Інформація про навчальний заклад

ВУЗ:
Національний університет Львівська політехніка
Інститут:
Не вказано
Факультет:
Не вказано
Кафедра:
Не вказано

Інформація про роботу

Рік:
2024
Тип роботи:
Методичні вказівки
Предмет:
Інформаційні технології у видавничій справі

Частина тексту файла (без зображень, графіків і формул):

Міністерство освіти і науки України Національний університет «Львівська політехніка» Кафедра АСУ Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни Інформаційні технології у видавничій справі Для студентів бакалаврського рівня підготовки по спеціальності «Видавничо-поліграфічна справа» (шифр - 0927) Лабораторна робота №3 КАЛІГРАФІЧНІ, ДИСКРЕТНІ, ХУДОЖНІ ТА ВІЗЕРУНЧАСТІ КИСТІ Мета роботи: ознайомитися з основними кистями Adobe Illustrator і навчитися їх застосовувати Теоретичні відомості КИСТІ В ADOBE ILLUSTRATOR Як і в будь-якому іншому графічному редакторі, кисті в Adobe Illustrator використовуються для створення найрізноманітніших ефектів. З їх допомогою можна імітувати різну художню техніку спрощувати процес малювання трудомістких об'єктів, що складаються з тих, що багато разів повторюються одних і тих же елементів (трава, волосся, листя, шерсть і ін.), створювати унікальні узори і т.п. Для роботи з кистями в панелі Tools передбачений спеціальний інструмент Paintbrush (Кисть) проте можна застосовувати і інші інструменти зображення, такі як Pen (Перо), Pensil (Олівець) Ellipse (Еліпс), Rectangle (Прямокутник) і т.п., зокрема практично будь-якому контуру можна додати ефект обведення кистю. Робота з кистями припускає використання спеціалізованої палітри Brushes (Кисті), в якій вибирають вид кисті і при необхідності коректують її параметри. Палітра Brushes може бути відкрита або закрита і викликається із списку палітр, що відкривається при активізації команди Window (Вікно). Illustrator підтримує чотири типу кистей: каліграфічні (Calligraphic) — вони нагадують грона Photoshop, і з їх допомогою можна створювати витончені пір'яні штрихи, що є насправді зручними для редагування контурами; дискретні (Scatter) — ці кисті розмножують об'єкт по заданому шляху з вказаними параметрами; художні (Art) — вони витягають заданий об'єкт уподовж кривої із заданими параметрами і візерунчасті (Pattern), які малюють узор по заданому шляху і допомагають закрашувати області усередині контурів. За умовчанням кількість всіх типів кистей що з'являються в палітрі Brushes, невелико. Істотно розширити їх число можна, підвантажуючи потрібні кисті з бібліотек вбудованих кистей, що відкриваються командою Window=>Brush Libraries (Окно=>Библиотека кистей). Крім того, можна включити в палітру кисті, створені власноручно або викачані з Інтернету.  Мал. 1 Загальний вид палітри декоративних кісточок Що стосується безпосередньо малювання кистю, то в програмі Illustrator це відбувається не зовсім так, як, наприклад, в Photoshop. В той же час основний принцип вибору кисті і переміщення її по потрібної траєкторії при натиснутій лівій клавіші миші, природно, зберігається. При цьому особливості роботи з кистю залежать від вибраної групи кистей, зокрема для каліграфічних кистей вони одні, а для дискретних — вже інші і т.д. Однаковим чином настроюються лише основні параметри кисті, які можна змінити після створення контура. Для цього на панелі інструментів необхідно двічі клацнути лівою кнопкою миші по інструменту Paintbrush — з'явиться діалогове вікно настройки параметрів кисті (мал. 2). Найбільший інтерес представляють параметри Fidelity (Точність), вказуючий кількість пікселів на яке контур може відхилятися від намальованого шляху при формуванні кривої, і Smoothness (Згладжування), який задає ступінь згладжування контура (його збільшення забезпечує створення гладших кривих). Для відновлення параметрів кисті за замовчванням у вікні Paintbrush Tool Preferences (Настройка параметрів кисті) досить клацнути на кнопці Reset.  