Інформація про навчальний заклад

ВУЗ:
Національний університет Львівська політехніка
Інститут:
Не вказано
Факультет:
Не вказано
Кафедра:
Не вказано

Інформація про роботу

Рік:
2024
Тип роботи:
Методичні вказівки
Предмет:
Інформаційні технології у видавничій справі

Частина тексту файла (без зображень, графіків і формул):

Міністерство освіти і науки України Національний університет «Львівська політехніка» Кафедра АСУ Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни Інформаційні технології у видавничій справі Для студентів бакалаврського рівня підготовки по спеціальності «Видавничо-поліграфічна справа» (шифр - 0927) Лабораторна робота №4 РОБОТА З ВЕКТОРНИМИ КОНТУРАМИ Мета роботи: ознайомитися з основними векторних контурів Теоретичні відомості ВЕКТОРНИЙ КОНТУР Як вже наголошувалося в попередніх уроках, векторна графіка заснована на векторних контурах — на геометричних примітивах, на фігурах, побудованих з примітивів і різноманітних кривих. Всі вони є векторними кривими Безье, названими так на честь французького математика Пьера Безье, що вперше скористався ними при моделюванні кузова легкового автомобіля. Сьогодні криві Безье застосовуються у всіх сучасних програмах, що працюють з векторною графікою, і Illustrator не становить винятку. Головна перевага їх використання полягає в тому що немає необхідності запам'ятовувати кожну точку кривої — досить знати, по-перше, координати її початку та кінця, а по-друге, математичну формулу, що описує криву. У результаті — повна свобода трансформації векторних зображень без якої-небудь втрати якості. Будь-який векторний контур складається з одного або декількох криволінійних сегментів (як виключення, сегменти можуть бути і прямолінійними), кожний з яких є елементарною кривою Безье. На початку і кінці кожного сегменту знаходяться так звані опорні точки (мал. 1) які бувають двох типів: гладкі і кутові. Гладка опорна точка сполучає дві криві без зламу а кутова опорна точка знаходиться на вигині між двома кривими (мал. 2). За умовчанням опорні точки створюються гладкими, але їх тип нескладно змінити за допомогою інструменту Convert Anchor Point (Кут) з групи Pen (Перо). Крім того, кожен сегмент має направляючі лінії обмежені направляючими точками і що визначають кут нахилу і кривизну кривої. Змінити форму сегменту можна за допомогою переміщення опорних точок або точок тих, що направляють. В кінці кінців завдяки нескінченним переміщенням точок і трансформаціям окремих сегментів можна сформувати будь-який найхимерніший векторний контур.  Мал. 1 Загальний вид кривої Безье Створювати і редагувати контури можна за допомогою інструментів з груп Pencil (Олівець) і Pen (Перо), а також інструментами Brush (Кисть), Spiral (Спіраль) і Arc (Дуга). Крім того розглянуті в уроці 1 графічні примітиви — прямокутники (Rectangle), закруглені прямокутники (Rounded Rectangle), еліпси (Ellipse), багатокутники (Polygon), зірки (Star) і відблиски (Flare), що створюються за допомогою відповідних інструментів, — також є контурами. Проте основним інструментом для побудови кривих Безье є Pen, що надає максимальні можливості як для їх створення, так і для редагування. При створенні контурів досить часто доводиться міняти масштаб зображення, збільшуючи його при малюванні дрібних деталей і зменшуючи при створенні крупних. Для швидкої зміни масштабу зручніше користуватися комбінаціями клавіш: Ctrl+«+» (у разі збільшення масштабу) і Ctrl+«-» (при його зменшенні). Якщо вибраний великий масштаб, то зображення не уміщатиметься на екрані і по йому доведеться переміщатися. Використовувати ж для цього смуги прокрутки незручно, тому набагато краще з цією метою натискати клавішу пропуску (при цьому курсор приймає вид руки) і переміщати зображення. При відпуску пропуску ви знов повернетеся в звичайний режим роботи.  