Рема 7. ПОЛІТИКО-ПСИХОЛОПЧНА КУЛЬТУРА СУСПІЛЬСТВА
7.1. ПОЛІТИЧНА КУЛЬТУРА І ПОЛІТИЧНА СОЦІАЛІЗАЦІЯ
Надзвичайно важливим чинником і необхідною умовою функціонування політичної сфери суспільства є політична культура як складова загальної, зокрема психологічної, культури суспільства, соціальних груп та індивідів.
Взагалі політика могла б вважатися доволі простою сферою людської діяльності, якби суб'єкти політичної діяльності (індивіди, соціальні групи, інституції тощо), маючи свої специфічні інтереси, потреби, мету, не намагалися вплинути один на одного, змінити свідомість та поведінку інших суб'єктів у процесі цієї діяльності.
Характер і рівень політичної культури суспільства великою мірою визначає його політичне життя. Виступаючи як засіб політичної соціалізації людини, спосіб організації та розвитку політичного життя суспільства, політична культура завжди формується на певному рівні політичної ідеології та соціальної психології. Вона включає до себе ідеї, переконання та погляди, способи діяльності, індивідуальний та суспільний досвід, традиції, звички, почуття.
Інакше кажучи, політична культура поєднує в собі об'єктивні соціально-нормативні компоненти свідомості та поведінки і суб'єктивні стани, які відображають переживання відповідності цих нормативів реальному життю.
У структурі політичної культури можна виділити, по-перше, рівень розвитку та співвідношення усталених правових, соціальних, моральних і психологічних норм - регуляторів суспільних відносин; по-друге, когнітивні (інформаційні), емоційно-комунікативні та практичні (поведінські) компоненти формування суспільної свідомості і засвоєння їх окремою особистістю та соціальними групами.
Таким чином, під поняттям "політичної культури" ми будемо розуміти якісну характеристику політичного життя суспільства, ступінь розвитку і співвідношення між правовими, соціальними і психічними регуляторами функціонування політичної сфери суспільства. Останні сприяють політичній соціалізації особистості, конституйовані у соціально-політичних інститутах, суспільній свідомості і політичній практиці.
Розрізняють поняття політичної культури суспільства, суспільної групи та окремої особистості.
Якщо розглядати політичну культуру великої суспільної групи, слід зазначити, що соціальні та психічні регулятори її діяльності
мають свою специфіку. Скажімо, члени суспільно-політичної організації, партії та ін., об'єднуючись у свою спільноту, добровільно регламентують її діяльність, створюють внутрішні "правила гри". А наприклад, соціальні та психічні регулятори діяльності нації мають трохи інше походження. До нації, на відміну від партії, неможливо вступити. А відтак зрозуміло, що тут діють здебільше соціопсихічні (етнічні) чинники, які є доволі консервативними.
Індивідуальна політична культура характеризується ступенем знання, емоційного відношення і практичного опанування нормами політичної соціалізації, загальнокультурним рівнем, компетентністю у політиці, адекватністю оцінок, рівнем свідомості, розумінням своєї соціальної ролі, ступенем включення до суспільно-політичної системи тощо.
Оцінюючи явище політичної культури, слід сказати про вагому роль в її функціонуванні загальної, національної культур, культури суспільних станів, регіонів тощо. Ці кола культури впливають на той результуючий чинник, який визначає організацію та культуру політичного життя суспільства.
ТИПОЛОГІЯ ПОЛІТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
З методологічного погляду дуже важливим під час дослідження політичної сфери суспільства є виокремлення типології політичної культури.
Звичайно, наведену типологію політичної культури не можна вважати закінченою, оскільки такий складний об'єкт для дослідження як політична культура може характеризуватися значно більшою кількістю параметрів оцінки.
ВИДИ ПОЛІТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
Відштовхуючись від аналізу суспільних відносин, можна виокремити такі види політичної культури:
1. Культура депутатської, у тому числі парламентської діяльності, предметом якої є професійна, напівпрофесійна і громадська депутатська діяльність, що має розглядатися разом з вивченням діяльності апаратів відповідних державних органів.
