МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ВОДНОГО
ГОСПОДАРСТВА ТА ПРИРОДОКРИСТУВАННЯ
КАФЕДРА ФІЛОСОФІЇ
045-111
ПЛАНИ
семінарських занять з курсу “Філософія” для студентів
денної форми усіх спеціальностей НУВГП
Рекомендовано до
друку науково-
методичною радою
гуманітарних кафедр
протокол № 2
від 26 листопада 2004
РІВНЕ 2005
Плани семінарських занять з курсу “Філософія” для студентів денної форми навчання усіх спеціальностей НУВГП/ Наконечна О.П., Світайло Л.Д., Рівне: 2005.-35 С.
Упорядники О.П.Наконечна, доктор філософських наук, доцент
Л.Д.Світайло, кандидат філософських наук, доцент
Відповідальний за випуск О.П.Наконечна, доктор філософських наук, доцент,
зав. кафедрою філософії
© Наконечна О.П.,
Світайло Л.Д.
© НУВГП, 2005
В С Т У П
Шановні студенти! Ви розпочинаєте знайомство з філософією - величезною скарбницею людського духу, історії та культури. З моменту свого виникнення філософія завжди сприяла духовному освоєнню Людиною сутності Світу і своєї власної природи, пізнанню, перетворенню нею дійсності в процесі практичної діяльності та осягненню сутнісних динамічних змін в сферах суспільного життя; формуванню ціннісних установок, ідеалів, здатності прогнозувати майбутнє.
Тому вивчення філософії - знайомство з основними віхами історії її розвитку, змістом життєвоважливих проблем сучасної філософії через засвоєння системи відповідних філософських знань, вміння розуміти філософські тексти - допоможе Вам у виробленні здатності до філософського осмислення явищ буття, дасть змогу правильно орієнтуватись в складностях сучасного суспільного процесу, сприятиме формуванню Ваших особистісних якостей, культури мислення.
Метою вивчення філософії є ознайомлення студентів з історичною еволюцією і сучасним змістом філософських проблем, що сприятиме прилученню їх до інтелектуального ядра людської духовності, формуванню навичок свідомого вирішення важливих питань людського світоорієнтування, самоусвідомлення та самоствердження.
Студент повинен знати:
Історичні особливості виникнення та характерні риси філософського типу духовності, особливості західного та східного типу філософування;
Основну філософську проблематику та характер її становлення;
Систему категорій філософії;
Провідні тенденції і концепції сучасного філософування.
Студент повинен уміти:
Аргументовано розкривати зміст основних філософських концепцій;
Володіти системою філософських категорій, навичками філософського мислення;
Реферувати оригінальні філософські тексти і розуміти їх місце в системі філософського знання;
Опираючись на принципи філософського мислення аналізувати сучасні проблеми, що виникають в соціальній, професійній і індивідуальній життєдіяльності;
Переконливо відстоювати власну точку зору щодо світоглядних проблем буття.
ОСНОВНА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА ЛІТЕРАТУРА
Філософія: Курс лекцій./ за ред Бичко А.К.- К., 1991.
Філософія:Підручник ( за заг.ред. Заїченка Г.А. та Сагатовського В.М.-К., 1995.
Рассел Б. Історія західної філософії.- К., 1995.
Горський В.С. Історія української філософії.-К., 1995.
Сучасна соціальна філософія. Курс лекцій. – К., 1996.
Нестеренко В.Г. Вступ до філософії: онтологія людини. К., 1995
Русин П.В., Світайло Л.Д. Філософія: Навчальний посібник.- Рівне, 2000.
Мир философии. Книга для чтения. В 2-х частях. - М., 1991.
Історія філософії України. Хрестоматія. - Київ, 1993.
Философская энциклопедия в 5- ти томах. - М., 1960-1970.
Философский энциклопедический словарь. - М., 1989.
Читанка з історії філософії. У 6 кн. Книга 1, 6.- Київ, 1992-1993.
Філософія: Навчальний посібник / за ред Надольного І.Ф. – К., 1999.
Причепій Є.М., Черній А.М. та ін. Філософія: Посібник.- К., 2001.
На переломе. Философские дискуссии 20-х годов: философия и мировоззрение.- М., 1990.
Петрушенко В.Л. Філософія : Курс лекцій.-К., 2002.
Наконечна О.П.Естетичне як тип духовності.-Рівне, 2002.
Вступ до філософії : історико-філософська пропедевтика: Підручник / за ред Г.І.Волинки – К., 1999.
Бичко А.К., Бичко І.В., Табачковський В.Г. Історія філософії : Підручник.- К., 2001.
Філософія. Світ людини. / за заг. ред. Табачковського В.Г.- К, 2003.
Методичні вказівки:
045-97. Опорний конспект з курсу «Філософія» для студентів заочної форми навчання всіх спеціальностей РДТУ – Рівне, 1999.
045-91. Словник найбільш вживаних філософських термінів.-Рівне, 1997.
Філософія в особах. Словник довідник для студентів і аспірантів усіх спеціальностей УДАВГ.- Рівне 1997.
Журнали:
“Філософська і соціологічна думка”,
“Вопросы философии”,
“Философские науки”,
“ Практична філософія”
Тема 1. Філософія та її місце в системі духовної культури ( 4 год.)
Основні категорії і поняття: Світогляд, світовідчуття, світосприйняття, світорозуміння, переконання, знання, норми, цінності, віра, міфологія, релігія, філософія, епістемний та софійний типи філософування, філософська культура, філософська ідея, філософська школа, філософський напрямок, філософська течія, філософська традиція.
