Ознайомлення із середовищем візуального програмування Delphi.

Інформація про навчальний заклад

ВУЗ:
Національний університет Львівська політехніка
Інститут:
Не вказано
Факультет:
Не вказано
Кафедра:
Не вказано

Інформація про роботу

Рік:
2002
Тип роботи:
Інструкція та методичні настанови
Предмет:
Застосування засобів об’єктно-орієнтованого програмування у лінгвістичних задачах

Частина тексту файла (без зображень, графіків і формул):

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ Національний Університет “Львівська політехніка”  EMBED PBrush  Ознайомлення із середовищем візуального програмування Delphi. ІНСТРУКЦІЯ до лабораторної роботи №2 з курсу “Застосування засобів об’єктно-орієнтованого програмування в лінгвістичних задачах” спеціальності 07.030505 “Прикладна лінгвістика”. ЗАТВЕРДЖЕНО На засіданні кафедри “Системи Автоматизованого проектування” Протокол №___ від _________ Львів - 2002 Ознайомлення із середовищем візуального програмування Delphi. Інструкція до лабораторної роботи №1 з курсу “Застосування засобів об’єктно-орієнтованого програмування в лінгвістичних задачах” спеціальності 07.030505 “Прикладна лінгвістика”. Укл. Д.В. Корпильов. Львів НУЛП, 2002. Укладач: Д.В. Корпильов, асистент. Відповідальний за випуск С.П. Ткаченко, к.т.н., доцент Рецензенти І.І. Мотика, к.т.н., доцент С.П. Ткаченко, к.т.н., доцент Мета роботи: Познайомитися із середовищем візуального програмування Delphi і одержати практичні навички роботи в цьому середовищі. Основний зміст Створити найпростіший додаток для виводу тексту. Теоретичні відомості. Що таке Delphi? Delphi – це програмне середовище візуального програмування і створення як додатків клієнт/сервер, так і загальних додатків для Windows. Delphi – це система швидкої розробки додатків для Windows, так називана система RAD (Rapid Application Development). Delphi об’днує у єдиному середовищі високопродуктивний компілятор з мовою Object Pascal, візуальні механізми програмування, інструмент створення додатків – клієнтів для роботи з різними локальними і вилученими базами даних. Основою Delphi є графічне середовище розробки додатків, яке називається інтегрованим середовищем розробки (Integrated Development Environment, IDE ). Delphi, як і всяке сучасне середовище розробки додатків засновані на ООП. В основі Delphi лежить объектно – орієнтоване програмування мовою Pascal, що Borland називає Object Pascal. Це доповнена (причому істотно) і змінена версія Borland Pascal 7.0. Основні інструменти Delphi. Після завантаження Delphi на екрані відкриваються чотири вікна IDE: головне вікно, вікно проектувальника форм, вікно редактора коду, вікно інспектора об'єктів. 1.Головне вікно. Головне вікно складається з трьох частин: меню, панелі інструментів і палітри компонентів. IDE містить чотири стандартні панелі інструментів: View, Standard, Debug, Custom. Середовище дозволяє чи додавати видаляти кнопки в панелі інструментів за допомогою команди Customize з локального чи меню панелей інструментів. У палітрі компонентів відображаються компоненти, за допомогою яких користувач створює свої додатки. Піктограми стандартних компонентів Delphi розділені на групи, кожна група розташована на окремій страниці. 2.Проектувальник форм Form Designer. У вікні проектувальника форм відображається форма як візуальний об'єкт. Тут ви визначаєте, як буде виглядати ваш додаток з погляду користувача, і створюєте графічний інтерфейс користувача. Ви вибираєте компоненти з палітри компонентів і перетаскуєте їх у форму, використовуючи мишу для точного розташування і визначення розмірів компонента. Ви можете керувати зовнішнім виглядом і поведінкою компонента за допомогою Object Inspector і Code Editor. Це власне і є візуальне програмування. 3.Інспектор об'єктів Object Inspector. З його допомогою ви можете змінювати властивості компонентів форми і визначати події, на які повинна реагувати чи форма її компоненти. Вікно інспектора об'єктів має двох вкладок: Properties – властивості Events – події 4.