Мал. 2 Вікно Paintbrush Tool Preferences КАЛІГРАФІЧНІ КИСТІ Каліграфічні кисті, так само як кисті в растрових графічних редакторах, застосовуються для створення малюнка від руки, оскільки нагадують штрихи, зроблені звичайним пером. Для роботи з каліграфічною кистю необхідно відмовитися від заливки, активізувавши на палітрі інструментів квадратик Fill (Заливка) і клацнувши на кнопці None (Ні), а потім встановити колір малювання кистю, активізувавши квадратик Stroke (Штрих) і визначивши колір штриха. Потім слід вибрати привабливу каліграфічну кисть з палітри Brushes і можна починати творити. Правда, варто мати на увазі, що за умовчанням в палітрі є всього п'ять каліграфічних кистей. При бажанні можна доповнити їх іншими кистями з бібліотеки. Для цього скористайтеся командою Window=>Brush Libraries=>Calligraphic (Окно=>Библиотека кистей=>Каллиграфические) — в результаті відкриється вікно грон Calligraphic (мал. 3), з якого можна додати потрібні кисті в палітру Brushes одинарним клацанням по кисті, що цікавить, або шляхом звичайного перетягування. Можна перетягнути декілька кистей за один прийом, якщо заздалегідь виділити їх при натиснутій клавіші Shift.  Мал. 3 Вікно кісточок Calligraphic Для прикладу намалюйте довільну лінію (мал. 4). Потім можна змінити форму штрихів створеної лінії — для цього, не знімаючи виділення з намальованої лінії, двічі клацніть на використовуваної кисті в палітрі Brushes. Це приведе до відкриття вікна Calligraphic Brush Options (Настройки каліграфічних кистей) (Мал. 5), де можна змінити параметри Angle (Кут нахилу кисті) Roundness (Закруглення) і Diameter (Діаметр).  Мал. 4 Довільна лінія  Мал. 5 Вікно настройки каліграфічної кісточки Намалюйте в новому документі зірку з парною кількістю променів і закрасіть її відповідним градієнтом (мал. 6). Виберіть в палітрі інструментів інструмент Twirl (Завиток) і закруглюватимете кожен парний промінь, акуратно наводячи мишу на кінчик променя і клацаючи лівою кнопкою миші (мал. 7). Після цього завантажте з бібліотеки групу каліграфічних кистей командою Window=>Brush Libraries=>Calligraphic (Окно=>Библиотека кистей=>Каллиграфические) і виберіть відповідний варіант кисті.  Мал. 6 Зовнішній вигляд зображення після формування завитків  Мал. 7 Зовнішній вигляд зображення після застосування кисті Oval ДИСКРЕТНІ КИСТІ Дискретні кисті є якимись художніми зображеннями, які розсіваються уздовж проведеної траєкторії. Вибір дискретних кистей достатньо широкий, оскільки разом з кистями завантажуваними за умовчанням, дискретні кисті можна знайти в бібліотеках Animal Sample, Arrow Sample, Floral Sample і Object Sample, завантажуваних командою Window=>Brush Libraries=>. (Окно=>Библиотека кистей=>...), і перетягнути в палітру Brushes (мал. 8).  Мал. 8 Набір дискретних кісточок Для прикладу роботи з дискретною кистю виберіть інструмент Polygon і намалюйте багатокутник вподобаною вам кистю (в даному випадку вибране гроно Star) — звернете увагу, що в більшості випадків розмножувані зображення виявляться розміщеними випадковим чином, а не будуть розподілені рівномірно навколо створеного контура.. Тому далі скоректуйте параметри кисті відповідним чином, двічі клацнувши на кисті в палітрі Brushes і змінивши значення у вікні Scatter Brush Options (Параметри дискретних кистей), що відкрилося, наприклад в відповідності з мал. 9. Клацніть на кнопці ОК, а потім на кнопці Apply to Strokes (Застосувати до штрихів). Для поліпшення зовнішнього вигляду багатокутника непогано залити його відповідним градієнтом.  