2. Культура діяльності суспільно-політичних організацій, партій, рухів, інших соціальних об'єднань, груп та громадян.
3. Культура електоральної політичної діяльності або діяльності громадян у процесі проведення виборів, референдумів, плебісцитів, опитувань населення тощо.
Структурно-функціональний аналіз поняття політичної культури уможливлює виділити матеріальні (політичні інститути, нормативно-правові акти, що регулюють суспільні відносини) і духовні компоненти політичної культури суспільства (політичну свідомість, морально-етичні норми, соціальні настанови, політичні знання, волю, досвід тощо). Всі ці компоненти реалізуються у процесі політичної діяльності окремих особистостей, соціальних груп, органів влади і т.д.
Підсумовуючи зазначимо, що аналіз політичної культури потребує інтегрального підходу з позицій: 1. Характеру, рівня розвитку і співвідношення сталих правових, соціальних і психічних норм, що регулюють суспільні відносини.
Когнітивних (інформаційних, емоційно-комунікативних і практичних (діяльнісних) компонентів формування суспільної свідомості і засвоєння їх окремими особистостями.
Зразки політичної культури засвоюються через політичну соціалізацію.
Взагалі під соціалізацією розуміють процес перетворення індивіда на члена сучасного йому суспільства, для якого характерно прийняття і успадкування його цінностей, норм, культури, володіння мовою і необхідними соціальними навичками, здійснення прав і обов'язків у різноманітних соціальних взаємодіях.
У процесі соціалізації соціальний досвід переплавлюється на власні настанови, цінності, орієнтації, засвоєння соціальних норм, ролей, навичок.
Соціалізація передбачає формування соціальних зв'язків, засвоєння надбань культури, розвиток самосвідомості, уявлень про себе, соціальне пізнання (знайомство з цінностями, ролями та ін.), засвоєння соціальних ролей та навичок практичної діяльності. Процес соціалізації включає до себе самосоціалізацію - своєрідний внутрішній контроль і самокорекцію.
Політична соціалізація є сукупністю процесів становлення політичної поведінки особистості та виявів її політичної активності.
Під час політичної соціалізації людина ідентифікує (ототожнює) себе з певною політичною спільнотою (державою, країною, нацією, станом, соціальною групою), засвоює її символи, отримує специфічні знання про політичні інститути і механізми дії суспільства, їх призначення і функціонування тощо.
У процесі політичної соціалізації особистість набуває політичного досвіду під час практичного виконання різних соціальних ролей (виборця, члена політичної партії, суспільно-політичної або іншої організації тощо).
Суспільно-політичні структури суспільства мають дуже велике значення у процесі політичної соціалізації, оскільки вони встановлюють загальні норми поведінки, регулюють їх принципи та ін.
Опосередковану, але надзвичайно важливу роль відіграють засоби масової інформації та пропаганди, література, мистецтво, які залучають різні компоненти формування свідомості (когнітивну, емоційно-комунікативну, діяльнісну), сприяють процесу введення особистості до активного політичного життя8.2. ПОЛІТИЧНА СВІДОМІСТЬ. МЕНТАЛЬНІСТЬ
Однією з важливих характеристик політичного життя суспільства є таке складне, багатовимірне і неоднозначне поняття як політична свідомість.
Найбільш поширеним є тлумачення політичної свідомості як сукупності поглядів і настанов, які характеризують ставлення людей до держави, партій, суспільно-політичних організацій, політичних цінностей і цілей розвитку, традицій і норм політичного життя.
Свідомість є відображенням реалій буття: рівня розвитку продуктивних сил, особливостей суспільно-політичної структури та систем суспільних відносин, рівня освіти і культури.
Психічну основу політичної свідомості становлять знання, емоції та оцінки, інтелектуальні структури, мислительні операції, орієнтовані на сферу політичних відносин та інститутів, соціальних норм, ролей, процесів. У всіх психічних компонентах політичної свідомості знаходить своє відображення духовно опанований, засвоєний світ політики.