Мал. 2 Типи опорних точок 1.1 Створення контурів інструментами з групи Pencil До даної групи входять інструменти: Pencil (Олівець), призначений для малювання довільних ліній, Smooth (Згладжування), що дозволяє пом'якшити форму контура, і Erase (Гумка) службовець для видалення окремих фрагментів контура. Особливості використання першого і останнього з них нагадують застосування аналогічних інструментів в інших графічних пакетах — з тієї лише різницею, що вони орієнтовані на обробку контурів. Для прикладу створимо олівцем довільне зображення (мал. 3). Про те, що це контур, буде свідчити поява численних опорних точок. Підберемо відповідний варіант межі зображення — в даному випадку узятий варіант Rustic Pen з палітри Styles (мал. 4).  Мал. 3 Контур створений інструментом Pencil  Мал. 4 Результат границі контура Щоб оцінити можливості згладжування контура інструментом Smooth, намалюйте контур з гострими кутами, наприклад як на мал. 5. Виділіть створений контур, активізуйте інструмент Smooth, при необхідності підкоригуйте його настройки (це можна зробити, двічі клацнувши на інструменті в палітрі інструментів і змінивши значення параметрів Fidelity (Точність) і Smoothness (Гладкість) і починайте методично проводити уздовж межі контура з гострими гранями. Робити це доведеться до тих пір, поки отриманий результат вас не задовольнить (мал. 7).  Мал. 5 Вихідне зображення Інструмент Erase працює звичайним способом: для стирання окремих фрагментів контура треба лише поводити гумкою уздовж стираного фрагмента.  Мал. 6 Кінцевий вигляд контура 1.2 Створення контурів інструментами Spiral і Arc У переважній більшості випадків для малювання криволінійних контурів використовують інструмент Pen. Виняток становить формування спіралі і простої дуги, для яких є спеціалізовані інструменти Spiral (Спіраль) і Arc (Дуга). Намалювати такі самі спіраль і дугу можна і інструментом Pen, але цей варіант виявиться більш трудомістким. Для прикладу активізуйте інструмент Spiral і намалюйте на листі довільну спіраль перемістивши мишу по вільному простору при натиснутій лівій кнопці, встановіть колір штриха (Stroke), порожній колір заливки (Fill) і скористайтеся відповідною каліграфічною кистю. 1.3 Створення контурів інструментами з групи Pen Pen (Перо) — це найголовніший інструмент роботи з контурами, і в його склад входять ще триінструменту: Add Anchor Point — (Перо+), Delete Anchor Point (Перо–) і Convert Anchor Point (Кут). Перший відповідає за додавання нових опорних точок, другий — за їх видалення, а третій здійснює перетворення опорних точок з одного типа в іншій. При створенні і редагуванні кривої необхідно швидко перемикатися з одного пір'яного інструменту на іншій, для чого служать клавіатурні комбінації. В цілому інструмент Pen вибирається при натисненні клавіші P, а далі: Add Anchor Point — натисненням клавіші «+», Delete Anchor Point — клавіші «-», а Convert Anchor Point — клавіші Alt. 1.4 Прямі і ламані лінії Для малювання прямих відрізків досить задати кінцеву і початкову точку, які будуть сполучені прямою лінією. При цьому формування кожної наступної крапки буде автоматично створювати ще один відрізок, утворюючий з попереднім ламану лінію. Виберіть інструмент Pen, клацніть в першій точці контуру, потім в другій і т.д. — будуть створені декілька опорних точок, які програма автоматично з'єднає відрізками прямих. Перед створенням першої крапки у значка маркера миші автоматично з'являється хрестик, який означає що ви починаєте малювати новий контур, а відсутність хрестика говорить про продовження початого контуру. Для завершення контуру слід знов клацнути на інструменті Pen в палітрі інструментів або при натиснутій клавіші Ctrl клацнути лівою кнопкою миші в стороні від контуру — при цьому поряд з покажчиком знов з'явиться хрестик, що сигналізує про те, що можна починати новий контур.  