Заняття 1.
План
Світогляд і його структура.
Еволюція типів світогляду і формування філософської проблематики
Філософія як тип духовності. Багатоманітність форм і способів буття філософії.
Заняття 2 .
План
Філософія в системі культури ( філософія і релігія, філософія і наука, філософія і мистецтво, філософія і мораль)
Роль особистості в філософії.
Філософська культура і філософська традиція.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ
1.Розкрийте найсуттєвіші риси міфологічного, релігійного світогляду, та їх відмінність від філософського світогляду .
2. Розкрийте специфічні риси філософського мислення .
3. Розкрийте основні аспекти співвідношення філософії та світогляду .
4. В чому виявляється взаємозв'язок філософії і науки?
5. В чому полягає життєве призначення філософії ?
6. Чим обумовлюється багатоманітність форм і способів буття філософії?
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ
1. В чому проявляється рефлексивна природа філософії ( Див. Нестеренко В.Г.Вступ до філософії: онтологія людини.С. 32-33)?
2. Як ви розумієте вислів Х. Ортеги – і – Гассета, що „ Філософія починається із сумніву в собі . Вона живе остільки , оскільки бореться з собою, заперечує себе ”. 3. Проаналізуйте різні позиції щодо сутності філософії в історії філософії. Яку сутнісну рису філософського мислення вони розкривають ? ( Див: Нестеренко
В. Г. Вступ до філософії: онтологія людини. С. 21 – 22 ).
5. Наведіть аргументи на користь твердження того, що філософія є наукою ?
6. В чому спорідненість філософії та інших сфер культури – релігії, мистецтва, моралі ?
7. Як
ви розумієте твердження, що філософія в культурі виступає її смислотвірним ядром ( Див. Нестеренко В.Г. Вступ до філософії: онтологія людини.С.30-38)?
8. Охарактеризуйте рівні організації філософських знань за ступенем їх узагальненості і спорідненості? ( Див. Нестеренко В.Г. Вступ до філософії: онтологія людини. С. 53 – 55 ).
9. Розкрийте зміст поняття „ філософська культура ”, обгрунтоване філософами київської школи . ( Горський В. Історія філософії в контексті культури // Філософська і соціологічна думка, 1991, № 3, С 99-109; Нестеренко В.Г. с. 59; ).
10. Підготуйте повідомлення на тему: “Місце філософії в сучасній культурі”, ознайомившись з авторськими позиціями, запропонованими в розділі часопису “Філософська думка”, 2002 р, № 1, с. 4-20.
9. Розкрийте зміст поняття “філософська культура”, обгрунтоване філософами київської школи.( Див. Горський В.Історія філософії в контексті культури // Філософська і соціологічна думка, 1991, № 3.С. 99-109; Нестеренко В.Г. Вступ до філософії : онтологія людини, С. 59).
10. Підготуйте повідомлення на тему : “Місце філософії в сучасній культурі”, ознайомившись з авторськими позиціями, запропонованими в розділі часопису “Філософська думка”, 2002, № 1, с. 4-20.
11. Опрацювавши статтю Лісового В. “Предмет і метод метафізики”, підготуйте повідомлення про своєрідність філософського пізнання // Філософська думка, 2002 р.,
12. Прореферувавши статтю Бибихина В. “ Філософія і релігія” // Вопросы философии, 1992, № 7 і статтю С.Франка “Філософія і релігія” //На переломе. Философские дискуссии 20-х годов: Философия и мировоззрение. С. 319-335, означьте спільне і відмінне між цими типами світогляду.
13. Охарактеризуйте позицію М.Рубінштейна, щодо сутності філософії, звернувшись до його роботи “Життєрозуміння – центральна задача філософії” // На переломе. Философские дискуссии 20-х годов: Философия и мировоззрение. С. 61-72.
14. Порівняйте позиції С.Франка та І. Луппола стосовно проблеми науковості філософії та сформулюйте підняті в них проблеми // Див.: На переломе. Философские дискуссии 20-х годов: Философия и мировоззрение. С. 119-126.
ТЕМИ РЕФЕРАТІВ ТА ДОПОВІДЕЙ
1.Філософія і міфологія : сучасний контекст аналізу.
2. Філософія, релігія та мистецтво як форми духовного осягнення світу.
3. Роль філософії в індивідуальному розвитку людини.
Філософська культура і ментальність.
Роль особистості в філософії.
Філософія і логіка.
Етика і філософія: проблеми взаємодії.
ЛІТЕРАТУРА
1.Мир философии Ч.1.Р.1.– М., 1991.
2.Бердяев Н.А. Мое философское мировоззрение // Философские науки, 1990, № 6.
3.Бибихин В.В. Философия и религия // Вопросы философии, 1992, № 7.
4.Горський В. Історія філософії в контексті культури // Філософська і соціологічна думка, 1991, № 3. С.99-109.
5.Кессиди Ф.Х. От мифа к логосу. - М., 1972. С. 51-52
6.Крымский С.Б. Философия как путь человечности и надежды –К., 2000
7.Кутирьов В.О. Людина і світ : три парадигми взаємодії // Філософська і соціологічна думка, 1991, № 7.
8.Лосев И.Н. Миф и религия в отношении к рациональному познанию // Вопросы философии, 1992, № 7
9.Мамардашвили М.К. Как я понимаю философию.-М., 1990.
