Міністерство освіти і науки України
Національний університет «Львівська політехніка»
Кафедра АСУ
Методичні вказівкидо виконання лабораторних робіт з дисципліни
Інформаційні технології у видавничій справі
Для студентів бакалаврського рівня
підготовки по спеціальності
«Видавничо-поліграфічна справа» (шифр - 0927)
Львів - 2009
Лабораторна робота №1
Ознайомлення з інтерфейсом Adobe Illustrator CS2 та перші кроки створення простих об’єктів
Мета роботи: ознайомитися з основними елементами Adobe Illustrator CS2 та вміти створювати найпростіші графічні об’єкти
Теоретичні відомості
Adobe Illustrator CS2
Adobe Illustrator є одним з визнаних лідерів серед програм векторної графіки (останні його версії мають і засобу для роботи з растровими зображеннями, рівно як і Photoshop тепер уміє працювати з векторними об'єктами) і призначений для створення і редагування ілюстрацій для поліграфії, мультимедійних додатків і Інтернету.
Векторна графіка заснована на простих геометричних фігурах, званих примітивами — прямокутниках, колах, еліпсах і т.п.; на фігурах, побудованих з примітивів, і на різноманітних кривих. Звідси і свобода трансформації: векторне зображення можна обертати і масштабувати практично без втрати якості. Програми для роботи з векторною графікою незамінні в тих областях графіки, де важливе значення має збереження ясних і чітких контурів наприклад при створенні графічних заголовків, логотипів, малюнків, технічних ілюстрацій, схем, діаграм і т.п.
Гідністю векторних ілюстрацій є і те, що вони займають менший об'єм, ніж аналогічні растрові зображення, оскільки зберігається не саме зображення, а тільки деякі основні дані, за допомогою яких програма кожного разу створює зображення наново. Крім того векторна графіка відмінно працює з контурами об'єктів і групами об'єктів, дозволяючи швидко вносити радикальні зміни.
Створення нового документу
Робота над картинкою починається із створення нового документа, що відбувається звичайним способом покоманді File=>New (Файл=>Новый). При цьому у вікні New Document (Новий документ; мал. 1) потрібно відразу визначити, для чого призначається документ — для публікації в Інтернеті або для друку. У першому випадку вибирається режим RGB, а в другому — CMYK. Потім на екрані з'явиться документ обмежений чорною рамкою (мал. 2). Усередині цієї рамки звичайно (тобто при встановленому принтері) є додаткова пунктирна рамка, що визначає робочу область документа, усередині якої і повинен бути сформований малюнок. Все, що опиниться поза пунктирною рамкою, не виводитиметься на друк. Збільшення і зменшення масштабу зображення, як і в Photoshop, проводиться натисненням комбінації клавіш: Ctrl+«+» — для збільшення масштабу Ctrl+«–» — для зменшення.
Мал. 1. Для створення нового документу
Мал. 2. Новий документ
Панель інструментів
Панель інструментів програми Illustrator дуже нагадує таку в Photoshop, і вибираються інструменти звичайним способом. Під видимим на даний момент інструментом може ховатися ще декілька, до яких неважко дістатися, утримуючи клавішу Alt при виборі інструменту чи натиснувши на трикутник в правому нижньому куті потрібного нам елемента з панелі (Мал. 3).
Мал. 3. Серія інструментів для створення графічних примітивів
Основні палітри
У програмі Illustrator існує ціла серія спеціалізованих палітр, які можуть бути відкриті або закриті і викликаються із списку палітр, що відкривається при активізації команди
Window (Вікно). У числі основних — палітра кольорів Color, палітра каталога кольорів Swatches і палітра ліній Stroke.
У палітрі Color (мал. 4) в першу чергу варто звернути увагу на два квадратики в лівих верхніх куту палітри: суцільний (Fill) і порожнистий (Stroke). Аналогічні квадратики фігурують і в нижній частині палітри інструментів: перший відповідає за колір заливки, а другий — за колір обведення об'єкту (мал. 5).
Активним вважається квадратик, що стоїть попереду, і саме для нього буде визначений колір у разі його вибору. Перемикання між квадратами здійснюється звичайним клацанням миші. Колір заливки або обведення об'єкту можна вибрати як з палітри Color, так і на панелі інструментів. Здійснюється це подвійним клацанням по одному з квадратиків і приводить до відкриття вікна Color Piсker (Підбір кольори), де можна буде вибрати потрібний колір (мал. 6).
