Міністерство освіти і науки України
Національний університет «Львівська політехніка»
Кафедра АСУ
Методичні вказівкидо виконання лабораторних робіт з дисципліни
Інформаційні технології у видавничій справі
Для студентів бакалаврського рівня
підготовки по спеціальності
«Видавничо-поліграфічна справа» (шифр - 0927)
Лабораторна робота №6
“ЖИВІ” ПЕРЕХОДИ
Мета роботи: ознайомитися з основними так званих живих переходів
Теоретичні відомості
Створення фіксованої кількості blend-об’єктів
Для прикладу створіть два різноколірні довільні об'єкти (мал. 1), між якими планується створити серію проміжних. В даному випадку за один об'єкт взятий круг, а як друге — злегка перетворена зірка. Після цього виділите обидва об'єкти інструментом Direct Selection утримуючи клавішу Shift. Двічі клацніть на інструменті Blend і у вікні параметрів, що відкрилося встановіть blend-опції (мал. 2). В даному випадку для скріплення були вибрані крайня права вузлова точка зірки і крайня ліва точка круга, а отриманий результат нагадуватиме зображення на мал. 3.
Мал. 1 Два вихідних об’єкти
Мал. 2 Вікно Blend Options
Мал. 3 Результат Blend-зв’язку зірки та круга
Цілком можливо, що у результаті ви одержите не зовсім те, що хотіли одержати. У цій ситуації можна відмовитися від перетворення, а потім накласти blend-зв'язок ще раз — результат може бути іншим. Можна також спробувати змінити початкові об'єкти, зокрема перемістити або перефарбувати їх змінити розміри або накласти трансформацію і т.п. Наприклад, виділіть перший з початкових об'єктів інструментом Direct Selection, змініть його колір і перемістіть вліво. Аналогічну операцію проведіть з другим початковим об'єктом, тільки перемістите його управо і додатково збільште в розмірах (мал. 4). Зверніть увагу, що будь-яке перетворення одного або обох початкових об'єктів автоматично приводить до зміни всіх об'єктів в blend-зв'язці. На цьому можливості по редагуванню початкових об'єктів «живого» переходу не вичерпуються — на будь-якій з них можна впливати яким-небудь ефектом і фільтром. Наприклад, виділіть круг і скористайтеся командою Effect=>Distort&Transform=>Pucker&Bloat (Эффект=>Искажение і трансформация=>Сморщивать і роздувати) з параметрами, вказаними на мал. 5. У результаті зображення нагадуватиме мал. 6.
Мал. 4 Зовнішній вигляд зв’язаних об’єктів після їх переміщення перетворення та перефарбування
Мал. 5 Параметри ефекту Pucker & Bloat
Мал. 6 Кінцевий вигляд переходу Blend-зв’язку
2. Розміщення blend-об'єктів на фіксованій відстані
А зараз подивимося, якого ефекту можна добитися при скріпленні векторних об'єктів інструментом Blend, якщо розташовувати проміжні об'єкти на фіксованій відстані. Дуже часто такий варіант blend-зв'язку використовується при створенні хитромудрих узорів на основі векторних об'єктів без заливки. При цьому цікаві результати виходять при застосуванні як контури не тільки складних кривих, але і звичайних відрізків. Спочатку візьміть початкове зображення у вигляді двох перпендикулярно розташованих різноколірних відрізків (мал. 7). Виділіть обидва відрізки, двічі клацніть на інструменті Blend, встановіть параметри представлені на мал. 8, і зв'яжіть вузлові точки відрізків, вказані на мал. 9.
Мал. 7 Вихідне зображення у вигляді перпендикулярних відрізків
Мал. 8 Параметри вікна Blend Options
Мал. 9 Зображенння з виділеними точками
Мал. 10 Результат створення Blend-об’єктів
Одержаний результат буде приблизно таким, як на мал. 10. Після цього виділите всі об'єкти інструментом Selection, двічі клацніть на кнопці Rotate (Поворот) і поверніть їх на 90° з одночасним створенням копії, клацнувши на кнопці Copy (Копіювання) у вікні Rotate.
