МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ ТА НАУКИ УКРАЇНИ
НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ "ЛЬВІВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА"
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
ДО ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ № 1, 2, 3
З КУРСУ " Комп’ютерні технології у містобудуванні "
для студентів спеціальності 6.0923 " Міське будівництво та господарство "
Затверджено
на засіданні кафедри
будівельного виробництва
Протокол N 2 від 20.09.2006р.
Львів 2006
Методичні вказівки до лабораторних робіт № 1, 2, 3 з кypсу "Комп’ютерні технології у містобудуванні" для студентів спеціальності 6.0923 "Міське будівництво та господарство". /Укл. І.Д. Іванейко, І.Д. Пелешко, Я.Й. Коцій - Львів: НУ ЛП, 2006 - 17 С.
Укладачі:
І.Д. Пелешко, канд. техн. наук, доц.,
І.Д. Іванейко, канд. техн. наук, доц.,
Я.Й. Коцій, канд. техн. наук, доц.
Відповідальний за випуск М.В. Гоголь, канд. техн. наук, доц.
Рецензенти: А.І. Гавриляк, канд. техн. наук, доц.,
І.Г. Іваник, канд. техн. наук, доц.
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 1
Початок і закінчення роботи з Автокадом. Основні діі з рисунками.
Команди GRID, SNAP, POINT, U.
Мета роботи: вивчити основні елементи середовища системи Автокад (AutoCAD, ACAD) і способи задавання координат точок.
Лабораторна робота розрахована на 4 год.
1.1. Початок роботи з системою Автокад.
Для початку роботи з системою ACAD необхідно завантажити програму acad.exe (тип файлу ".ехе" можна не вказувати). Після запуску програми та появи на екрані дисплея службових повідомлень отримаємо головне меню системи (рис. 1), яке забезпечує доступ до різних її програм. Вибирають програми системи ACAD, набираючи на клавіатурі одну з цифр - 0...8 - з подальшим натисненням клавіші <Enter>.
Рис. 1. Головне меню системи Автокад.
Завдання 1.
Увійдіть у головне меню системи ACAD.
Вийдіть з системи ACAD (пункт "0" головного меню)
1.2. Команди роботи з файлами рисунків.
Завдання 2.
Увійдіть у головне меню ACAD.
Завантажте існуючий рисунок RIS1.dwg (пункт "2" меню).
Запишіть рисунок під новим іменем RIS2.dwg (команда SAVE).
Вийдіть у головне меню (команда QUIT).
Завантажте записаний рисунок RIS2.dwg (пyнкт "2" меню).
Вийдіть з системи ACAD, не записуючи рисунок на диск (команда QUIT).
1.3. Робота з екранним меню.
Коренева сторінка екранного меню показана на рис. 2. Входять в екранне меню або натискаючи клавішу <Insert>, або за допомогою маніпулятора "мишка".
Вибирають команди із екранного меню за допомогою клавіш "вверх" - "вниз" або "мишки", суміщаючи підсвічений прямокутник з потрібною командою (пунктом) в меню і натискаючи клавішу <Enter> або ліву клавішу "мишки" відповідно.
Рис. 2. Коренева сторінка екранного меню системи ACAD
Завдання 3.
1. Увійдіть у головне меню ACAD.
2. Розпочніть новий рисунок з довільним іменем (пункт "1" головного меню).
3. Увійдіть в екранне меню (клавіша <Insert>).
4. Увійдіть в підменю "DRAW" (стрілки "вверх" - "вниз", клавіша <Enter>).
5. Увійдіть в пункт "next" і подайте команду РОINT (стрілки "вверх" - "вниз", клавіша <Enter>).
6. Відмовтеся від команди POINT (клавіші <Ctrl>+<C>).
7. Вийдіть з редактора рисунків, не записуючи рисунок на диск (команда QUIT).
1.4. Команда GRID (CETKA).
Команда GRID (CETKA) дає змогу відобразити на екрані сітку допоміжних точок в допустимих межах рисунка з потрібним інтервалом (див. [1], с. 34-35). Увімкнути або вимкнути зображення сітки на екрані можна також, натискаючи функціональну клавішу <F7> або комбінацію клавіш <CTRL>+<G>, що діють як перемикачі.
ПРИКЛАДИ: англійська (російська) версія
Завдання 4
Увійдіть у головне меню ACAD.
Розпочніть новий рисунок з довільним іменем.
Виведіть на екран сітку допоміжних точок за допомогою клавіші <F7> або комбінації клавіш <CTRL>+<G>.
Визначте інтервал сітки та допустимі межі рисунка за допомогою "мишки" і чисел-координат, що відображаються вверху екрана.
Змініть інтервал сітки за допомогою команди GRID (задайте інтервал сітки у межах від 7 до 15 умовних одиниць Автокада).