Редактор коду Code Editor. У вікні редактора коду ви можете вводити розроблений вами чи код редагувати сгенерированный Delphi код для компонентів розробленої форми. Code Editor використовує технологію вкладок, кожна вкладка відповідає своєму чи модулю файлу. Обробка подій Події – це властивості процедурного типу, призначені для створення користувальницької реакції на ті чи інші вхідні впливи. Усі події в Delphi прийнято іменувати з ”On”. Клацнувши в Інспекторі об'єктів на станиці Events у поле будь-якої події, ви одержите в програмі заготівку методу – оброблювача цієї події. При цьому його ім'я буде складатися з імені поточного компонента й імені події (без “On”), а відноситися він буде до поточного формі. Наприклад, якщо на формі розміщена кнопка (компонент TButton з ім'ям Button1), те заготівка оброблювача події OnClick(щиглик по кнопці) буде мати procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin end; Заготівку оброблювача події OnClick можна також одержати двічі клацнувши по розміщеній на формі кнопці. Оскільки події – це властивості об'єкта, їхнє значення можна змінювати під час виконання програми. Ця можливість називається делегуванням. Форма. Форма в Delphi- це синонім вікна. Будь-яка програма має як мінімум одну форму- вона з'являється на екрані в момент старту програми. Для підключення нової форми до проекту досить звернутися до репозиторию і вибрати потрібний різновид форми. Доступ до репозиторию відкриває опція меню File|New. Крім універсальної порожньої форми Form(сторінка New репозитория) репозиторий містить і спеціалізовані форми. Підключення нової форми до проекту приводить до того, що менеджер проекту розміщає її в списку автоматично створюваних форм(вікно Project Option, сторінка Forms, список Auto-create forms). Для того, щоб форма не створювалася автоматично в момент старту програми, необхідно перенести її в список Available forms. У цьому випадку форма створюється в міру необхідності. У момент старту програми на екрані показується тільки одна – головна форма. Кожне наступне вікно стає видно тільки після виклику його методу Show чи ShowModal. Основний спосіб, використовуваний для закриття форми - це виклик методу procedure Close.e Close. Усередині методу Close у першу чергу викликається метод function CloseQuery:boolean. Для закриття форми необхідно, щоб функція CloseQuery повернула True. Для перевірки на можливість закриття CloseQuery викликає оброблювач події OnCloseQuery:TCloseQueryEvent; TCloseQueryEvent-це процедурний тип: TCloseQueryEvent=procedure(Sender:TObject;Var CanClose:boolean) of object; Ви повинні в оброблювачі події перевірити можливість закриття форми і повернути потрібне значення в параметрі CanClose. Останнім при знищенні форми ініціюється подія OnDestroy:TNotifyEvent; Тут програміст може передбачити необхідні дії, наприклад записати значення у файл. Порядок виконання роботи. У цій роботі ми створимо найпростіше додатки, що містить кнопки і найпростіші компоненти для висновку тексту, а також визначимо деякі оброблювачі подій. Роботу будемо виконувати в три етапи. Етап 1. Створення простого додатка. Розробка нового додатка починається зі створення проекту. Для цього в меню File виберете команду New Application. Delphi створює проект, що містить три файли: Файл проекту *.dpr Файл форми *.dfm Файл модуля *.pas При цьому в проектувальнику форм (Form Designer) Ви побачите нову форму, а в редакторі коду (Code Editor) – заготівку вихідного тексту модуля, що асоційований зі створеною формою. Файл проекту являє собою не більш, ніж вихідний файл Pascal. Program Project1; Uses Forms, Unit ‘in Unit1.pas’{Form1}; {$R*.RES} begin Application.Initialize; Application.CreateForm(TForm1,Form1); Application.Run; end. Переглянути файл проекту можна виконавши команду меню Project|View Sourse, або Ctrl-F12 і вибрати зі списку ім'я файлу