10.Наконечна О.П. Філософія як тип духовності // Український часопис російської філософії. Вісник товариства російської філософії. Вип. 1.К., 2003.-с.458-463
11.На переломе. Философские дискуссии 20-х годов : Философия и мировоззрение.-М., 1990, Р.1, 11.
12.Торосян В.Г. Ценность философии // Вопросы философии, 1993, № 9.
13.Хайдеггер М. Разговор на проселочной дороге. Избр. статьи позднего периода творчества.- М., 1991. С. 25-27, 134-146.
14.Чижевський Д. Філософія і національність // Філософська і соціологічна думка, 1990, № 10.
15.Шинкарук В.І. Філософія і сучасні історичні реалії // Філософська і соціологічна думка, 1992, № 4.
16.Шульц Л.В. О значении личности в философии // Философские науки, 1991, № 5.
Тема 2. Типологія філософських систем
(8 годин)
Заняття 1.( 2 год.)
Основні поняття і категорії: душа, тіло, теоцентризм, атомізм, натурфілософія, теїзм, атеїзм, космоцентризм, схоластика, томізм, метафізика, неоплатонізм, логіка, етика, мікрокосм, макрокосм, буття, світ, ідеї, номіналізм, реалізм.
План
Виникнення філософії.
Східна ( Індія, Китай) і західна ( античність) парадигми філософування.
Особливості середньовічної філософії.
Заняття 2. ( 4 год.)
Основні поняття і категорії: антропоцентризм, пантеїзм, емпіризм, раціоналізм,
субстанція, дуалізм, деїзм, атеїзм, агностицизм, механістичний матеріалізм, діалектика, метафізика, антропологічний матеріалізм, відчуження, свобода, гуманізм, матеріалістична діалектика, матеріалістичне розумінню історії, натурфілософія.
План
1. Основні риси і особливості філософії Відродження.
Утвердження основ класичного типу раціональності в філософії Нового часу
( ХУ11 – ХУШ ст.)
Німецька класична філософія як втілення класичного типу раціональності.
Філософія марксизму як втілення соціальної раціональності.
Заняття 3.( 2 год)
Основні поняття і категорії: сцієнтизм, антисцієнтизм, позитивізм, неопозитивізм, структуралізм, ірраціоналізм, психоаналіз, екзистенціалізм, персоналізм, неотомізм, філософська антропологія, парадигма, філософія життя, тейярдизм, герменевтика.
План
1.Становлення нової світоглядної парадигми в філософії ХХ століття.
2. Проблема наукового знання і мови в філософії ХХ ст.: неопозитивізм, постпози тивізм, структуралізм, герменевтика, прагматизм.
3. Нова постановка проблеми “людина-світ” у філософії другої половини Х1Х- ХХ ст.: філософія життя, психоаналіз, персоналізм, екзистенціалізм, філософська антропологія.
4. Особливості релігійної філософії ХХ ст.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ
1.Чому історія філософії вивчається в курсі сучасної філософії?
2.Де, коли, як і чому виникла філософія?
3.Що являє собою стародавня китайська філософія: в чому її специфіка та які були її основні ідейні здобутки?
4.В чому специфіка давньої індійської філософії і чому навчали її основні школи?
5.В чому своєрідність античної філософії і яким були її фундаментальні проблеми?
6. Охарактеризуйте специфіку східного і західного типів філософування .
7.В чому історичне значення філософії Сократа?
8.Розкрийте зміст основних ідей середньовічної схоластики.
9.В чому суть і роль розуміння відношення віри і розуму у вченні Фоми Аквинського?
10.В чому полягає новизна основних ідей і тенденцій гуманізму Ренесансу?
11.В чому відмінність філософії Нового часу від попередніх етапів її розвитку?
12. Охарактеризуйте особливості проблематики філософії ХУ11 ст. та доби Просвітництва.
13. Які основні особливості німецької класичної філософії?
14. В чому полягає специфіка марксистської філософії?
15.Які особливості філософської парадигми, що формується в посткласичній філософії?
16.Охарактеризуйте основні напрямки філософії ХХ ст.
17.Охарактеризуйте основні ідеї позитивізму.
18.В чому сутність психоаналітичної філософії?
19.Назвіть представників і охарактеризуйте основні ідеї екзистенціалізму.
20.Якими є основні особливості релігійної філософії ХХ ст.?
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ
Уважно проаналізуйте судження одного з авторитетів у галузі порівняльного аналізу східних та західних цивілізацій Рене Генона ( Див. Петрушенко В.Л. Філософія.-К.-Л., - 2003 р.-С. ). Які особливості західних на східних цивілізацій виділяє Р. Генон?.
2.Охарактеризуйте специфіку східного і західного типів філософування, опрацюва вши статті Теклюк А. “ Проблема синтезу західної та східної парадигми пізнання” // Філософська думка, 2000 р. № 2 та Хамидова А. “Философия Востока и философия Запада” // Вопросы философии, 1999 г. № 2.
Ознайомтеся з роботою В. Соловйова “ Історична доля філософії” // Вопросы философии.1988, № 8. Виявіть його думку, щодо спільних та відмінних рис, властивих східній та західній філософії.
Опираючись на аналіз літератури підготуйте повідомлення про канонічні джерела, провідні ідеї та напрямки розвитку філософії Стародавнього Китаю.
Підготуйте повідомлення на тему: “Суть вчення Платона про буття”, використавши при цьому фрагменти його діалогу “Банкет” // Читанка з історії філософії. Кн.1. С. 131-141.