1.5. Команда SNAP (ШАГ).
Команда SNAP (ШАГ) забезпечує стрибкоподібне переміщення курсору графічного редактора з потрібним кроком прив'язки (див. [1] с. 35-36).
Увімкнути або вимкнути режим SNAP (ШАГ) можна також, натискаючи функціональну клавішу <F9> або комбінацію клавіш <СТRL>+<В>, що діють як перемикачі.
ПРИКЛАДИ: англійська (російська) версія
Завдання 5.
1. Задайте крок прив'язки, який збігається з інтервалом сітки (команда SNAP).
2. Переконайтеся, що курсор переміщається стрибкоподібно з заданим кроком (за допомогою "мишки" і чисел-координат вверху екрана).
З. Вимкніть режим крокової прив'язки (клавіша <F9>) і переконайтеся в цьому.
4. Вийдіть з системи ACAD, не записуючи рисунок на диск.
1.6. Команди POINT (ТОЧКА) і U (О).
За допомогою команди РOІNТ (ТОЧКА) можна побудувати точку (найпростіший графічний об'єкт Автокада).
Основні форми зображення точки див. [1], с. 18-19.
Щоби відмовитися (якщо необхідно) від останньої виконаної команди, необхідно відповісти на запит Command: (Команда:) введенням команди U (О) (див. [2], с.12). Багаторазове введення букви U (О) призводить до зворотного руху за виконаними командами.
Координати точки можна задати декількома способами:
ПРИКЛАДИ: англійська (російська) версія
Command: POINT (ТОЧКА)
Завдання 6.
1. Увійдіть у головне меню ACAD.
2. Розпочніть рисунок з номером 01 та індивідуальною назвою)
3. Нанесіть точки (команда POINT) відповідно до варіанта завдання (вихідні дані див. табл. 1 і 2 додатку).
4. Вийдіть з системи ACAD з записом рисунка на диск.
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 2
Витирання об'єктів та їх відновлення на рисунку.
Рисування відрізків і кіл. Способи об'єктної прив'язки.
Мета роботи: навчитися створювати і редагувати прості рисунки з відрізків і кіл, використовуючи різні режими об'єктної прив'язки.
2.1. Витирання об'єктів (команда ERASE (СОТРИ))
та їх відновлення (команда OOPS (ОЙ))
Після подавання команди ERASE Автокад змінює форму графічного курсору на невеликий квадрат і пропонує вказати (вибрати) об'єкти для витирання. Вибрати об'єкт можна різними способами, в тому числі за допомогою клавіатури (використовуються клавіші з стрілками і клавіша <Enter>) або "мишки" (перемістити графічний курсор на об'єкт і натиснути ліву клавішу "мишки"). Вибрані об'єкти змінюють колір.
Витирання вибраних об'єктів відбувається після натиснення клавіші <Enter> або правої клавіші "мишки".
Command:ERASE (СОТРИ)
Після виконання команди ERASE (СОТРИ) список видалених об'єктів зберігається і їх можна відновити за допомогою команди ОOPS (ОЙ).
Command:OOPS (ОЙ)
Під час вказування координат будь-яких точок (в тому числі, під час виконання команди ERASE) на екрані можуть з'являтися тимчасові маркери, які поступово "засмічують" зображення. Для того, щоб відобразити рисунок на екрані і витерти тимчасові маркери, можна використати команду REDRAW (ОСВЕЖИ).
Command:REDRAW (OСВЕЖИ)
Завдання 6.
Завантажте свій рисунок з результатами лабораторної роботи № 1.
Нанесіть три довільні точки довільним способом у нижній частині рисунка.
Витріть ці точки, використовуючи одну команду ERASE і клавіатуру для їх вибору.
Подайте команду REDRAW і переконайтеся, що точки витерті.
Відновіть точки (команда OOPS).
Витріть відновлені точки (для їх вибору використайте маніпулятор "мишка").
2.2. Команда LINE (ОTPEЗОK)
♦
Команда LINE (ОТРЕЗОК) служить для побудови окремого відрізка або ламаної лінії, яка складається з декількох ланок (відрізків) (див. [1], с. 12). Після введення команди система запитує координати кінців відрізка.
ПРИКЛАД: Для побудови окремого відрізка між точками з координатами 10,20 і 10,30 допускаються такі варіанти діалогу з системою Автокад:
Command: LINE (ОТРЕ3ОК)
Оскільки запит То point: (К точке:) повторюється багаторазово, то можна будувати наступну ланку, початком якої є кінець попередньої. Введення букви С (З) замикає ламану.
Щоби витерти (до закінчення команди LINE) останню ланку, необхідно відповісти на запит To point: (K точке ) введенням букви U (О) . Багаторазове її введення призводить до витирання ланок у послідовності, зворотній до послідовності їх побудови.
