Міністерство освіти і науки України
Національний університет “ Львівська політехніка”
Інститут гуманітарних та соціальних наук
Кафедра соціології та соціальної роботи
LITTERIS ET ATRIBVS
Соціологічне дослідження
На тему: "Міжрелігійні конфлікти :причини та шляхи подолання "
Методологічна частина
Загальна характеристика проблеми
Духовне відродження українського суспільства значною мірою залежить від глибини теоретичного осмислення явищ і процесів дійсності в усій їхній багатогранності, повноті реальних суперечностей і визначальних тенденцій. Рівною мірою це стосується функціонуючої конкретної духовної реальності - релігії як специфічного способу відображення дійсності за допомогою різноманітних ідей, поглядів, уявлень, думок, тощо.
Згідно зі статтею 24 Конституції, громадяни України мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками релігійних та інших переконань. Не зважаючи на те, сьогодні дуже поширеним явищем є релігійні конфлікти.
У 2005 році було зафіксовано певне зростання фактів релігійної нетолерантності. Зросла кількість міжрелігійних конфліктів. Можна виділити ті випадки ,які носять церковно-канонічний, ідеологічно-світоглядний чи національно-релігійний характер. До них можна віднести православно-мусульманські конфлікти і протистояння на рівні „традиційні – нетрадиційні”. Окремо необхідно згадати про факти нагнітання релігійної нетолерантності на публічному рівні в ЗМІ, освітньому процесі чи діяльністю певних організацій. Подекуди релігійна нетолерантність переростає в акти вандалізму.
Держава у свою чергу взагалі часто усувається від вирішення цих проблем. А правоохоронні органи не в змозі забезпечити безпеку осіб та культового майна не домінуючих релігійних організацій. За 2005 рік, незважаючи на численні факти, не було покарано жодної особи за розпалювання релігійної ворожнечі або за різкі вираження нетолерантності у вигляді пошкодження релігійних споруд чи культових будинків. Хоча було притягнуто до кримінальної відповідальності 479 осіб за наругу над могилою (стаття 297 Кримінального кодексу України).
Експерти Інституту релігійної свободи говорять про небезпеку трансляції на території України телевізійних програм та публікацій матеріалів у пресі, які розпалюють релігійну ворожнечу та призводять до суспільного протистояння на релігійній основі. На кількох загальнонаціональних та регіональних телеканалах було показано подібні відеофільми та репортажі, зокрема, у програмі «Чорний квадрат» на ТРК «Київ»; програмі «Цілком таємно. Секти» на СТБ; фільмі «Замах на свободу» (створений громадською організацію «Спілка захисту сім’ї та особистості», м. Київ); фільмі «Релігія. Політика. Екстремізм» (створений Дніпропетровським Центром допомоги жертвам деструктивних культів «Діалог») тощо. Однак належної реакції з боку державних контролюючих органів не було, тому не можна виключати можливість підготовки наступних фільмів і телепрограм, які пропагують релігійну нетерпимість та вороже ставлення до людей за ознакою релігії.
Публікації, що можна кваліфікувати як розпалювання релігійної ворожнечі, з’являються переважно в регіональній пресі (наприклад, «Українська газета. Русский вариант» у м. Києві, газета «Деловые новости» у м. Херсоні, газета «Ровеньковские вести» у м. Ровеньки Луганської області, газета «Донецкие новости» у м. Донецьку тощо) або виданнях політичних партій, насамперед проросійських і лівих чи крайньоправих політичних сил. Серед них варто згадати газети „Крымская правда” та деякі інші проросійські видання Криму, які постійно нагнітають антимусульманську атмосферу.
Вандалізм є одним з найбільш поширених прикладів силового вираження релігійних кофліктів та нетерпимості в суспільстві.
2005 році, на думку єврейських організацій, в Україні зросла кількість антисемітських виступів та виявів нетолерантності до представників юдейського віровизнання. Зафіксовано кілька випадків вандалізму щодо юдейських будинків молитви (переважно антисемітські написи на стінах).