Мал. 9 Настройка параметрів дискретної кисті У вікні Scatter Brush Options (Параметри дискретних кистей) можна набудувати параметри: Size (Розмір) — визначає розмір кисті, Spacing (Проміжок) — указує відстань між окремими зображеннями, Scatter (Розсіювання) — визначає ступінь відхилення окремих зображень кисті від сформованого шляху і Rotation (Обертання) — відповідає за кут повороту зображень. Під настройкою мається на увазі вказівка конкретних розмірів або їх меж для кожного з параметрів і визначення способу формування значення параметра для кожного зображення: випадковим чином — при виборі варіанту Random (Випадковий) або строго фіксованим — у разі варіанту Fixed (Фіксований). Крім того, при настройці дискретної кисті представляє інтерес параметр Colorization (Забарвлення) що визначає метод колоризации, за допомогою якого здійснюється настройка кольору. За умовчанням встановлений варіант None (Жоден) — в цьому випадку ніяких настройок з кольором початкового зображення не проводиться, і зображення в контурі виглядають так само, як і кисть в палітрі Brushes. При виборі методу Tints (Тони) колір штриха відображається у відтінках заданого в квадратику Stroke палітри інструментів кольору. Установка методу Tints and Shades (Тони і Тіні) призводить до того, що колір штриха відображається у відтінках і тінях кольору, визначеного в Stroke. А при виборі методу Hue Shift (Зрушення відтінку) все, що забарвлено заданим кольором, набуває кольору, заданого в Stroke, а інші кольори стають додатковими до нього. ХУДОЖНІ КИСТІ При використанні художніх кистей фарба рівномірно розподіляється уздовж траєкторії заданої при русі кисті, а різні кисті імітують різні графічних засоби: можна наприклад, малювати мокрою (Watercolor) або сухою (Dry) кистю, олівцем (Pencil) або вугіллям (Charcoal) і т.п. При цьому вдається створювати достатньо складні зображення, не вдаючись до розфарбовування (то є при вимкненому параметрі (Fill), передаючи в той же час всі основні лінії малюнка. Для експерименту відкрийте будь-яке зображення і спробуйте злегка підправити пейзаж, додавши небагато хмар і стеблинок з листям до кольорів. Відкрийте повну бібліотеку художніх кистей командою Window=>Brush Libraries=>Artistic Sample (Окно=>Библиотека кистей=>Художественные кисті) і перетягнете гроно Water Color (Волога кисть) в палітру Brushes. Потім виберіть на палітрі інструментів колір штриха (Stroke) і спробуйте додати до пейзажу хмару. Потім виберіть гроно Dry Link (Суха кисть), змініть колір штриха (Stroke) на зелений і спробуйте створити імітацію стеблинки з листям для одного з кольорів. Цілком можливо, що для досягнення потрібного ефекту вам доведеться повернути створений контур що неважко зробити, натиснувши праву кнопку миші, вибравши з контекстного меню команду Transform=>Rotate (Трансформация=>Поворот) і вказавши параметри повороту. Створіть ще декілька подібних імітацій. Як вже мовилося, малюючи кистю, можна використовувати не тільки інструмент Paintbrush, але і інші такі як інструмент Line. Намалюйте даним інструментом серію різноколірних ліній приблизно так як показано на мал. 10. Після цього виділите всі лінії інструментом Direct Selection при натиснутій клавіші Shift і виберіть гроно Branch з групи грон Floral Sample, відкривши її командою Window=>Brush Libraries=>Floral Sample чи Novelty (Окно=>Библиотека кистей=>Образцы кольорів) — зображення стане нагадувати приведене на мал. 11. Двічі клацніть на гроні Branch в палітрі Brushes і набудуйте параметри кисті.і Потім при необхідності злегка підкоригуйте положення різноколірних гілок. Окрім змінених параметрів можна коректувати інші. Наприклад, установка прапорця Flip Along (Віддзеркалення по горизонталі) забезпечує дзеркальне відображення зображення по горизонталі, а прапорця Flip Across (Віддзеркалення по вертикалі) — відповідно віддзеркалення по вертикалі. У поле Width (Ширина) можна ввести значення у відсотках, яке приведе до масштабування кисті, а прапорець Proportional (Пропорційно) дозволить при масштабуванні зберегти пропорції малюнка кисті.  