Розкрийте основні риси та принципи раціонального мислення, які формулює Г.В. Лейбніц // Мир философии. Ч.1. С. 327-329, 504-505, 622-628 та Ч.2. С. 180-182/
Прореферувавши розділи праці М. Бердяєва “Истоки и смысл русского коммунизма / Р.5,7/, підготуйте повідомлення про сильні та слабкі сторони марксизма.
Опрацювавши статтю Шпілевської І.В. “Спор о скептицизме: Д.Юм і философия шотландской “Школи здравого смысла” // Вопросы философии, 2001, № 4, підготуйте повідомлення про найважливіші риси філософії Нового часу.
Охарактеризуйте специфічні риси некласичного типу філософування, ознайомившись із статтею Мільдон В. “Ни Афины ни Иерусалим. Еще раз об екзестенциальной философии» // Вопросы философии.2002, № 3.
На основі опрацювання статті Козлової М.С. «Витгенштейн: новый образ философии» // Вопросы философии. 2001, № 7, розкрийте суттєві зміни в філософському мисленні ХХ ст.
ТЕМИ РЕФЕРАТІВ ТА ДОПОВІДЕЙ
1.Канонічні джерела, провідні ідеї та напрямки філософської думки Стародавньої Індії.
2.Особливості, умови формування та етапи розвитку античної філософії.
3.Ідеї та представники високої класики в розвитку античної філософії : софісти, Сократ, Платон, Арістотель.
4.Вихідні ідеї європейського Просвітництва.
5.Німецька класична філософія як особливий етап розвитку новоєвропейської філософії, її особливості та здобутки.
6 Порівняльна характеристика вихідних ідей класичної та некласичної філософії.
7.Філософія Ніцше та її вплив на розвиток філософії.
8. Основна проблематика філософії екзистенціалізму.
ЛІТЕРАТУРА
Радхскриненко С. Индийская философия в 2-х т. М., Миф.1993
Чаттерджи С, Датта Д. Индийская философия.-М., 1994
История китайской философии.-М., Прогресс.1994
Фэн Ю-Лань. Краткая история китайской философии. –СПб, 2000.
Гессе Г. Сідхартха // Всесвіт, 1990, № 3.
Антология мировой философии. В 4-х томах .- М., 1969-1972.
Емельянов Б.В., Любутин К.Н. Введение в историю философии.-М., 1987.
История философии в кратком изложении.-М., 1991.
Кузнецов В.Н., Мееровский Б.В., Грязной А.Ф. Западноевропейская философия ХУ11 в. - М., 1988.
Лосев А.Ф. История античной философии в конспективном положении. - М., 1983
Мотрошилова Н.В. Рождение и развитие философских идей .-М., 1991.
Кузнецов В.Н. Немецкая классическая философия второй половины ХУШ – начала Х!Х в.-М., 1989.
Бохенский Ю.М. Современная европейская философия. - М., 2000.
Татаркевич В. Історія філософії. В 3-х томах. - Львів, 1999.
Чанышев А.Н. Курс лекций по древней и средневековой философии.- М., 1991.
Гусєв В. Західноєвропейська філософія ХУ-ХУШ ст. – К., 1995.
Світова філософія. Фундаментальні проблеми філософії // За ред. В. Петрушенка, Львів, 1998.
Сучасна зарубіжна філософія. Течії та напрями. - К., 1996.
Тема 3. Людське усвідомлення об'єктивної і суб'єктивної
реальності ( 8 годин)
Тема 3.1. Філософське розуміння світу ( 4 години)
Основні поняття і категорії : світ, буття, матерія, субстанція, свідомість, універсум, рух, спокій, розвиток, прогрес, простір, час, дуалізм, монізм, плюралізм, детермінізм, діалектика, метафізика, догматизм, суперечність, картина світу,
синергетика,
Заняття 1.
План
Буття, світ, універсум: їх філософський сенс.
Поняття єдності та багатоманітності світу. Поняття субстанції та матерії.
Заняття 2.
План
Просторово-часові характеристика світу в науці та історії культури.
Ідея розвитку та її філософське розуміння.
Тема 3.2. Духовні виміри людського буття ( 4 години)
Основні поняття і категорії : дух, душа, свідомість, спілкування, мова, ідеальне, інформація, цілепокладання, творчість, свідоме, несвідоме, надсвідоме, самосвідомість, психіка, предметність, цілісність, діяльність, знання, ментальність, духовність, тип духовності, релігія, мораль, естетика, мистецтво, національна свідомість.
Заняття 1
План
Дух, душа, свідомість та їх філософське тлумачення.
Структура і властивості свідомості.Свідомість і мова.
Заняття 2.
План
1.Самосвідомість : її природа і специфіка.
2.Національна самосвідомість та її особливості.
КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ
В чому полягає філософський зміст проблеми буття?
Яка відмінність в осмисленні проблеми буття в східній і західній філософії?
Особливості підходів до проблеми буття в класичній та некласичній філософії.
Як співвідносяться категорії “ буття”,” матерія “і “субстанція”?
Що таке простір та час? Як змінилось їх тлумачення в ХХ ст.?
Як співвідносяться поняття “рух” та “розвиток”?
Що таке “діалектика”, які Ви знаєте форми діалектики?
В чому особливість синергетичного підходу до розуміння світу?
Що таке картина світу, які існують картини світу?
Як співвідносяться поняття “дух”, “душа”, “духовність”?
Що таке свідомість та які її суттєві характеристики?
Охарактеризуйте структуру і функції свідомості.
В чому виражається ідеальність свідомості?
Що таке самосвідомість і яка її структура та роль у взаємодії людини і світу?
В чому полягає філософський смисл вчення про несвідоме?