Працівники лікарні в м. Чорткові (Тернопільська обл.) перекопали стародавній єврейський цвинтар, розташований на прилеглій до лікарні території, з тим, щоб використовувати цю ділянку як сад. Це було зроблено, незважаючи на те, що кладовище зареєстроване як пам’ятка історії. Цей цвинтар є одним із найстародавніших єврейських поховань у Чорткові, датоване початком XVII століття. За словами Якова Баранова, провідника єврейської спільноти Чорткова, серед похованих є засновник хасидського руху Чорткова рабин Давид Моше Фрідман, тому кладовище є місцем паломництва юдеїв.
Як повідомили в Управлінському бюро релігійної організації Свідків Єгови в Україні, зафіксовано 34 випадки вандалізму щодо їхнього майна. Зазвичай, вони пов’язані з молодими людьми, які жбурляли різні предмети в місцеві культові споруди та пошкодили їх. У деяких випадках такі молодики перебували в стані алкогольного сп’яніння. В інших випадках це було зроблено з причини релігійної нетерпимості.
У ніч з 18 на 19 червня невідомі вимазали мазутом фронтон католицького храму св. Йосипа, що по вулиці Декабристів у Миколаєві. Це не перший випадок осквернення католицьких святинь на півдні України, – повідомила прес-служба Одесько-Сімферопольської єпархії РКЦ. У ніч перед похороном Папи Івана Павла ІІ храм св. Йосипа закидали яйцями. Подібний акт вандалізму був вчинений тоді ж в Ізмаїлі Одеської області. „Мене турбує, що це вже не перший випадок агресії проти Католицької Церкви в Миколаєві цього року, – сказав єпископ Одесько-Сімферопольський РКЦ Броніслав Бернацький. – Мене дивує також, що влада Миколаєва практично не реагує на ці хуліганські витівки, спрямовані проти наших віруючих”. Єпископ Бернацький звернувся з відповідною заявою до голови Миколаївської облдержадміністрації Олександра Садикова.
На масиві „Сонячний” м. Тернополя невідомі розіп’яли чорне кошеня і осквернили ікону. Паперову ікону прибили до дерева величезним цвяхом. Очі Ісуса викололи, образ замалювали червоною п’ятикутною зіркою в колі, під малюнком написали три шістки, що підтверджує версію, що це справа рук сатанистів.
Великі написи антисемітського характеру з'явилися в середині липня на двох головних синагогах Дніпропетровська – Малій і Центральній.
У Києві осквернено центр громади реформованого юдаїзму „Га Тіква”. Біля входу до центру 13 червня 2005 року було виявлено антисемітські написи, свастику та малюнок повішеної Зірки Давида. Поряд був також напис, у якому Президента Віктора Ющенка називали ворогом України.
У Донецьку вночі невідомі розбили 27 вікон у храмі Сергія Радонежського УПЦ (МП).
На постійні випадки вандалізму жаліється вірменська громада у Львові. За словами настоятеля громади о. Тадеоса Ґеворґяна, біля їх храму, який є головним собором Вірменської Апостольської Церкви в Україні, постійно відбуваються акти вандалізму: невідомі розбивають пляшки і вікна, ламають загородження. Правда, як зазначає отець-настоятель, останнім часом вандали вже не розписують ззовні стіни храму, як це було колись. Громада не може собі дозволити платну охорону, тому вона звертається до влади про захист, тим більше, що вірменський собор є однією з найцінніших пам’яток історико-архітектурного заповідника Львова.
Й надалі спостерігаються випадки нетолерантності між т.зв. традиційними та новими релігійними рухами, у т.ч. християнськими. Переважно це є спонтанною реакцією на появу своєрідної конкуренції.
Все вище перераховане дає можливість стверджувати, що суб’єктами розпалювання міжрелігійних конфліктів є не лише християни, бо вони не рідко самі виступають їх жертвами .
Мета дослідження-встановити основні причини міжрелігійних конфліктів та шляхи їх подолання.
Завдання дослідження:
визначити наскільки віруючими є студенти;
з'ясувати ставлення студентів до представників інших релігій;
дослідити можливість існування кількох релігій в межах однієї території;
висвітлити причини міжрелігійних конфліктів;
розкрити обґрунтованість цих конфліктів;
виявити чи можливе вирішення цих конфліктів;
сформулювати шляхи вирішення міжрелігійних конфліктів.