Політична свідомість є суб'єктивним образом політичного буття. Вона "виробляється", створюється суб'єктами політики у процесі політичної діяльності, взаємовідносин між ними, через залученість до політичної сфери.
Політична діяльність е предметною, її "предметами" виступають відносини та інститути, норми і цінності, позиції, ролі, статуси, ідеологічні гасла і програми, ъ яких втілюється і функціонує публічна влада суспільства, організованого у державу. Але ця діяльність є похідною політичної свідомості. За своїм психічним механізмом вона є ідентичною процесу віддзеркалення у суспільній свідомості політичної сфери суспільства.
Політична свідомість виникає у процесі практично-діяльнісного засвоєння людьми особливої форми соціальної культури станового суспільства — політики. Спосіб організації діяльності у сфері політики (її суб'єкти, цілі, напрями, засоби і методи реалізації) впливають на "анатомію" політичної свідомості.
Політична свідомість виникає з розшарування суспільства на стани, загострення боротьби між ними за владу. Отже, політична свідомість — свідомість станова, і це є її важливою соціально-історичною рисою.
Відповідно до цього виокремлюють політичну свідомість рабовласників і рабів, феодалів і залежних від них селян, буржуазії та робітників. Однак структура політичної свідомості не обмежується таким поділом.
По-перше, політична свідомість станів не є рафінованою і монолітною. Вона формується під впливом складних матеріальних, політичних, ідеологічних залежностей і чинників у межах відповідної суспільно-економічної формації.
По-друге, суспільство поділяється не тільки на стани. Його структура набагато складніша і включає до себе велику кількість різних суспільних груп, які можуть суттєво відрізнятися, а відтак мати абсолютно несхожу політичну свідомість. Отже, носіями політичної свідомості, крім станів, суспільства та ін., є також різні групи людей, що об'єднуються на професійній, політичній, етнічній, конфесійній, демографічній і т.д. основі.
Беручи до уваги останнє, зазначимо, що є групова й індивідуальна політична свідомість. Співвідношення між політичною свідомістю суспільства, групи, індивіда можна характеризувати за допомогою схем: "загальне-особливе-одиничне" та "ціле-частина".
Політична свідомість суспільства інтегрує групові й індивідуальні свідомості, формує і регулює функціонування останніх. У цьому аспекті політична свідомість суспільства є нормативною, оскільки "примушує", регулює політичну поведінку, так би мовити, неформальним шляхом (на відміну від регулюючої сили законодавства).
Формування політичної свідомості суспільства не є простим, арифметичним процесом складання індивідуальних політичних свідомостей громадян. Під час співвідношення "одиниць" політичної свідомості такі елементи виокремлюються, кристалізуються певним чином і складаються у систему, яка є ядром політичної свідомості суспільства.
Взаємне перетворення множини індивідуальних свідомостей у суспільну свідомість і навпаки здійснюється завдяки політичній комунікації (обміну соціальною інформацією). У такому вимірі політична свідомість знаходить своє відображення у пізнавальній діяльності, результатом якої є отримання інформації про сутність політичної сфери, її законів, зв'язків з іншими царинами життя суспільства.
Пізнання політичного світу проходить на емпіричному і теоретичному рівнях, при цьому ці процеси розвиваються паралельно.
Емпіричний рівень політичної свідомості фіксує переважно зовнішні аспекти подій і явищ, які відбуваються на поверхні суспільного життя (політичних відносин, інститутів). Цей рівень прийнято оцінювати як такий, що відповідає буденній політичній свідомості. В ньому концентрується багатий життєвий досвід учасників політичної комунікації та взаємодії.
Буденна, практично-політична свідомість створює інформаційну базу для узагальнень, на основі яких синтезуються політико-теоретичні моделі. Носіями буденної політичної свідомості є всі члени суспільства, які можуть нормально, раціонально мислити.