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ
Обгрунтуйте, в чому полягає відмінність між поняттям “буття” та поняттям “ все
існуюче”. Аргументуйте, чому філософське розуміння дійсності не може задовольнитися поняттям “все існуюче”.
2.Проаналізуйте уривки з робіт М.Хайдеггера та Р.М. Цапера ( Див. “Практикум з філософії. Навчальний посібник. Львів, 2003.с. 150). Виділіть аспекти, що характеризують фундаментальність та людиновимірність проблеми буття.
3.Підготуйте доповідь на тему: ”Особливості некласичного розуміння буття” на основі опрацювання статті Кагана М.С. «Метаморфозы бытия и небытия. К постановке вопроса ( Вопросы философии, 2001, № 6), розкрийте позиції автора щодо місця онтології в системі філософського знання.
4.Опрацювавши фрагменти роботи Аристотеля “Метафізика” ( Див. Мир философии.Ч.1. с. 184-190 та 282-283)розкрийте розуміння ним буття та його основ. Яке значення має вчення Аристотеля для розробки проблематики філософського розуміння світу?
5.Проаналізувавши фрагменти роботи Соловйова В.С. “Смысл любви”.
( “Мир философии” Ч.1. с. 217-219) обгрунтуйте його вклад в розуміння поняття “матерія”.
6.Здійсніть порівняльний аналіз вирішення проблеми буття в історії філософії : античній, середньовічній та новоєвропейській.
7.Розкрийте тлумачення буття та часу М.Бердяєвим, звернувшись до уривків з його робіт ( Мир философии.Ч.1. с. 225-238; та “На переломе : философские дискуссии 20-х годов”. с. 402-410)
8.Охарактеризуйте сучасні підходи до розуміння світу, використавши статтю І.Пригожина “Философия нестабильности” ( Вопросы философии. 1991, № 6).
9.Що таке життєвий світ? Яке місце це поняття займає в осмисленні взаємозв'язку людини і світу? ( Див. Гуссерль Э. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология. (Вопросы философии , 1992, № 7, с. 141-146; Наконечна О.П. Естетичне як тип духовності –Р, 2002, с. 45-47)
10.Охарактеризуйте особливості підходу до проблеми духовності в роботі Гуссерля Е. “Криза європейського людства і філософії” // Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрями. Хрестоматія.-К, 1996 с. 63-94//
11.Охарактеризуйте позицію М.Мамардашвілі , прореферувавши його статтю “Сознание как философская проблема” ( Вопросы философии, 1990, № 10).
12.Прореферуйте статтю Кравченко П. “Бівалентність світоглядної природи духовності та свідомості ( Філософська думка, 2000 р., № 3, с. 143-155), визначте її основні положення і аргументуйте своє ставлення до них.
13.Обгрунтуйте, чи можна поставити знак тотожності між процесами походження свідомості та процесами походження людини? Як що можна, то в чому сенс існування відмінних назв цих процесів? Якщо не можна, то в чому полягає відмінність між ними?
14.Прореферувавши статтю С.Б.Кримського “Контуры духовности : новые контексты идентификации” ( Вопросы философии. 1992, № 12) підготуйте повідомлення про суттєві риси духовності і її вплив на формування гуманістичної свідомості в сучасну епоху.
15.Ознайомившись з роботою К.Юнга “Архетипи колективного несвідомого. Вибрані праці з психології” ( Читанка з історії філософії: у 6-ти кн. Кн.6) покажіть взаємозв'язок свідомого і несвідомого в структурі особистості і зв'язок останнього з поняттям “ментальність”.
16.Охарактеризуйте основні концепції походження свідомості ( Див. Петрушенко В.Л. Філософія. –К, 2002, с. 291-296).
17.Прореферуйте статтю В.Зінченка “Розмышление о душе и ее воспитание» // Вопросы философии, 2002,№ 2.
ТЕМИ РЕФЕРАТІВ ТА ДОПОВІДЕЙ
1.Сучасна наука про рівні та форми проявів буття.
2. Класичне та некласичне розуміння буття.
3..Філософський смисл вчення про несвідоме.
4.Моделі світу як універсуму ( релігійна, міфологічна, наукова)
5.Рух і розвиток в контексті синергетики.
6. Значення проблеми буття для філософії.
7.Культурний простір і час як форми буття людини.
Духовність : сучасний контекст тлумачення.
Проблема ментальності в філософії та культурі.
Функції свідомості та проблеми людського самовизначення.
Проблема ідеальності свідомості.
Міфологічна свідомість, утопія та ідеологія як форми свідомості.
ЛІТЕРАТУРА
Мир философии. Ч.1. розд. 2,3.- М., 1991.
Мамлеев Ю.В. Судьба бытия //Вопросы философии. 1993, № 11.
Моисеев Н.Н. Универсальный эволюционизм : позиция и следствия //Вопросы философии, 1991, № 3.
Моисеев Н.Н. Логика динамических систем и развитие природы и общества//Вопросы философии, 1999, № 4.с.3-10.
Пригожин И. Философия нестабильности //Вопросы философии, 1991, № 6.
Кутирев В.О. Людина і світ : три парадигми взаємодії // Філософська і соціологічна думка, 1992, № 7.
Кассірер Є. Людський світ простору і часу // Філософська і соціологічна думка, 1992, № 5.
О множественности форм пространства и времени // Філософська і соціологічна думка, 1990, № 4.
Лой А.М. Проблеми свідомості : історичність досвіду // Філософська і соціологічна думка, 1992, № 7.