проекту. У секції Uses перераховані всі модулі, що входять до складу проекту. У блоці begin ... end після ініціалізації об'єкта додатка Application здійснюється створення форм, що входять до складу проекту. Метод Run здійснює запуск додатків. При додаванні модулів і форм у додаток вони будуть з'являтися в секції Uses файлу проекту. Кожна форма представлена в двох видах: у виді файлу форми з розширенням dfm (представлення вікна Windows - додатка як візуального об'єкта) і модуля форми з раширением pas (Pascal – код форми). Автоматично сгенерированный спочатку код має вид: unit Unit1; interface uses Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs; type TForm1 = class(TForm) private { Private declarations } public { Public declarations } end; var Form1: TForm1; implementation {$R *.DFM} end. Директива $R використовується для завантаження зовнішнього файлу ресурсів. Файл .dfm містить бінарне представлення створеної за допомогою Form Designer форми. Символ * означає, що ім'я файлу збігається з ім'ям модуля, тобто Unit. dfm. Текстове представлення форми можна одержати за допомогою команди View As Text контекстного меню форми. Крім модуля форми, у програму можуть входити й інші модулі, не зв'язані з формами. Компіляція проекту здійснюється у відповідності зі списком модулів у файлі проекту. Відкомпільований модуль записується у файл із розширенням dcu. У проекті Delphi можуть бути присутнім і іншими файлами. *.res Ресурси (зберігають зображення, рядки для повідомлень, інформацію про версію програми). *.cfg Відкомпільований файл настроювань проекту. *.dof Текстовий файл, у якому зберігаються значення опцій проекту (настроювання компілятора і компоновщика, каталоги і т.д.) *.dsk Текстовий файл настроювань середовища розробки для даного проекту. Збережіть проект у вашому робочому каталозі, виконавши команду меню File|Save Project As. Отже, ми одержали заготовку (прототип) майбутнього додатка. Тепер додамо в додаток кнопку при натисканні якої, буде з'являтися модальне вікно з написом «ПРИВІТ» Для цього зробіть наступне: 1.З палітри компонентів(сторінка Standard) додайте кнопку TButton у форму, виконавши подвійного щиглика на піктограмі кнопки. Delphi автоматично центрує кнопку на формі. 2.Для того щоб розмістити кнопку в потрібному місці, клацніть на компоненті й утримуючи ліву кнопку миші натиснутої, перетягайте при цьому об'єкт у потрібне місце (подібно переміщенню піктограми в Windows). 3.Перейдіть у Object Inspector і з його допомогою зміните заголовок за замовчуванням, що з'являється на кнопці, з Button1 на ОК. Для цього, клацніть на кнопці один раз для одержання підтвердження, що вона обрана. Потім клацніть на властивості Caption у Object Inspector. Після цього наберіть на клавіатурі OK для зміни наявного заголовка. Аналогічно зміните властивість Caption форми Form1. 4. Виконайте подвійне клацання на кнопці, що Ви додали у форму, для того щоб відкрити Code Editor. Саме тут уводяться рядки коду, що наказують необхідні дії програмі, коли хто-небудь клацне на кнопці в запущеній програмі. Знаходячись у Code Editor, у тілі процедури TForm1.Button1Click наберіть між зарезервованими словами begin і end наступні рядки: ShowMessage(‘ПРИВІТ’); Close; Процедура ShowMessage створює стандартне вікно для виводу повідомлень. Метод Close закриває вікно форми, коли ми закриємо модальне вікно, клацнувши на кнопці Ok вікна. Текст модуля. unit Unit1; interface uses Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs, StdCtrls, ExtCtrls; type TForm1 = class(TForm) Button1: TButton; procedure Button1Click(Sender: TObject); private { Private declarations } public { Public declarations } end; var Form1: TForm1; implementation {$R *.DFM} procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin ShowMessage (' ПРИВІТ'); Close; end; end. 5. Для компіляції і виконання програми виберіть команду Run з меню Run чи натисніть F9. Тепер Delphi автоматично компілює програму для генерування коду часу виконання (run-time code), необхідного для запуску проекту на виконання. Після того як програма почне працювати, на екрані з'явитися  Клацніть на кнопці ОК, і у Вас з'явитися невелике діалогове вікно з написом ПРИВІТ.  