Об’єкт дослідження-студенти гуманітарних вузів, а саме Національного університету „Львівська політехніка” та Львівського Національного університету ім. І. Франка і студенти Українського Католицького Університету.
Час дослідження-листопад 2006р.
Предмет дослідження-ставлення студентів Національного університету „Львівська політехніка”, Львівського Національного університету ім. І. Франка та Українського Католицького Університету до проблеми міжрелігійних конфліктів, їхнє бачення причин виникнення та шляхів подолання цих конфліктів.
Інтерпретація основних понять
„Релігія”[лат.religio] - віра в існування надприродних сил –Бога або Богів, духів, ангелів тощо.
„Міжрелігійний конфлікт” - це конфлікт між представниками різних релігій.
„Релігійна толерантність” – такий морально-етичний орієнтир поведінки особи чи спільноти, який передбачає обов'язковість взаємоповаги, свідому відмову від нетерпимості, насилля, приниження гідності один одного, визнання суверенності кожного у сфері релігії, а також у його світоглядному виборі.
„Вандалізм” – варварське нищення культових цінностей( є одним з різновидів прояву міжрелігійних конфліктів).
Гіпотези дослідження
Гіпотеза 1:студенти гуманітарних вузів з повагою ставляться до представників інших релігій.
Гіпотеза 2:студенти Українського Католицького Університету не визнають інших релігій, і відповідно не поважають їх представників.
Гіпотеза 3:основним джерелом міжрелігійних конфліктів є нав’язливість своєї віри.
Гіпотеза 4:основним шляхом подолання міжрелігійних конфліктів є релігійна толерантність.
Методична частина
Метод дослідження
Виходячи з завдань даного дослідження, найбільшу користь, на мій погляд ,може принести метод опитування. Тому я використаю його як основний.
Розрахунок вибірки
n =
N- об’єм генеральної сукупності ; він визначається за загальною кількістю студентів у вузах: кількість студентів Національного університету „Львівська політехніка”-20000, Львівського Національного університету ім. І. Франка -12000, Українського Католицького Університету-10000. Відповідно N=32000.
n - об’єм вибірки, t –коефіцієнт, що відповідає довірчій імовірності P=0,954 і дорівнює 2, - величина допустимої помилки ,що дорівнює 0,06,v- частка ознаки X в генсукупності ( припускаємо, що v=0,5). Відповідно до цих даних n=276 осіб.
Отже слід опитати 276 респондентів, використовуючи нижче наведений зразок анкети.
В анкеті використано такі види запитань:
закриті
напівзакриті
відкриті
питання про факти свідомості
основні
неосновні
питання про особистість респондента.
Анкета для студентів міста Львова,
Шановні студенти ! Я –студентка Національного університету ”Львівська політехніка”, проводжу дослідження думки віруючих щодо особливостей релігійності в суспільстві, Ваших міркувань про джерела міжрелігійних конфліктів. Отримана інформація буде використовуватись тільки в узагальненій формі в наукових цілях. Прохання бути розкутим та щиро відповідати на запитання.
1. Чи Ви вважаєте себе віруючою людиною?
переконано так;
швидше так, ніж ні;
швидше ні, ніж так;
переконано ні.
2. Що для Вас релігія?
3. Яку релігію Ви сповідуєте?
християнство;
іслам;
буддизм;
жодної релігії;
ваш варіант_____________________________________________________________
5.Чи вважаєте Ви, що потрібно обговорювати питання віри?
6.Чи вважаєте Ви можливим незалежне існування кількох релігій в межах однієї території?
так;
ні;
мені байдуже.
7.Як ви ставитесь до людей іншої віри сповідання?
поважаю;
не звертаю на них увагу;
критикую, бо вважаю, що проживання на нашій території ,вимагає прийняття нашої віри.
8.Що Ви вважаєте головними джерелами міжрелігійних конфліктів?____________________________________________________________________________________________________________________
9.Чи є на вашу думку ці конфлікти безпідставними?