Кравченко П. Бівалентність світоглядової природи духовності та свідомості //Філософська думка, 2000 р. № 3. с. 143-155.
Мамардашвили М.К. Сознание как философская проблема // Вопросы философии. 1990, № 10.
Наконечна О.П. Естетичне як тип духовності.- Рівне, 2002, Р.1, 11,Ш.
Тема 4. Пізнання як філософська проблема
( 4 години)
Основні поняття і категорії: види пізнання, досвід, знання, суб'єкт, об'єкт, предмет, гносеологія, епістемологія, агностицизм, чуттєве пізнання, скептицизм, релятивізм, догматизм, істина, достовірність, правда, раціональне пізнання, наука, методологія, метод, парадигма, практика, наукова теорія, наукова картина світу.
Заняття 1.
План
Осмислення проблеми пізнання у філософії.
Види пізнання, рівні і форми пізнання
Пізнання і теорія істини.
Заняття 2
План
Генеза та основні етапи історичної еволюції науки.
Наукове пізнання: категорії, форми та методи.
Наука як соціально-культурний феномен.
КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ
Що є предметом дослідження гносеології та які гносеологічні позиції Ви знаєте?
Охарактеризуйте види пізнання, рівні та форми.
Охарактеризуйте форми раціонально-логічного рівня пізнання.
Назвіть основні принципи пізнання.
Розкрийте основні концепції істини.
В чому полягає специфіка наукового пізнання?
Які функції виконує практика в процесі пізнання?
Що являє собою наука як соціо-культурний феномен?
Окресліть етапи розвитку науки.
Охарактеризуйте основні ознаки науки.
Охарактеризуйте форми і методи наукового пізнання.
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ
1.Обгрунтуйте, постають чи не постають об'єктами чуттєвого пізнання зв'язки, функції та відношення дійсності, а об'єктами раціонального пізнання – окремі властивості речей?
2.Чи передбачає експеримент, як форма синтетичного пізнання, узгодженість раціональних положень із набутими чуттєвими враженнями. Обгрунтуйте відповідь.
3.Чи можна розглядати істину як процес? Які характеристики пізнання і знання підтверджують? Аргументуйте відповідь.
Яке співвідношення існує між теорією і досвідом? Чи повинна фундаментальна наука йти попереду прикладних наук?
Визначте основні філософські проблеми пізнання, прореферувавши статтю Мікешина Л.А. “Філософія пізнання : діалог і синтез підходів” //Вопросы философии, 2001, № 4.
Опрацювавши статтю відомого вченого М.Амосова “Мое мировоззрение”//Вопросы философии. 1992, № 6, охарактеризуйте сціентизм як спосіб мислення в сучасній культурі.
Проаналізуйте уривок з твору Х.І.Гадамера “Істина і метод” // Мир философии.Ч.1. с. 570-582. Визначить своє ставлення до висловленого ним розуміння поняття “досвід”.
Спробуйте пояснити, які переваги для осмислення пізнання дає трактування його як взаємодії суб'єкта та об'єкта, а в чому виявляються недоліки такого трактування?
Прореферувавши статтю В.Швирьова “Рациональность как ценность культуры”//”Вопросы философии” 1992, № 6 виділіть основні проблеми для обговорення.
Ф.Аквинський писав :” Істина – це ніщо інше, як узгодженість між розумом, що судить і тою реальністю, що ствержується ”. Спробуйте оцінити це одне з найдавніших розумінь істини, зокрема – пояснити, що таке відповідність уявлень та речей, як їх можна встановити? Чи може взагалі бути відповідність між розумовими конструкціями та дійсними речами?
Обгрунтуйте, в чому особливості діалектики та метафізики як методів наукового пізнання?
Окресліть коло основних філософських проблем технічного знання й інженерної діяльності.
Охарактеризуйте роль науки та техніки в вирішенні проблем сучасної цивілізації. Аргументуйте відповідь.
Розкрийте основні типи раціональності і покажіть їх обумовленість розвитком європейської культури (Степин В.С. Научное познание и ценности техногенной цивилизации // Вопросы философии 1989, 3 10; Наконечна О.П. Естетичне як тип духовності. – Рівне, 2002.с. 42-43)
Чи являється наукова раціональність синонімом методології науки?
Прореферувавши матеріали круглого столу ( Псевдонаучное знание в современной культуре // Вопросы философии, 2001, № 6).Означте коло проблем, що є актуальними для сучасного етапу розвитку науки.
Визначте роль синергетики у розвитку сучасної науки, прореферувавши статтю Дмитрієва М. Моделі розвитку науки у світлі синергетики // Філософська думка, 2002, № 3.
Охарактеризуйте співвідношення понять “ гносеологія” та “епістемологія” та сучасні тенденції розвитку епістемології ( Поруч В. И. Эпистемология : некоторые тенденции развития // Вопросы философии, 1997, № 2).
Яким є зв'язок парадигми філософського мислення із методологією ( Петрушенко В.Л. Філософія: Курс лекцій.-К., 2002.-С. 398-413).
ТЕМИ РЕФЕРАТІВ ТА ДОПОВІДЕЙ
Наука як феномен культури.
Генеза науки.
Наука і глобальні проблеми сучасності.
Наука і майбутнє людства.
Наука і мораль.
Філософські проблеми розвитку сучасної науки.
Філософія науки : предмет та завдання.
ЛІТЕРАТУРА
Мир философии. Ч.1. розд. 4.-М., 1991.
Йолон П. Тенденції розвитку сучасної методології науки // Філософська і соціологічна думка. 1995, № 7,8.