Завдання 2.
1. Побудуйте п'ять окремих відрізків (див. табл. 3 додатку):
1-й - уводячи абсолютні координати кінців;
2-й - уводячи абсолютні координати одного кінця та відносні прямокутні координати іншого;
З-й - уводячи абсолютні координати одного кінця та відносні полярні координати іншого;
4-й - за допомогою клавіш управління курсором;
5-й - за допомогою маніпулятора "мишка".
2. Побудуйте ламану лінію (див. табл. 4 додатку).
2.4. Режими об'єктної прив'язки і команда OSNAP (ПРИВЯЖИ)
Для вказання точних координат характерних точок об'єктів рисунка (відрізків, дуг, кіл або крапок) в Автокаді можна використовувати режими об'єктної прив'язки.
Так, у відповідь на запит координат точки можна відповісти PERpendicular (НОРмаль), TANgent (КАСательная), ENDpoint (КОНечная), MIDpoint (СРЕдняя), CENtre (ЦЕНтр), INTersection (ПЕРесечение), NODe (УЗЕл) тощо і натиснути клавішу <Enter>. Після цього екранне перехрестя доповнюється невеликим квадратом, яким необхідно вказати відповідний об'єкт (або об'єкти) з характерною точкою та натиснути клавішу <Enter> або ліву клавішу "мишки". Далі Автокад самостійно визначає координати відповідної характерної точки вказаного об'єкта.
Автокад визначає координати кінцевої точки уявного перпендикуляра (PER) або дотичної (ТАN) до вказаного об'єкт, або координати характерної точки вказаного об'єкта: кінця (ЕND) або середини (MID) відрізка або дуги; центру (CEN) кола або дуги; точки перетину (INT) двох об'єктів; крапки (NOD). Початковою точкою уявного перпендикуляра і дотичної є остання раніше вказана точка.
Якщо необхідно багаторазово вказати точні координати характерних точок об'єктів під час побудови рисунка, то одноразово використовують команду OSNAP (див. [1], с. 33...34) для задавання режимів об'єктної прив'язки,.
Для вибору режиму прив'язки зручно користуватись низхідним меню. У будь-якому активованому (командою OSNAP) режимі прив'язки кожен раз, коли Автокад очікує координати точки, до екранного перехрестя додається невеликий квадрат, яким необхідно вказати об'єкт (чи об'єкти) з характерною точкою та натиснути клавішу <Enter> або ліву клавішу "мишки". Після цього Автокад визначає координати характерної точки вказаного об'єкта.
Для відмови від режимів прив'язки після введення команди OSNAP (ПРИВЯЖИ) вибирають режим NONe (НИЧего).
ПРИКЛАД:
Command:OSNAP (ПРИВЯЖИ)
Завдання 3.
1. Нарисуйте рамку аркуша (210Х297).
2. Розділіть робоче поле на вісім рівних частин.
3. Побудуйте квадрат з діагоналями (використайте команду OSNAP (ПРИВЯЖИ) з режимом ENDpoint або INTersection) (див. табл. 5 додатку)
4. Побудуйте трикутник (див. табл. 6 додатку). У трикутнику проведіть перпендикуляри з усіх вершин до протилежних сторін (використайте режим PERpendicular).
5. Побудуйте трикутник (див. табл. 7 додатку). У трикутнику проведіть три медіани (використайте режим MIDpoint).
2.5. Команда CIRCLE (КРУГ)
Існує п'ять способів побудови кола командою CIRCLE (КРУГ).
Command:CIRCLE (КРУГ)
Завдання 4.
1. Побудуйте коло, що проходить через три точки (3Р) (див. табл. 8 додатку).
Побудуйте коло, що проходить через дві точки на діаметрі (2P) (див. табл. 9 додатку).
Побудуйте коло заданого радіуса, яке дотикається до двох відрізків (TTR) (див. табл. 10 додатку).
Побудуйте коло з вказаним центром і радіусом (див. табл. 11 додатку).
Побудуйте коло з вказаним центром і діаметром (див. табл. 11 додатку)
Завдання 5.
1. Побудуйте коло і точку за межами кола (див. табл. 12 додатку)
2. Проведіть відрізок між побудованою точкою і центром кола (режими NODe та CENtre).
3. Проведіть дотичні до кола з побудованої точки (режим TANgent).
Лабораторна робота № 3
Побудова тексту в системі Автокад
Мета роботи: навчитися управляти видимим розміром об'єктів рисунка тa будувати текст з різними типами вирівнювання та гарнітурами шрифтів.
3.1. Команда ZOOM (ПОКАЖИ)
Команда дає змогу змінити видимий розмір об'єкта, залишивши постійними його фактичні розміри.