Мал. 4. Палітра Color
Мал. 5 Приклад об’єкта з границею іншого кольору
Мал. 6 Вибір кольору у вікні Color Picker
Палітра Swatches (мал. 7) є каталогом стандартних кольорів, градієнтів і узорів який можна редагувати, доповнювати і настроювати. Тут можна не тільки вибирати, але і зберігати кольори, градієнти і узори, раніше підібрані вами для конкретних зображень. Це дуже зручно, так як, підібравши колір до конкретного об'єкту, користувач тут же забуває про нього і переходить до іншого кольору. Надалі для його відновлення, як правило, доводиться відкривати відповідне зображення і брати зразок кольору інструментом Eyedropper (Піпетка). Адже можна поступати простіше, зберігаючи потрібні кольори в палітрі Swatches (для чого, власне, вона і призначена), — просто перетягнете активний квадратик з кольором з палітри Color в палітру Swatches.
Мал. 7 Палітра Swatches
Палітру Swatches можна поповнити і іншим чином, оскільки при інсталяції програми
автоматично створюється ціла бібліотека палітр кольорів, будь-який з яких можна додати в палітру Swatches. Для відкриття конкретної бібліотеки скористайтеся командами Window=>Swatch Libraries=>... (Вікно=>Библиотечні колекції=>...) або Window=>Swatch Libraries=>Other Library (Вікно=>Библиотечні колекції=>Другие бібліотеки) і аналогічним чином перетягнете потрібний колір в палітру Swatches. Перша команда приведе до відкриття однієї з палітр, встановлених за умовчанням, а друга — до відкриття бібліотеки кольорів одного із створених вами раніше файлів *.ai. Щоб видалити непотрібний колір з палітри, досить перетягнути його на значок корзини в правом нижньому куті палітри.
Палітра Stroke (мал. 9) визначає зовнішній вигляд обведення об'єкту. Тут можна змінити ширину обведення в полі Weight (Ширина) — слід враховувати, що дробові значення ширини вводяться через кому. Включення параметра Dashed Line (Пунктирна лінія) робить активними три пари полів Dash (Довжина штриха) і Gap (Відстань між штрихами), значення в яких визначають характер пунктирної лінії.
Мал. 9 Палітра Stroke
Три значення параметра Cap палітри Stroke задають межі лінії:
• вибір першого значення веде до того, що межі співпадають з опорними точками;
• вибір другого значення забезпечує формування округляючих меж;
• при виборі третього значення межі лінії виходять за межі опорних точок.
Значення параметра Join визначають зовнішній вигляд внутрішніх точок ламаної лінії: перший варіант забезпечує формування гострих крапок, другий — що округляють, третій — прямих та штрихованих. Тому округлі вершини виходитимуть тільки при виборі середніх значень параметрів Cap і Join.
Мал. 10 Приклад малювання ліній з різними параметрами Cap і Join
Виділення та групування об’єктів
Для виділення об'єктів в першу чергу служать інструменти Selection (Виділення), Direct
Selection (Часткове виділення) і Group Selection (Групове виділення). Selection відповідає за виділення всього об'єкту шляхом висновку його в прямокутну рамку (у так званий габаритний контейнер) і зручний для швидкого виділення одного або декількох розташованих поряд або об'єктів, що накладаються один на одного, шляхом формування рамки навколо них. При виділенні одного об'єкту досить клацнути на межі об'єкту або усередині об'єкту, якщо він має заливку. Якщо ж йдеться про виділення декількох об'єктів, то навколо них потрібно сформувати прямокутну рамку. У будь-якому випадку про виділення об'єкту свідчитиме висновок його в габаритний контейнер.
Інструмент Direct Selection відповідає за виділення одного об'єкту без утворення прямокутної рамки і найчастіше застосовується для виділення окремих опорних точок або сегментів кривих (але про це ми розповімо в одному з наступних уроків). Інструмент Group Selection призначений для виділення групи об'єктів (вона може складатися не тільки з графічних примітивів, але і з окремих опорних точок і сегментів кривих), але також без приміщення їх в габаритний контейнер.
Якоюсь мірою інструменти Direct Selection і Group Selection дублюють один одного, оскільки виділити декілька об'єктів можна і за допомогою інструменту Direct Selection, якщо утримувати натиснутої клавішу Shift в процесі виділення. Сам процес виділення здійснюється простим клацанням миші усередині об'єкту або по його межі. За допомогою вищеназваних інструментів можна і переміщати виділені зображення мишею або використовуючи відповідні клавіші із стрілками. Окрім названих інструментів виділення, існують ще Magic Wand (Чарівна паличка) і Lasso (Ласо). Та і відносно вищеназваних інструментів є ще ряд нюансів, але не можна обійняти неосяжне, і детальніше на питаннях виділення ми зупинимося іншим разом.
Групування.
Якщо відносно декількох об'єктів необхідно здійснити одні і ті ж перетворення, то зручніше об'єднати їх в групу (втім, це не обов'язково — можна просто кожного разу виділяти все об'єкти при натиснутій клавіші Shift). Зручність угрупування полягає в тому, що після виділення декількох об'єктів в групу одиночне клацання інструментом Selection по будь-якому з цих об'єктів приводитиме до виділення відразу всієї групи.