Мал. 10 Прості лінії  Мал. 11 Застосування художніх кісточок ХУДОЖНІ КИСТІ За допомогою візерунчастих кистей, як і виходить з їх назви, створюються різні мозаїчні узори. Створіть новий документ і намалюйте декілька багатокутників або зірок. Виділіть всі об'єкти інструментом Direct Selection при натиснутій клавіші Shift, відкрийте групу грон Border Sample командою Window=>Brush Libraries=>Border Sample (Окно=>Библиотека кистей=>Образцы узорів) і виберіть вподобану візерункову кисть (у нашому прикладі узяте гроно Pressed). А тепер поекспериментуйте з настройками кисті, двічі клацнувши на кисті в палітрі Brushes і набудувавши параметри. Найголовніше, на що потрібно звернути увагу у вікні настройки параметрів, — це можливість включення і виключення мозаїк: Side tile (Бічна мозаїка), Outer Corner tile (Мозаїка зовнішнього кута), Inner Coner tile (Мозаїка внутрішнього кута) Start tile (Початкова мозаїка), End tile (Кінцева мозаїка). Маніпуляції з мозаїками можуть привести до найнесподіваніших і цікавіших ефектів. СТВОРЕННЯ ВЛАСНОЇ КИСТІ Палітра Brushes дозволяє створювати і зберігати будь-які нові грона всіх чотирьох типів. При цьому можна використовувати довільні малюнки, правда що задовольняють певним обмеженням. Наприклад, зображення кисті не повинне мати візерункової або градієнтної заливки, не може мати тіні не повинно входити до групи проміжних об'єктів (blend) і градієнтної сітки (gradient mesh) і ряд інших. Після створення нова кисть автоматично потрапляє в палітру Brushes, проте при створенні нового документа за умовчанням вона в палітрі не з'явиться. Більш того, щоб скористатися створеною кистю у іншому документі, її потрібно обов'язково заздалегідь зберегти у файлі *.ai у теці C:\Program Files\Adobe\Illustrator 10\Presets\Brushes. В цьому випадку для відкриття палітри кистей із створеною кистю досить буде застосувати команду Window=>Brush Libraries=>Other Library (Окно=>Библиотека кистей=>Другие бібліотеки) і вибрати файл з палітрою в теці C:\Program Files\Adobe\Illustrator 10\Presets\Brushes . Немало цікавих прикладів створення кистей можна знайти в Інтернеті (http://northlite.50megs.com/illus/index.htm#tips http://www.tiemdesign.com/HOWTO/Illustrator.htm http://www.creativemac.com/ http://www.nelsonsfreelance.com і др.). 6.1 Створення каліграфічної кисті Це найпростіша кисть, і для її створення досить вибрати з меню палітри Brushes (воно відкривається при клацанні на трикутній кнопці в правому верхньому кутку меню) команду New brush (Нова кисть), вказати тип створюваної кисті — New Calligraphic Brush (мал. 12), а потім визначити параметри кисті, у результаті у вікні палітри Brushes з'явиться нова кисть.  Мал. 12 Створення нової каліграфічної кисті 6.2 Створення дискретної кисті На панелі інструментів виберіть інструмент Pencil і намалюйте різними відтінками зеленого кольору декілька травичок . Після цього виділите всі лінії інструментом Direct Selection при натиснутій клавіші Shift, виберіть з меню палітри Brushes команду New brush (Нова кисть) і вкажіть тип створюваної кисті — New Scatter Brush. Визначте параметри нової кисті. Спробуйте скористатися створеною кистю і намалювати фрагмент трави — можливо, у вас вийде що-небудь. 6.3 Створення художньої кисті Розглянемо створення художньої кисті на прикладі волосся. Насправді операція ця дуже копітка і тривала, і ми постараємося її скоротити, щоб став зрозумілий принцип створення кистей подібного типа (в результаті одержане у нас волосся виглядатиме вельми схемний).  Мал. 13 Параметри штриха Спочатку намалюйте декілька волосків різного відтінку з параметрами, показаними на мал. 13, — при цьому майте на увазі, що малювати кожен волосок потрібне окремо, інакше Illustrator намагатиметься з'єднати старі і нові волоски разом. Тому спочатку намалюйте їх окремо, а потім послідовно виділяючи кожен волосок, переміщайте його в потрібне місце — у результаті всі вони повинні виявитися лежачими один на одному (мал. 14).  