Петрушенко В.Л. Епістемологія як філософська теорія знання – Львів, 2000.
Рассел Б. Человеческое познание.- К., 1997.
Рижко В.А. Концепція як форма наукового знання.-К., 1995.
Ойзерман. Принцип познаваемости мира// Философские науки.1990, № 10.
Юркевич А.В., Цаплиенко И.П. Функциональный кризис науки //Вопросы философии, 1998, № 1.
Шевелев С.П. Практическое познание как философско-методологическая проблема.// Философские науки, 1990, № 3.
Поруч В.И. Эпистемология : некоторые тенденции развития //Вопросы философии. 1997, № 2.
Ильин В.В. Теория познания. Введение. Общие проблемы.- М., 1993, гл.1.
Псевдонаучное знание в современной культуре / Материалы круглого стола//Вопросы философии.-2000, № 6.
Яковлев В.А. Бинарность ценностных ориентаций науки // Вопросы философии 2001, № 12.
Микешина Л.А. Философия познания : диалог и синтез подходов // Вопросы философии. 2001, № 4.
Гинев Д. Философская идентичность науки в постметафизической перспективе // Вопросы философии.2002, № 3.
Дмитрієв М. Моделі розвитку науки у світлі синергетики // Філософська думка.2002, № 3
Маркою Л.А. Теология в эпоху постмодернизма // Вопросы философии. 1999, № 2.
Киселев Г.С. Постмодерн и христианство // Вопросы философии. 2001, № 12
Остроухов В. Зло та насилля в релігійно-філософських концепціях // Філософська думка, 2000, № 2.
Кундалинцев В. Параллели христианства и буддизма // Вопросы философии. 2001, № 3.
Кравченко П. Бівалентність світоглядної природи духовності та свідомості // Філософська думка. 2000, № 3.
Тема 5 Проблема людини в філософії ( 6 год)
Основні поняття і категорії: людина, буття, життя, існування, антропосоціогенез, індивід, індивідуальність, особа, особистість, соціалізація, свобода, вибір, необхідність, відповідальність, творчість, відчуження, життя, сутнісні сили людини, смерть, безсмертя, сенс життя, людство.
Заняття 1.
План
Сутність людини в історико-філософському контексті. Есенційний та екзистенційний підходи до тлумачення сутності людини.
Антропосоціогенез : основні чинники та їх взаємозв'язок.
Заняття 2.
План
Проблемність людського буття.
Буття людини як буття можливого : творчість, свобода, вибір, відповідальність.
Заняття 3.
План
1.Проблема достотності людського буття. Відчуження : способи його осмислення і подолання.
2.Проблема сенсу життя і способи його філософського осмислення.
Контрольні питання
В чому відмінність есенційного та екзистенційного підходів в тлумаченні сутності людини?
Що таке антропосоціогенез?
В чому виявляється проблемність людського буття?
Як співвідносяться поняття “особа”, “особистість”, “індивід” та “індивідуальність”?
В чому проявляється багатоманітність та багатовимірність людського буття?
Процес соціалізації особистості: в чому його суть та якими шляхами він здійснюється?
Окресліть основні підходи до проблеми сенсу буття людини.
“Свобода особистості” : який її зміст Ви вкладаєте в це поняття?
Що таке відчуження особистості, як і його причини та шляхи подолання?
В чому виявляється зміст проблема достотності людського буття?
Що робить людину особистістю?
Індивідуальні завдання
Ознайомившись зі статтею Дж. Лакса “ О плюрализме человеческой природы»
// Вопросы философии, 1992, № 10, охарактеризуйте суперечливість осмислення людської природи.
Спробуйте дати загальну оцінку основним концепціям походження людини і поясніть , чому в різних версіях походження людини так чи інакше проглядається сперечення еволюціонізму та креаціонізму? ( Див. Петрушенко В.Л. Філософія.-Київ-Львів, 2002, -С.318-324). Як Ви вважаєте, якою мірою Біблійна версія творення людини може бути прийнята сучасною наукою? Чи має воно переваги перед науковими підходами?
Обгрунтуйте, що робить людину людиною?
Прокоментуйте два положення Ж.-П. Сартра: “Існування людини передує її сутності”, “Людина постійно знаходиться поза самою собою. Саме проектуючи себе та втрачаючи себе на зовні, вона існує як людина”. В якому сенсі людина знаходиться поза собою? Якими прикладами Ви можете підтвердити тезу про те, що існування передує сутності людини?( Див. Читанка з історії філософії. Кн.6.-Зарубіжна філософія ХХ століття.-С. 132-138.).
Сформулюйте основні позиції щодо людини, в висловлені Е. Фромом, і обгрунтуйте своє ставлення до них.( Див. Э.Фромм Душа человека.-С.370-374).
М. Шелєр, один з основоположників філософської антропології ХХ ст. писав, що як особистість людина підноситься над протилежністю організму та навколишнього світу.( Див. Читанка з історії філософії.Кн.6.-Зарубіжна філософія ХХ століття.-С.132-138).Наведіть аргументи М.Шеллера і своє ставлення до цієї проблеми.
Наведіть аргументи на користь твердження К. Ясперса : “Бути людиною – це бути вільним”. Розкрийте деякі інші спроби тлумачення сутності людини, скориставшись роботою К.Ясперса “Смысл и назначение истории” ( С. 442-445).
Обгрунтуйте, в чому відмінність гуманістичного тлумачення свободи від практично-волюнтаристського?( Див. Нестеренко В.Г. –С. 173-176). Який зв'язок існує між свободою та відповідальністю.