Політико-теоретична свідомість виходить на рівень узагальнень, аналізу механізмів управління політичною сферою суспільства. Такий рівень політичної свідомості не є загальнодоступним. Він характерний для специфічної, висококваліфікованої діяльності політичних мислителів (ідеологів, науковців і т.д.). Суттю теоретичної політичної діяльності є дослідження місця політики у суспільстві, сутності і форм її виявів у публічній владі, державності тощо.
Теоретична і буденна політичні свідомості співвідносяться не тільки як такі, що перебувають на різних рівнях пізнання світу. Вони пов'язані також функцією залежності, в якій практичні утворення окреслюють межі теоретичних конструкцій.
Однак політико-теоретична свідомість, перебуваючи у залежності від буденної, практично-політичної, не детермінується останньою повністю і однозначно. Вся проблема полягає у вмінні, волі і таланті протистояти певному впливу буденної свідомості на теоретичну, віддаючи належне сутності і специфіці виявів практично-політичної масової свідомості.
Розглянувши основні види політичної свідомості, слід навести і два основні типи політичної свідомості: державну (етатизм) і антидержавну (анархізм) (112).
Етатистський тип політичної свідомості виходить з позиції, що інтереси держави є найвищими, вона повинна бути монополістом публічної влади і добродійником (найвидатніші представники цієї концепції - Н.Макіавеллі, Т.Гоббс, Г.В.Ф.Гегель).
На відміну від етатистської анархістська політична свідомість характеризується несприйняттям усіх політико-юридичних норм держави і суспільства. Політична влада вважається злом, а держава - експлуататором і ворогом свободи (провідні ідеологи цієї концепції П.Ж-Прудон, М.Штірнер, М.Бакунін).
Класифікуючи типи політичної свідомості, користуються і такими параметрами як централізм-децентралізм.
Наведемо централістські типи політичної свідомості:
• Комуно-соціалістична - характеризується концентрацією власності, крайній ступінь - економічне безправ'я.
• Монархічна - характеризується концентрацією влади, владним авторитаризмом, крайній ступінь - тиранія.
• Націоналістична - характеризується родовим, вузькогруповим світосприйманням, крайній ступінь - шовінізм.
Децентралістські типи політичної свідомості:
• Ліберальна - характеризується розподілом власності, крайній ступінь - монополізм.
• Анархістська - розподіл влади, владна децентралізація, крайній ступінь - повне безвладдя.
• Інтернаціональна - позародове, загальногромадянське світосприйняття, крайній ступінь - імперський космополітизм.
Надзвичайно важливим поняттям для розуміння проблем суспільної і, зокрема, політичної свідомості є поняття ментальності, яке характеризує глибинний рівень колективної та індивідуальної свідомості, включаючи й підсвідомий її компонент.
Іншими словами, під ментальністю розуміють соціально-психологічні характеристики суб'єкта політики (людини, етносу, класу, іншої великої соціальної групи), які знаходять свій вияв у способі та характері мислення, світовідчутті, соціальних і психічних настановах та поведінці.
Ментальність формується під впливом соціокультурних чинників: традицій, культури, соціально-політичних структур та інститутів суспільства. Однак і сама ментальність виступає чинником формування суспільної свідомості та джерелом культурно-історичної динаміки.
Якщо суспільна, у тому числі політична свідомість є регулятором політичної поведінки суб'єктів суспільного життя, то ментальність є внутрішньою характеристикою суб'єкта політики - нації, соціальної або демографічної групи тощо.
Важливою рисою ментальності і політичної культури взагалі є національний характер, який дослідники розглядають через призму історико-культурних традицій, суспільно-політичної практики та індивідуального способу думання. За аналогією з індивідуальним національний характер можна було б тлумачити як комплекс типових зразків поведінки, які регулюють поведінку нації упродовж тривалого часу.
Підсумовуючи зазначимо, що політико-психологічна культура суспільства є важливим чинником і механізмом політичної соціалізації, а відтак і регенерації та розвитку політичної сфери суспільства.