Це діалогове вікно є модальним, а це значить, що поки Ви не клацніть на кнопці ОК і не закриєте модальне вікно, програма далі не виконується. При клацанні на кнопці OK програма завершить своє виконання. Метод Close закриває форму і керування повертається до Delphi. Етап 2. Ускладнимо програму. З цією метою для виводу повідомлення використовуємо компоненту Edit, що представляє собою однорядковий редактор. Для цього зробіть наступне: 1. Виберіть з палітри компонентів(сторінка Standard) компонент Edit і розмістіть його на формі. 2. Перейшовши в Object Inspector, зміните властивість Name об'єкта Edit1 на editHello, а властивість Name об'єкта Button1 на btnHello і властивість Caption на Hello. 3. Вибравши властивість Text об'єкта editHello, очистите рядок вікна вводу/виводу. 4. Властивість ReadOnly об'єкта editHello встановить рівним True. Це дозволить захистити рядок вводу/виводу редактора від змін. 5. Зміните тіло процедури TForm1.btnHelloClick. editHello.Text:=’ПРИВІТ’ при виконанні процедури властивості Text об'єкта editHello привласнюється значення ’ПРИВІТ’. Текст модуля. unit Unit2; interface uses Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs, StdCtrls; type TForm1 = class(TForm) editHello: TEdit; btnHello: TButton; procedure btnHelloClick(Sender: TObject); private { Private declarations } public { Public declarations } end; var Form1: TForm1; implementation {$R *.DFM} procedure TForm1.btnHelloClick(Sender: TObject); begin editHello.Text:='ПРИВІТ'  EMBED Word.Picture.8  end; end. Після запуску програми на екрані з'явиться. Якщо Ви клацніть на кнопці Hello,то у Вас з'явиться  Для того, щоб завершити програму, необхідно закрити вікно головної форми кнопкою закриття в правому верхньому куті. Етап 3. Ще більше ускладнимо програму. Додамо ще дві кнопки - одна з яких (btnGoodBye) буде змінювати текст у рядку editHello на ‘До побачення’, а друга(btnClose) закривати форму, завершуючи тим самим програму.   Для закриття форми визначимо оброблювач події procedure TForm1.btnCloseClick(Sender: TObject); begin Form1.Close; end; При закритті форми можна уточнити, чи дійсно користувач хоче завершити додатку, і у випадку підтвердження закривати форму і завершувати додаток. Для цього в Проектувальнику форм варто активізувати форму, вибрати в Інспекторі об'єктів вкладку Events і двічі клацнути у вікні події OnCloseQuery. Потім визначити оброблювач події в такий спосіб: procedure TForm1.Form1CloseQuery(Sender:TObject;Var CanClose:boolean); begin if MessageDlg('Ви дійсно бажаєте завершити програму?’, mtConfirmation , [mbYes, mbNo] ,0)= mrNo then CanClose:=false; end;  Питання для самоперевірки Що таке Delphi? Основні інструменти Delphi. Зміст звіту Титульна сторінка. Мета роботи. Теоретичні відомості. Приклад створеної програми. Вихідні результати. Висновок.
Антиботан аватар за замовчуванням

01.01.1970 03:01-

Коментарі

Ви не можете залишити коментар. Для цього, будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь.

Ділись своїми роботами та отримуй миттєві бонуси!

Маєш корисні навчальні матеріали, які припадають пилом на твоєму комп'ютері? Розрахункові, лабораторні, практичні чи контрольні роботи — завантажуй їх прямо зараз і одразу отримуй бали на свій рахунок! Заархівуй всі файли в один .zip (до 100 МБ) або завантажуй кожен файл окремо. Внесок у спільноту – це легкий спосіб допомогти іншим та отримати додаткові можливості на сайті. Твої старі роботи можуть приносити тобі нові нагороди!
Нічого не вибрано
0%

Оголошення від адміністратора

Антиботан аватар за замовчуванням

Подякувати Студентському архіву довільною сумою

Admin

26.02.2023 12:38

Дякуємо, що користуєтесь нашим архівом!