так;
ні.
10.Чи є можливим подолання цих конфліктів?Якщо так, то яким чином?
так_____________________________________________________________
ні;
не знаю.
А тепер надайте, будь-ласка, деяку інформацію про себе:
Ваш вік:
______________років
Стать:
чоловіча;
жіноча.
Етнічне походження:
українець\ка;
росіянин\ка;
єврей\ка;
______________________
Вкажіть будь-ласка назву Вашого навчального закладу____________________________________________________________
Сімейний стан:
незаміжня\неодружений;
перебуваю в шлюбі;
розлучений\а;
розійшовся\лася;
Щиро вдячна Вам за співпрацю!
Висновки
Відповідно до поставлених завдань було отримано наступні результати.
Ступінь віри:
Отже 66% вважають себе віруючими, 23% вважають себе віруючими більше, ніж не віруючими, 10%- швидше не віруючими, ніж віруючими, і лише 1% - не віруючими.
Ставлення студентів до представників інших релігій:
86% студентів гуманітарних вузів позитивно ставляться до представників інших релігій, і лише 14% мають байдуже ставлення до них. Згідно з цими даними можна твердити, що гіпотеза 1 підтвердилась.
Студенти Українського Католицького університету ставляться до представників інших релігій таким чином: 50%- критикують їх, вважаючи, що проживання на їх території вимагає прийняття їхньої віри, 45% - байдуже ставляться до них, і 45%-поважають їх. Отже гіпотеза 2 частково підтвердилась.
Можливість існування кількох релігій в межах однієї території:
Як видно з цієї гістограми 90% респондентів вважають можливим існування кількох релігій в межах однієї території,6% вважають його не можливим, і 4% не цікавиться цим питанням.
Причини міжрелігійних конфліктів:
Маємо такі результати: 26% респондентів вбачають у головних причинах міжрелігійних конфліктів відсутність релігійної толерантності, 20%-самих людей, 17%-сповідування власних ідей, ще 17%-боротьбу за владу, 10%-фанатизм і ще 10%- нав’язливість своєї віри. Відповідно до цих результатів гіпотеза 3 не підтвердилась.
Обґрунтованість міжрелігійних конфліктів:
76% студентів переконані в безпідставності міжрелігійних конфліктів, а 24% стверджують, що підстави для них є.
Можливість вирішення міжрелігійних конфліктів:
Отже, 70% респондентів стверджують, що міжрелігійні конфлікти можна вирішити, 20% переконані в протилежному, а ще 10% не знають відповіді на це запитання.
Шляхи подолання міжрелігійних конфліктів:
Можемо зробити висновок, що гіпотеза 4 підтвердилась, оскільки 75% опитаних студентів схильні до того, що основним шляхом подолання міжрелігійних конфліктів є релігійна толерантність, 15% ж переконані, що це досягнення консенсусу в поглядах, а 10% вважають, що лише держава здатна вирішити подібні конфлікти.
Результати дослідження можуть бути використані :
при розробці навчальних програм закладів релігійного напряму;
при вирішенні питань між представниками різних релігій.
Список використаної літератури
Міністерство України у справах національностей, міграції та культів. Управління у справах релігійних організацій, Рекомендації до практичного застосування Закону України про свободу совісті та релігійні організації (постатейні роз‘яснення щодо їх застосування), Київ ,1995.
Експерти Інституту релігійної свободи. Огляд порушень права на свободу совісті і віросповідання та фактів перешкоджання діяльності релігійних організацій в Україні у 2005 році. http://www.risu.org.ua/freedom/analytics/article;9251/
Свобода релігії та віросповідання в Україні в контексті дотримання європейських стандартів / За ред. Володимира Яворського/ Українська Гельсінська спілка з прав людини, МГО Центр правових та політичних досліджень „СІМ”. Харків: Фоліо, 2005. (Доступно в Інтернеті на сайті УГСПЛ: www.helsinki.org.ua).
Соціологія /під. ред . В.Г. Городяненка.- Київ: Академія,2005.-560с.
Барвінський А.О.Соціологія .- Київ: Центр навчальної літератури.2005.-328с.