Мал. 14 Серія волосків Після цього виділите всі волоски інструментом Direct Selection при натиснутій клавіші Shift виберіть з меню палітри Brushes команду New brush (Нова кисть) і вкажіть тип створюваної кисті — New Art Brush. Визначте параметри кисті, наприклад відповідно до мал. 15. А потім скористайтеся кистю на практиці.  Мал. 15 Настройка параметрів кисті А зараз проведемо ще один цікавий експеримент. Спробуємо створити кисть, за допомогою якої можна було б малювати, наприклад, щупальця або язики полум'я. Для цього спочатку намалюйте трикутник інструментом Polygon з чорною межею і чорною заливкою (мал. 16). Потім з допомогою інструменту Direct Selection виділите його, але не зовсім звичайним способом — для виділення клацніть мишею не на самому трикутнику, а на одній з його вершин. У результаті будь-яку з вершин можна буде перемістити потрібним чином Перетягніть по черзі вершини трикутника так, щоб фігура стала схожа на трикутник показаний на мал. 16.  Мал. 16 Кінцевий вид трикутника Після цього виділите трикутник інструментом Direct Selection, виберіть з меню палітри Brushes команду New brush (Нова кисть) і вкажіть тип створюваної кисті — New Art Brush. Визначте параметри кисті відповідно до мал. 17.  Мал. 17 Настройка параметрів кісточки Намалюйте новою кистю зігнуту криву що нагадує, наприклад, язичок полум'я, при цьому колір заливки повинен бути визначений як None. Тепер потрібно закрасити криву відповідним чином. Проте тут виникають визначені проблеми — не можна використовувати градієнтні заливки, оскільки колір штриха (Stroke) цього не допускає. Тому перетворимо створену криву на контур командою Objeсt=>Expand Appearance (Объект=>Расширить до межі) — після цього при виділенні кривої інструментом Direct Selection маркери з'являться навколо всієї кривої, а не тільки по її центру і стане можливо встановити градієнтну заливку і проекспериментувати (мал. 18).  Мал. 18 Крива з градієнтною заливкою Створення візерункової кисті Найпростіше при створенні візерункової кисті — скористатися яким-небудь графічним примітивом, наприклад зіркою. Виділивши зірку, виберіть з меню палітри Brushes команду New brush (Нова кисть) і вкажіть тип створюваної кисті — New Pattern Brush. У вікні, що відкрилося введіть нове ім'я кисті, а параметри для першого разу можна і не міняти — все одно ефект від застосування створеної кисті буде гарантований – Мал. 19.  Мал. 19 Створення простої візерунчастої кисті Завдання для самоконтролю 1. Розробити свій варіант візитної картки.(розмір 90х50) Нагадаємо, що заливка всього формату аркушу проводиться через створення відповідного до формату об’єкту і проводимо заливку даного об’єкту. Тобто коли в нас дано аркуш форматом А4 ми створюємо аналогічно прямокутник такого ж формату і заливаємо уже прямокутник!
Антиботан аватар за замовчуванням

24.02.2013 22:02-

Коментарі

Ви не можете залишити коментар. Для цього, будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь.

Ділись своїми роботами та отримуй миттєві бонуси!

Маєш корисні навчальні матеріали, які припадають пилом на твоєму комп'ютері? Розрахункові, лабораторні, практичні чи контрольні роботи — завантажуй їх прямо зараз і одразу отримуй бали на свій рахунок! Заархівуй всі файли в один .zip (до 100 МБ) або завантажуй кожен файл окремо. Внесок у спільноту – це легкий спосіб допомогти іншим та отримати додаткові можливості на сайті. Твої старі роботи можуть приносити тобі нові нагороди!
Нічого не вибрано
0%

Оголошення від адміністратора

Антиботан аватар за замовчуванням

Подякувати Студентському архіву довільною сумою

Admin

26.02.2023 12:38

Дякуємо, що користуєтесь нашим архівом!