Мал. 7 Ламані лінії намальовані інструментом Pen Для малювання строго вертикальних або горизонтальних ліній або ліній, лежачих під кутом 45° слід створювати нові опорні точки при натиснутій клавіші Shift . При цьому Illustrator в залежності від положення нової опорної точки самостійно вирішує, яку з перерахованих ліній ви хотіли провести. У разі створення замкнутого контура поставте останню крапку точно на місці першої крапки контура — контур при цьому автоматично закінчується, і потім можна відразу приступати до малювання наступного. Визначити, чи вдало ви встановили маркер, можна по його зовнішньому вигляду: при попаданні маркера точно на першу опорну точку поряд з ним з'являється значок кола, символізуючий завершення контура. А зараз спробуйте намалювати стрілку. Спочатку інструментом Pen створіть контур у вигляді відрізка і скористайтеся командою Filter>=Stylize>=Add Arrowheads (Фильтр=>Стилизация=>Добавить стрілку). Після цього закрасіть стрілку відповідним чином.  Мал. 8 Настройка параметрів стрілки Якщо відмовитися від заливки стрілки, встановивши для параметра Fill варіант None, то на створену стрілку можна накласти ряд перетворень і одержати з прямої стрілки різні варіанти криволінійних стрілок. Для прикладу скористайтеся фільтром ZigZag по команді Filter=>Distort=>ZigZag (Фильтр=>Искажение=>Зигзаг).  Мал. 9 Налаштування параметрів фільтру ZigZag Цікаві види криволінійних стрілок можуть бути одержані при накладенні фільтрів Pucker&Bloat і Twist з групи фільтрів Distort. До того ж внутрішні фрагменти стрілок білого кольори можна закрасити, виділяючи їх окремо інструментом Direct Selection і встановлюючи для них в палітрі інструментів відповідний варіант кольору для параметра Fill.  Мал. 10 Зображення стрілок після присвоєння фільтрів та заливки 1.5 Зміна типу опорних точок Намалюйте довільний контур у вигляді замкнутої ламаної лінії (мал. 11) і спробуйте перетворити його в криволінійний.  Мал. 11 Вихідний малюнок Для цього підведіть покажчик миші до однієї з опорних точок і натисніть клавішу Alt — після цього покажчик миші прийме вид чорної жирної стрілки, потім клацніть в опорній точці (опорна точка з кутової перетвориться на гладку) і перемістите її відповідним чином (мал. 12).  Мал. 12 Результат перетворення контуру Такого самого результату можна досягти і без натиснення клавіші Alt, але тоді слідує звернутися до палітри інструментів, вибрати інструмент Convert Anchor Point (кут) і виконати ті ж маніпуляції по перетворенню кутової опорної точки в гладку і по її переміщенню. 1.6 Створення нових опорних точок Нові опорні точки не складно створити за допомогою інструменту Add Anchor Point (Перо+). Для прикладу клацніть ним в будь-якій частині тільки що одержаного криволінійного сегменту, що приведе до появі нової опорної точки і двох її що направляють (мал. 13).  Мал. 13 Появлення нових опорних точок Потім зміните кривизну контура, перетягнувши створену опорну точку при натиснутій клавіші Alt. Таким чином, додаючи нові опорні точки, змінюючи їх типи і тут же переміщаючи крапки і міняючи ступінь кривизни сегментів, можна в лічені секунди до невпізнання перетворити початковий контур (мал. 15).  Мал. 15 Результат декількох змін опорних точок Якщо ж необхідно додати опорну точку точно в центр між двома виділеними опорними крапками, краще скористатися командою Object=>Path=>Add Anchor Points (Объект=>Контур=>Добавить опорні точки). 