Мал. 11 Зовнішній вигляд складного об’єкту з поворотом створених
Таким самим чином, міняючи початкові об'єкти, можна одержати складні узори. Наприклад, узявши за основу векторні об'єкти у вигляді зірок (мал. 12), перетворених ефектом ZigZag (Effect=>Distort & Transform=>ZigZag (Эффект=>Искажение і рансформация=>Зигзаг) і вкладених один в одного можна одержати узор, що нагадує зображення на мал. 13 або 14.
Мал. 12 Вихідне зображення з двома видозміненими зірками
Мал. 13 Вигляд вкладених одна в одну зірок і трансформованих фільтром ZigZag
Мал. 14 Створення складних об’єктів на основі вкладених одна в одну зірок і трансформованих фільтром ZigZag
3. Створення «живих» переходів на основі більш ніж двох векторних об'єктів
Зовсім не обов'язково зв'язувати вузлові точки саме двох початкових векторних контурів — їх може бути і більше. Звичайно до такого варіанту вдаються в тому випадку, якщо необхідно створити колірний перехід на основі декількох початкових кольорів або сформувати складну траєкторію розташування blend-об'єктів (хоча є і інші варіанти коректування траєкторії їх розміщення). Допоможе даний спосіб і в тому випадку, якщо на певному етапі траєкторії потрібно змінити розмір blend-об'єкту, його форму або здійснити яке-небудь інше перетворення. Намалюйте довільну криву інструментом Pen (Перо) (мал. 15). Виділіть її, скопіюйте в буфер обміну, а потім вставте з буфера четыре-пять разів. Далі потрібно розмістити всі одержані криві рівно один під одним. Зробити це на око достатньо складно, тому виділите всі криві інструментом Selection, відкрийте палітру Align (Вирівнювання) командою Windows=>Align (Окно=>Выравнивание) і клацніть на кнопці Horizontal Align Center (Вирівняти відносно горизонтального центру). Після цього розмістите криві на однаковій відстані один від одного клацнувши на кнопці Vertical Distribute Top (Розподілити від верхнього об'єкту по вертикалі), і підберіть для кожної кривої свій колір (мал. 16), причому звернете увагу, що у всіх кривих повинна бути відсутнім заливка. Після цього виділите всі криві, двічі клацніть на інструменті Blend і в вікні параметрів, що відкрилося, встановите blend-опції (мал. 17). Для скріплення клацніть лівою кнопкою миші в лівій вузловій точці верхньої кривої, а потім в лівій вузловій точці другої зверху кривою (мал. 18). Далі так само проклацуйте інструментом Blend крайні ліві вузлові точки всіх кривих, що залишилися (мал. 19).
Мал. 15 Вихідна крива
Мал. 16 Серія різнокольорових кривих
Мал. 17 Вікно Blend Options
Мал. 18 Вигляд об’єкту після зв’язку двох перших кривих
Мал. 19 Кінцевий результат
Як згадувалося вище, за допомогою великої кількості початкових зображень можна визначити складну траєкторію розміщення blend-об'єктів. Розглянемо даний варіант на конкретно у прикладі. Намалюйте закрашений квадрат, скопіюйте його в буфер обміну, а потім вставте три рази. Розфарбуйте всі чотири квадрати в різні кольори і розмістите так, як на мал. 20. Для вирівнювання положення квадратів щодо горизонтального і вертикального центру скористайтеся кнопками Horizontal Align Center (Вирівняти по горизонталі щодо центру) і Vertical Align Center (Вирівняти по вертикалі щодо центру) палітри Align (Вирівнювання). Виділіть всі квадрати, двічі клацніть на інструменті Blend і у вікні параметрів, що відкрилося, в списку Spacing (Розбиття) встановіть варіант Specified Steps (Задані кроки) із значенням 2. Після цього інструментом Blend послідовно зв'яжіть всі зовнішні вершини квадратів (мал. 21). Результат може нагадувати мал. 22.
