спробі збереження буде виведено повідомлення:
INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/45.gif" \* MERGEFORMATINET
що свідчить про те, що змін немає.
Щоб відкрити файл скористайтеся командою 'Open...' у розділі 'File'. Можна також скористатися кнопкою INCLUDEPICTURE "../../osa-2004/Petri%20Nets/02/HELP/img/46.gif" \* MERGEFORMATINET , або комбінацією клавіш 'Ctrl+O'. З'явиться стандартне вікно відкриття файлу. Користувачу залишиться вибрати тип файлу VIP або NMP (*.VIP по замовчуванню), що відкривається, вказати файл і натиснути кнопку відкриття файлу.
ЛАБОРАТОРНЕ ЗАВДАННЯ
Змоделювати мережу Петрі перехрестя вказане на малюнку нижче:
ХІД РОБОТИ:
ВИСНОВОК:
На цій лабораторній роботі ми набули практичних навичок моделювання систем на основі мереж Петрі. Змоделювали мережу Петрі заданого перехрестя, в даній даному випадку вул. Академіка Сахарова і вул. Гвардійської.