1.6 Переміщення опорних і направляючих точок Можна змінити форму контура, перетягнувши виділені крапки (опорні або направляючі) з допомогою клавіш «стрільця вліво», «стрілка управо», «стрілка вгору» або «стрілка вниз» або мишею заздалегідь активувавши інструмент Direct Selection. А можна обійтися і без вибору інструменту Direct Selection: якщо в процесі переміщення утримувати клавішу Ctrl, то результат опиниться той же. Спробуйте перемістити внутрішні опорні точки раніше створеної зірки, заздалегідь виділивши їх інструментом Direct Select Lasso, за допомогою клавіші «стрільця вниз» (мал. 16). А потім для більшого ефекту додатково накладете фільтр Twist (команда Filter=>Distort=>Twist — Фильтр=>Искажение=>Изгиб) при значенні кута вигину 50°, унаслідок чого зірка перетвориться на якесь подібність язиків полум'я (мал. 17).  Мал. 16 Переміщення опорних точок зірки  Мал. 17 Накладання фільтру Twist Таким же чином можна відредагувати зовнішній вигляд будь-якого графічного примітиву. Спробуємо скористатися даною можливістю в процесі створення зображення казкового павука. Спочатку намалюйте звичайне коло (мал. 18) і виділіть його інструментом Direct Selection при натиснутій клавіші Shift (клацати потрібно не по всьому колу, а по її опорних точках) — у результаті коло не просто виділиться, але у неї будуть позначені направляючі лінії (мал. 19). Тепер інструментом Pen при натиснутій клавіші Alt перетягнете кутові точки тієї, що нижньої направляє так, щоб коло перетворилася на еліпс, звужений в нижній частині (мал. 20). Щоб перенести крапки симетрично, краще заздалегідь включити сітку інструментом Restangular Grid, орієнтуючись по вузлах якої, буде простіше визначити потрібні положення направляючих крапок. Потім виділите одержану криву інструментом Selection і стисніть. Залийте контур відповідним градієнтом (мал. 21).  Мал. 18 Вихідний малюнок  Мал. 19 Вихідний малюнок з опорними точками  Мал. 20 Результат переміщення опорних точок нижньої направляючої  Мал. 21 Кінцевий вигляд зміненого кола Зробіть дві копії створеного контура, зменште їх в розмірах, змініть заливку і розмістіть на початковому зображенні (мал. 22) — це буде перше око павука. Виділіть всі елементи ока інструментом Selection, для зручності об'єднаєте їх в групу командою Object => Group (Объек => Группа) і скористайтеся командою Effect=>Warp=>Twist (Эффект=>Деформация=>Изгиб) при таких, наприклад, параметрах, як на мал. 23. Потім родублюйте око, зробивши його дзеркальну копію по горизонталі за допомогою інструменту Reflect (мал. 24).  Мал. 22 Перше око павука  Мал. 23 Настройка параметрів Twist  Мал. 24 Появлення другого ока Тепер приступимо до малювання голови. Створіть коло і, не знімаючи виділення, помістіть її на задній план — для цього клацніть на колі правою кнопкою миші і з контекстного меню виберіть команду Edit => Arrange => Send to Back (Редактирование=>Разместить=>Отправить на задній план) (мал. 25). Потім зміните її форму інструментом Pen — так само, як при редагуванні очі (мал. 26), і закрасіть відповідним градієнтом (мал. 27).  Мал. 25 Вихідний контур голови павука  Мал. 26 Результат редагування контуру інструментом Pen  Мал. 27 Кінцевий вигляд голови Домальовуйте павуку тулуб, перемістіть його на задній план і залийте градієнтом. Потім інструментом Pen створіть першу ніжку у вигляді звичайної ламаної, підібравши для неї потрібне параметру Stroke значення ширини (Weight). Зробіть дзеркальну копію ніжки по горизонталі за допомогою інструменту Reflect і перемістите її відповідним чином. Виділіть обидві ніжки за допомогою інструменту Selection і зробіть дві їх копії, застосувавши команди Edit=>Copy (Редактирование=>Копировать) і Edit=>Paste (Редактирование=>Вставить). Активувавши інструмент Rotate, поверніть кожну ніжку на потрібне число градусів (у даному прикладі об'єкти першої копії були повернені на 20° і на –20° відповідно, а другий — на 35° і на –35°). Відкоректуйте положення кожної ніжки, і отриманий вами результат буде схожим на мал. 28.  