Мал. 20 Чотири різнокольорові об’єкти у вигляді квадратів
Мал. 21 Виділення вершин
Мал. 22 Зв'язок Blend
А зараз складніший приклад. Намалюйте серію кіл (мал. 23), прагнучи розмістити кожну
з кіл в точці перегину майбутньої blend-траєкторії. Якщо відразу точно визначити потрібні
положення початкових кіл вам не вдасться (ви це зрозумієте після створення проміжних
об'єктів), то нічого страшного — у будь-який момент кожний з початкових об'єктів можна перемістити.
Виділіть всі круги, двічі клацніть на інструменті Blend і у вікні параметрів, що відкрилося, в списку
Spacing (Розбиття) встановите варіант Specified Steps (Задані кроки) із значенням кроку рівним 5. А
потім послідовно, починаючи з верхнього кола, інструментом Blend зв'яжіть верхні вузлові
точки всіх кіл, а для досягнення більшого ефекту накладете тінь. Можливо, одержаний
підсумку результат буде схожий на той, що представлений на мал. 24.
Мал. 23 Вихідне зображення у вигляді кругів
Мал. 24 Зв'язок Blend
4. Зміна виду траєкторії blend-об'єктів
Траєкторія, уздовж якої розташовуються проміжні об'єкти, за умовчанням є
прямолінійним відрізком, але за бажанням об'єкти можна розмістити і уподовж довільної ламаної
або кривою. За приклад візьміть векторні зображення двох листів (мал. 25) і зв'яжіть їх
blend-зв'язком з параметрами, представленими на мал. 26. Зображення стане нагадувати мал. 27. Після
цього виділите інструментом Direct Selection траєкторію розміщення проміжних об'єктів, а
потім інструментом Pen (Перо) створіть потрібну кількість додаткових вузлових точок — в даному
прикладі були створені три вузлові точки. Далі, якщо траєкторія повинна бути ламаною, з
допомогою інструменту Direct Selection перетягнете створені вузлові точки так, щоб траєкторія
прийняла необхідний вигляд. У разі криволінійної траєкторії потрібно буде змінити їх тип інструментом
Convert Anchor Point (Кут) з групи Pen і лише після цього міняти кривизну кривої за рахунок
переміщення опорних і направляючих точок, що і було зроблено в даному прикладі. Результат
представлений на мал. 28.
Мал. 25 Вихідні контури листків
Мал. 26 Параметри вікна Blend Options
Мал. 27 Результат зв’язку двох листків
Мал. 28 Криволінійна траєкторія
5. Застосування фільтрів колірного переходу
Разом з інструментом Blend в програмі Illustrator є спеціальні blend-фільтри: Blend
Front to Back (Перехід від переднього плану до заднього), Blend Horizontally (Перехід по горизонталі) і
Blend Vertically (Перехід по вертикалі), що також дозволяють створювати проміжні об'єкти.
Використовувати їх можна тільки у тому випадку, коли число початкових об'єктів більше двох.
Застосування фільтру Blend Horizontally призводить до того, що колір крайнього лівого і крайнього
правого об'єктів залишається незмінним, а проміжні об'єкти характеризуються поєднаннями в
різних пропорціях кольорів крайнього лівого і крайнього правого об'єктів, що і створює ефект
колірного переходу. Фільтр Blend Vertically також використовують для створення перехідних кольорів — він
залишає незміненими кольори самого нижнього і верхнього об'єктів. Фільтр Blend Front to Back
створює перехід між кольорами об'єктів, лежачих на задньому і передньому планах. Зверніть увагу
що, змінюючи колір, blend-фільтри не міняють порядки розташування об'єктів і не створюють
проміжних об'єктів. У результаті для досягнення відповідних результатів по перетіканню кольору
доводиться використовувати досить велику кількість початкових об'єктів.
Для прикладу намалюйте ряд однакових прямокутників, в якому крайні лівий і правий
прямокутники значно розрізняються за кольором (мал. 29). Виділіть всі прямокутники і
скористайтеся командою Filter=>Colors=>Blend Horizontally (Фильтр=>Цвета=>Переход по
горизонталі). Результат може нагадувати мал. 30.
Мал. 29 Серія прямокутників
Мал. 30 Фільтр Blend Horizontally