Command:ZOOM (ПОКАЖИ)
*) Опис інших опцій команди ZOOM (ПОКАЖИ) див. [1], с. 26...27.
3.2. Команди TEXT (ТЕКСТ), DTEXT (ДТЕКСТ)
Команди TEXT (ТЕКСТ), DTEXT (ДТЕКСТ) служать для побудови в Автокаді тексту з поточною гарнітурою (стилем) шрифту (див. [1], с. 16...19).
Різниця між цими командами полягає у тому, що під час виконання команди TEXT (ТЕКСТ) текст відображається тільки у командному рядку, а команди DТЕХТ (ДТЕКСТ) - ще і на полі рисунка. Крім того, за один запуск команди TEXT (ТЕКСТ) можна будувати один рядок тексту, а за один запуск команди DTEXT (ДТЕКСТ) – декілька.
Основний запит вказаних команд передбачає шість типів вирівнювання тексту (в прикладі - варіанти діалогу 1...6) та додаткову опцію для задавання імені активної (поточної) гарнітури шрифту (варіант діалогу 7).
У всіх вказаних нижче варіантах діалогу повідомлення типу Height <0.2000>: (Висота <0.2000>:) не з'являється, якщо для поточної гарнітури шрифту командою STYLE (СТИЛЬ) задана ненульова (фіксована) висота шрифту.
ПРИКЛАДИ:
Command:TEXT (ТЕКСТ)
Command:DTEXT (ДТЕКСТ)
Завдання 1.
1. Збільшіть видимий розмір штампа рамки (команда ZOOM, опція Window).
2. Заповніть штамп рисунка (команда DTEXT).
"Лабораторні роботи 1, 2, 3" (Fіt)
"Виконав Петренко Б.І.” (Align)
"Гр. ПЦБ-32" (Start point) "Аркуш 1" (Right)
3.3. Команда STYLE (СТИЛЬ).
Команда STYLE (СТИЛЬ) служить для задавання активного поточного стилю (гарнітури) шрифту. Гарнітура шрифту має такі характеристики як ім'я гарнітури шрифту, ім'я файлу шрифту, висота символів, коефіцієнт збільшення/зменшення ширини букв (ступінь стиснення/розтягнення), кут нахилу букв у рядку, ознаки способів рисування тексту (перевернутий, вертикальний тощо).
Command:STYLE (СТИЛЬ)
Завдання 2.
1. Заповнити титульний аркуш, використовуючи команди STYLE, DTЕХТ, ZOOM (зразок див. с. 17)
Додаток
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ
Таблиця 1
ДАНІ ДЛЯ ПОБУДОВИ ТОЧОК
Таблиця 2
СПОСОБИ ЗАДАВАННЯ КООРДИНАТ ТОЧОК
Таблиця З
ДАНІ ДЛЯ ПОБУДОВИ ОКРЕМИХ ВІДРІЗКІВ
Таблиця 4
ДАНІ ДЛЯ ПОБУДОВИ ЛАМАНОЇ ЛІНІЇ
Примітка. Способи задавання координат точок див. табл. 2
Таблиця 7
ДАНІ ДЛЯ ПОБУДОВИ ТРИКУТНИКА
Таблиця 10
ДАНІ ДЛЯ ПОБУДОВИ КОЛА ЗА ДВОМА ДОТИЧНИМИ ТА РАДІУСОМ
Завдання до лабораторної роботи № 3
Титульний аркуш (210*297)
Список літератури
1. Графічний редактор системи автоматизованого проектування Автокад Методичні вказівки до проведення лабораторних робіт з курсу "Основи машинної графіки" для студентів будівельних спеціальностей. Частина 1 Основні команди побудови графічних примітивів та відображення рисунка на моніторі. Допоміжні засоби рисування / Укл. І.Д. Пелешко, I.Д. Іванейко, Р.І. Кінаш, І.Ф. Донцов – Львів, ДУ ЛП, 1995. - 38 С.
2. Графічний редактор системи автоматизованого проектування Автокад. Методичні вказівки до проведення лабораторних робіт з курсу "Основи машинної графіки" для студентів будівельних спеціальностей. Частина 2. Основні команди редагування. Команди нанесення розмірів /Укл. І.Д. Пелешко, І.Д. Іванейко, Р.І. Кінаш, І.Ф. Донцов – Львів, ДУ ЛП, 1996. – 38 С.
3. Аугер В. AutoCAD 11.0. – К.: Торгово-видавниче бюро BHV, 1993. – 320 С.
Навчальне видання
Методичні вказівки до лабораторних робіт № 1, 2, 3
з курсу "Комп’ютерні технології у містобудуванні"
для студентів спеціальності 6.0023 " Міське будівництво та господарство"
Укладачі:
Пелешко Іван Дмитрович,
Іванейко Ігор Дмитрович,
Коцій Ярослав Йосифович.