Мал. 28 Додавання тіла і лапок  Мал. 29 Настройка параметрів Roughen І нарешті, для більшого ефекту на голову і тулуб павука, заздалегідь виділивши їх інструментом Selection при натиснутій клавіші Shift, накладіть фільтр Roughen командою Filter=>Distort=>Roughen (Фильтр=>Искажение=>Шероховатость) з такими приблизно параметрами як на мал. 29. Результат представлений на мал. 30.  Мал. 29 Кінцевий вигляд малюнку 1.7 Видалення опорних точок При необхідності невдало створені крапки (або крапки, що залишилися від видалених контурів) можна видалити інструментом Delete Anchor Point (Перо), клацаючи ним по будь-якій з точок контура. Крім того, при роботі з інструментом Pen із-за невірних клацань мишею часто з'являються ізольовані опорні точки, від яких, природно, теж потрібно позбавлятися. Це можна зробити на будь-якої стадії підготовки зображення (іншими словами, зовсім необов'язково, випадково поставивши опорну точку, тут же її видаляти) за допомогою команди Object=>Path=>Clean Up (Объект=>Контур=>Очистить) при параметрах, представлених на мал. 30.  Мал. 30 Настройка Clean Up для видаленння ізольованих точок Якщо в процесі створення контура на ньому з'явилися непотрібні опорні точки (які в ході подальшої роботи можуть ускладнити процес його перетворення), то їх можна видалити командою Object=>Path=>Simplify (Объект=>Путь=>Упрощение шляхи). Проте при використанні даної команди слід оптимально підібрати точність кривий (Curve Precision) і граничний кут згладжування (Angle Threshold), щоб форма контура залишилася незмінною або хоч би з мінімальними змінами (мал. 31, 32).  Мал. 31 Зображення із зайвими опорними точками  Мал. 32 Видалення зайвих опорних точок Результат від застосування команди Simplify Path може бути і ефективнішим. Створіть багатокутник (мал. 33), накладіть на нього фільтр Pucker and Bloat командою Filter=>Distort=>Pucker and Bloat (Фильтр=>Искажение=>Сморщивать і роздувати) із значенням параметра Pucker and Bloat 74% (мал. 34), а потім фільтр Filter=>Distort=>Twist (Фильтр=>Искажение=>Изгиб) із значенням кута повороту 190° (мал. 35). Зверніть увагу, скільки непотрібних опорних точок з'явилося в створеному контурі. А зараз скористайтеся командою Object=>Path=>Simplify (Объект=>Путь=>Упрощение шляхи) при параметрах, наприклад, як на мал. 36. У результаті одержимо зменшення кількості опорних точок більш ніж в два рази при повному збереженні зовнішнього вигляду контура (мал. 37).  Мал. 33 Вихідне зображення многокутника  Мал. 34 Зображення контуру після присвоєння фільтру Pucker and Bloat  Мал. 35 Зображення контуру після присвоєння фільтру Twist  Мал. 36 Зображення контуру з множиною лишніх опорних точок  Мал. 37 Кінцеве зображення
Антиботан аватар за замовчуванням

24.02.2013 22:02-

Коментарі

Ви не можете залишити коментар. Для цього, будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь.

Ділись своїми роботами та отримуй миттєві бонуси!

Маєш корисні навчальні матеріали, які припадають пилом на твоєму комп'ютері? Розрахункові, лабораторні, практичні чи контрольні роботи — завантажуй їх прямо зараз і одразу отримуй бали на свій рахунок! Заархівуй всі файли в один .zip (до 100 МБ) або завантажуй кожен файл окремо. Внесок у спільноту – це легкий спосіб допомогти іншим та отримати додаткові можливості на сайті. Твої старі роботи можуть приносити тобі нові нагороди!
Нічого не вибрано
0%

Оголошення від адміністратора

Антиботан аватар за замовчуванням

Подякувати Студентському архіву довільною сумою

Admin

26.02.2023 12:38

Дякуємо, що користуєтесь нашим архівом!