Для створення групи виділите послідовно з використанням клавіші Shift декілька об'єктів інструментом Direct Selection і скористайтеся командою Object=>Group (Об’єкт=>Група).
Розділити об'єкти можна зворотною командою Object=>Ungroup (Об’єкт=>Не група). Проте навіть якщо об'єкти згруповані, є можливість попрацювати з одним з них, не розриваючи групу. Для цього виділіть об'єкт інструментом Group Selection і виконуйте з ним потрібні перетворення: переміщення, перефарбовування, повороти, накладення ефектів і ін.
Лабораторна робота №2
створення та перетворення графічних об’єктів
Мета роботи: навчитися створювати та змінювати прості графічні зображення
Теоретичні відомості
формування графічних примітивів
Малювання таких простих фігур, як прямокутники (Rectangle), закруглені прямокутники (Rounded Rectangle), еліпси (Ellipse), багатокутники (Polygon), зірки (Star) і відблиски (Flare) здійснюється в програмі звичайним способом — за допомогою відповідних інструментів з палітри. Натиснення клавіші Shift в процесі малювання приводить до формування замість прямокутника квадрата, а замість еліпса — круга. Крім того, параметри геометричної фігури можна коректувати з меню, для чого потрібно клацнути мишею на листі і змінити параметри (робиться це до формування об'єкту). І якщо у випадку, наприклад, прямокутника можна міняти тільки його ширину (Width) і висоту (Height), то для багатокутників можна змінити радіус (Radius) і число кутів (Sides), а для зірок — число вершин (Points), зовнішній і внутрішній радіуси.
Колір заливки геометричної фігури, рівно як і колір обведення, може бути визначений як заздалегідь, так і після її зображення — в тому випадку, якщо фігура виділена.
Давайте створимо, наприклад, зображення зірки. З цією метою двічі клацніть в палітрі на квадратику Fill і встановите потрібний колір для заливки фігури. Потім активізуйте квадратик Stroke і визначте колір межі. Виберіть з палітри інструмент Star (за умовчанням він ховається під інструментом Rectangle, і його можна знайти, утримуючи клавішу Alt) і сформуйте зірку потрібного розміру (мал. 11).
Мал. 11 Зовнішній вигляд зірки
Активізуйте палітру Stroke, збільште ширину межі (наприклад, до 30 пікселів) і встановіть середні значення параметрів Cap і Join — вершини зірки приймуть округлу форму (мал. 12).
Мал. 12 Зірка після редагування сторін в палітрі Stroke
Після цього можна відкрити палітру Swatches і заповнити зірку відповідним градієнтом або узором.
Цілком можливо, що асортимент наявних в палітрі Swatches градієнтів вас не влаштує, можна його злегка скоректувати. В цьому випадку командою Window=>Gradient (Окно=>Градиент) відкрийте палітру Gradient і перетягнете маркери градієнта (вони поміщені у вигляді квадратиків під смугою зміни кольорів градієнта) потрібним чином (мал. 13). Представлений варіант настройки градієнта вийшов так легко і просто тільки тому, що спочатку в палітрі Swatches був вдало підібраний градієнт. Повна ж настройка градієнта — заняття довше.
Мал. 13 Результат налаштування градієнта
Прості дії над об’єктами
Зверніть увагу, що будь-яка дія проводиться тільки відносно одного або декількох виділених об'єктів, причому цілі групи об'єктів можна одночасно переміщати, змінювати розміри, одночасно перефарбовувати, накладати на них різні фільтри. Наприклад, перефарбовування будуть здійснена миттєво відносно всіх виділених об'єктів при зміні кольору заливки Fill.
трансформація об’єкта інструментом Direct Selection
Намалюйте прямокутник і зробіть поряд його другу копію (для зразка) звичайним способом через буфер обміну (команди Edit=>Copy — Редактирование=>Копирование і Edit=>Paste — Редактирование=>Вставка), потім зніміть з одержаної копії виділення командою Select=>Deselect (Виделення=>Нічого не виділене) або просто клацнувши на вільному місці робочої області. Виберіть інструмент Direct Selection, підведіть його до одного з кутів прямокутника і потягніть, перетворивши його у трапецію (мал. 14).