Що являє собою відчуження як стан людського буття і як та ким проблема відчуження осмислювалась в історико-філософських дослідженнях.( Див. Нестеренко В.Г. С. 182-185).
В.Франкл писав: “Бути людиною – це значить бути оберненим до сенсу, що вимагає здійснення, та до цінностей, що потребують реалізації”. Наведить аргументи до цього твердження.
Як вирішується проблема людини в сучасній філософії? Обгрунтуйте, чому в постіндустріальному суспільстві виникла проблема виживання людини та які аспекти вона в себе включає?
Які, на Ваш погляд, зміни відбуваються з людиною в інформаційному суспільстві?
Охарактеризуйте роль духовності в самоздійсненні людини, звернувшись до монографії Наконечної О.П. “Естетичне як тип духовності” (С. 96-106). Виділіть проблеми для обговорення.
Звернувшисть до роману Ф.Достоевського “Брати Карамазови” ( гл. “Великий Інквизитор”) виділіть проблеми для обговорення стосовно сенсу життя і висловте свою позицію.
Хто з видатних філософів ХХ століття і яким чином аналізує поняття “достотності” людського буття? ( Див. Нестеренко В.Г. Р. 4.4).
Охарактеризуйте багатовимірність людини, звернувшись до статті Газнюк Л.М. “ Персональне, родове та універсумне в суті людини // Філософська думка, 2004, № 2, с. 135-154.
Прореферувавши статтю Юдіна Б.Т. “ Про людину, її природу та її майбутнє” ( Вопросы философии, 2004,№ 2, с.16-28), охарактеризуйте його позицію.
Як Ви розумієете тлумачення людини, як істоти здатної перевершувати себе? ( Див. Нестеренко В.Г. с. 170-172; Філософія: світ людини. т.15).
Теми рефератів та доповідей
Філософська антропологія як спеціальна галузь знань.
Проблема виникнення людини в філософії.
Антропологічні ідеї в історії української філософії.
Багатовимірність людського буття.
Комунікативна природа людського буття.
Духовність як засіб і сенс життєдіяльності людини.
Життя як проблема людської рефлексії.
Людини як істота, що трансцендує.
Свобода як людська цінність.
Проблема смерті та безсмертя в духовному досвіді людства.
Духовність, свобода, творчість, моральність як особистісні виміри людського.
Література
Воробьев С. Смерть или начало? // Человек, 1991, № 2.С. 58-86
Проблема человека в западной философии. М., 1988
Пролеев С.В. Духовность и бытие человека.-К., 1992.
Нестеренко В.Г. Вступ до філософії: онтологія людини.Навч. посібник.К., Абрис, 1995.С.144-193.
Шевченко І. Сутність людини у працях професорів Києво-Могілянської академії ( ХУ11-ХУШ сторіччя // Філософська думка, 2000, № 5.С. 123-135.
Франкл В. Человек в поисках смысла.М.1990.
Кассирер Э. Опыт о человеке // Философские науки, 1991, № 7.
Фромм Э. Из плена иллюзий// Душа человека.-М.. 1992.-С.370-374.
Коган Л.А. Жизнь как бессмертие // Вопросы философии. 1994, №2.
Мир философии. Книга для чтения. - М., 1991.Ч.2.-С.9-15, 33-40, 210-259, 422-427, 483-492.
Читанка з історії філософії. Кн.6 : Зарубіжна філософія ХХ століття.-К., 1993.
Філософія: світ людини: Курс лекцій.-К., 2003.
Наконечна О.П. Естетичне як тип духовного.-Рівне, 2002, Р. 2.
Ясперс К. Философская вера// Смысл и назначение истории.-М., 1994.-С.442-455.
Гордієнко А. Методологічні проблеми осмислення буття людини в західноєвропейських концепціях ХХ ст.// Філософська і соціологічна думка. 1995, № 5-6.
Філософська антропологія : екзистенціальні проблеми-К., 2000.
Табачковський В.Г. Гуманізм та діалог культури // Філософська думка, 200, № 1.
Тема 6. Практичний спосіб людського буття
( 6 годин)
Основні поняття і категорії : суспільство, суспільне виробництво, суспільні відносини, історизм, суспільний прогрес, сенс історії, чинники історії, цивілізація, громадянське суспільство, демократія, свобода, право, наука, техніка, глобалізація, глобальні проблеми.
Заняття 1
План
1.Практика : сутність, структура, різновиди.
2.Людина – природа- суспільство : особливості взаємодії.
3.Філософське розуміння суспільства
Заняття 2
План
1.Комунікативна природа суспільства. Індивідуальне та соціальне : їх взаємозв'язок.
2.Історичність буття суспільства. Сенс історії.
Заняття 3
План
1.Суспільство як система.
2. Техніка як соціокультурний феномен.
3.Глобальні проблеми сучасності і майбутнє людства. Феномен глобалізації.
КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ
1.Назвіть основні проблеми та завдання соціальної філософії
2.Що таке суспільство?
3.Які існують підходи до тлумачення суспільства?
4.В чому виявляється історичність буття суспільства?
5.Що являє собою суспільство, як цілісна система?
6.В чому полягає багатовимірність суспільного розвитку?
7.Назвіть філософів, що внесли найбільший вклад в розвиток соціальної філософії.
8.В чому суть проблеми спрямованості історичного розвитку?
9.Назвіть основні джерела розвитку суспільства.
10.В чому виявляється сутність суспільного прогресу і які...