Мал. 14 Трансформація прямокутника інструментом Direct Selection
масштабування та повороти
На відміну від Photoshop, інструменти масштабування і поворотів винесені в програмі Illustrator безпосередньо на панель інструментів, так що працювати з ними легко і просто. Наприклад, зробимо копію зірочки, зображеної на мал. 15, командами Edit=>Copy (Редактирование=>Копировать) і Edit=>Paste (Редактирование=>Вставить), зменшимо її в розмірах і перемістимо в центр великої зірки. Для зменшення розміру (враховуючи, що скопійована зірка виділена) виберемо на панелі інструментів інструмент Scale (Масштаб), двічі клацнувши по інструменту, — відкриється вікно масштабування. Включимо у вікні Scale прапорець Preview (Попередній перегляд), щоб відразу бачити всі зміни на малюнку, і набудуємо значення масштабу відповідним чином (мал. 16). Потім виділимо зменшену копію зірочки інструментом Direct Selection і перетягнемо її в центр великої зірки. Ідеально розташувати об'єкти щодо один одного досить складно (хоча на практиці подібні операції доводиться виконувати часто-густо), тому потрібно виділити обидві зірочки. Відкриємо палітру Windows=>Align (Окно=>Выравнивание; мал. 17) і центрувати їх щодо друга, послідовно клацнувши на кнопках Horizontal Align Center (Горизонтальне вирівнювання щодо центру) і Vertical Align Center (Вертикальне вирівнювання відносно центру). Результат представлений на мал. 18.
Мал. 15 Початкове зображення
Мал. 16 Зміна масштабу виділеного об’єкту
Мал. 17 Центрування обох об’єктів за допомогою палітри Align
Потім, не знімаючи виділення з об'єктів, двічі клацніть на інструменті Rotate (Поворот), після чого відкриється вікно настройки повороту. Включіть прапорець Preview (Попередній перегляд) і почніть помалу повертати зірки, поступово довівши їх до бажаного положення. Можна повертати об'єкти і по-іншому, вибравши інструмент Rotate одним клацанням (ніякого вікна настройок в цьому випадку відкриватися не буде, але на малюнку буде позначений центр повороту) і почавши повертати об'єкт мишею.
Масштабування можна виконати і іншими способами: або просто одинарним клацанням вибравши інструмент Scale і перемістивши одну з вершин об'єкту, або помістити об'єкт в габаритний прямокутник, виділивши його інструментом Selection і перемістивши маркери габаритного прямокутника. При цьому переміщення бічних маркерів забезпечує масштабування тільки по горизонталі або по вертикалі, а переміщення кутових маркерів — одночасно по горизонталі і по вертикалі. Для масштабування із збереженням пропорцій слід утримувати клавішу Shift; клавіша Alt дозволяє здійснити масштабування з центру об'єкту.
використання фільтрів для формування більш важчих об’єктів
Початкове число графічних примітивів, на жаль, невелике, і неможливо обійтися тільки ними при створенні потрібного зображення. Проте Illustrator надає масу можливостей для зміни початкових фігур, зображення, що при цьому виходять, будуть куди як далекі від звичайних прямокутників, багатокутників і зірок. Так, фільтр Pucker & Bloat (Зморщувати і роздувати) формує на основі початкового зображення опуклі або увігнуті криві, що дуже підходить для малювання квіток, геральдичних знаків і ін. Фільтр Twist (Вигин) закручує об'єкт в центрі сильніше, ніж по краях, створюючи ефектні вихори із звичайних багатокутників, і т.п. Скористаємося створеною в попередньому прикладі зіркою (мал. 34). Виділимо її інструментом Direct Selection, а потім застосуємо до неї один з численних варіантів деформації командою Effect=>Distort & Transform=>Pucker & Bloat (Эффект=>Искажение і трансформация=>Сморщивать і роздувати). Залежно від настройок деформації можна одержати самі різні фігури — починаючи від сонечка і закінчуючи ромашкою. Зверніть увагу що прапорець Preview (Попередній перегляд) повинен бути обов'язково включений, інакше ви не зможете спостерігати за перетворенням зображення у міру зміни параметра.
Мал. 18 Ромашка (показані настройки Pucker & Bloat)
Мал. 19 Сонце (показані настройки Pucker & Bloat)
Не менш оригінальні ефекти можна одержати, якщо узяти за основу інші графічні примітиви. Зокрема, з восьмикутника можна одержати ефектні варіанти кольорів, а з кола — цікавий символ, який може бути задіяний, наприклад, при створенні логотипу.
Не менш цікаві ефекти виходять при накладенні на геометричні примітиви інших фільтрів з групи Distort & Transform (Спотворення і трансформація). Початкове зображення виглядає відповідно до мал. 15, а результат застосування команди Effect=>Distort & Transform=>Twist (Эффект=>Искажение і трансформация=>Изгиб) може нагадувати зовсім інше.
Перефарбуйте початкову зірочку голубуватим градієнтом, більш відповідним для сніжинок, і спробуйте скористатися фільтром ZigZag, що викликається командою Effect=>Distort & Transform=>ZigZag (Эффект=>Искажение і трансформация=>Зигзаг). При цьому може бути одержано неймовірна безліч різноманітних сніжинок .
Мал. 19 Сніжинка (показані настройки Zig Zag)