МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Державний інститут новітніх технологій та управління
Факультет інформаційних технологій
Кафедра “Інформаційно-комп’ютерних технологій і систем”
Інструкція до лабораторної роботи № 11
“Редактор текстів Word. Форматування тексту. Дії з фрагментами тексту. Рисування геометричних фігур”
з дисципліни
“Основи інформатики і обчислювальної техніки”
для студентів напряму 6.0601 “Правознавство”
Затверджено
на засіданні кафедри КСМ
Протокол № 01 від 02.09.2004 р.
Львів – 2004
Інструкція до лабораторної роботи № 11 “Редактор текстів Word. Форматування тексту. Дії з фрагментами тексту. Рисування геометричних фігур” з дисципліни “Основи інформатики і обчислювальної техніки” для студентів напряму 6.0601 “Правознавство”/ Укл.: Олексів Б.Я., – Львів: Видавництво Західноукраїнського інституту інформаційних технологій та управління, 2004. - __ с.
Укладач:
Олексів Богдан Ярославович, канд. техн. наук, ст.викл.
Відповідальний за випуск:
__________________________, _________________________
Рецензенти:
__________________________, _________________________
__________________________, _________________________
Лабораторна робота № 11
Тема. Word. Форматування тексту. Дії з фрагментами тексту. Рисування геометричних фігур
Мета
Уміти форматувати тексти і створювати ділові листи. Уміти виконувати дії з панелями інструментів: стандартною і для рисування.
План
Форматування тексту згідно зі зразком.
Дії з фрагментами тексту.
Автотекст.
Рисування геометричних фігур.
Теоретичні відомості
Фрагментом тексту називатимемо символ, слово, речення, один чи декілька абзаців. Над фрагментом тексту визначені такі основні дії: копіювання в буфер обміну (Сору), вирізування в буфер обміну (Сut), вставляння з буфера обміну (Раste), вилучення з тексту (Delete), вирівнювання, перетворення символів: збільшення, зменшення, задання вигляду написання (товстий, курсив, підкреслений та їхні комбінації) тощо.
Буфер обміну призначений для зберігання фрагмента тексту з метою його копіювання чи переміщення як у межах документа, так і в інші документи.
Буфер обміну у більшості програм є одномісний — занесення у нього іншого елемента витирає його попереднє вмістиме. У програмі Word-2000 буфер є дванадцятимісним.
Виокремлений (вибраний) фрагмент тексту копіюють у буфер обміну одним із трьох способів:
командою Копіювати з меню Редагувати;
натисканням на кнопку Копіювати стандартної панелі;
комбінацією клавіш Сtrl+С.
Вміст буфера обміну можна вставити в текст у місце, де є курсор, одним із трьох способів:
командою Вставити з меню Редагувати;
натисканням на кнопку Вставити стандартної панелі;
комбінацією клавіш Сtrl + V.
Виокремлений фрагмент можна перемістити з тексту в обміну також одним із трьох способів:
командою Забрати з меню Редагувати;
натисканням на кнопку Забрати;
комбінацією клавіш Сtrl +Х.
Виокремлений фрагмент вилучають з тексту, не заносячи в буфер обміну, натисканням на клавішу Del.
Зауваження. Зверніть особливу увагу на прочитаний текст. Під час практичної роботи Вам доведеться його відформатувати за зразком як у цьому методичному посібнику.
Автотексти. Для введення фрагментів, які часто повторюються, використовують автотексти — тексти, які спочатку створюють і заносять у бібліотеку автотекстів. Автотексту на етапі створення можна поставити у відповідність деяку назву. Щоб створити автотекст текст набирають, виокремлюють і виконують команди Вставити => Автотекст > Створити. Автотекст рекомендують називати першими чотирма символами тексту. Щоб вставити автотекст, достатньо набрати на клавіатурі перші чотири символи автотексту чи його назви і натиснути на клавішу вводу або виконати команди Вставити => Автотекст.
Рисунок у тектовому документі можна побудувати, увімкнувши панель інструментів Рисування методом клацання на кнопках з зображенням лінії, прямокутника, еліпса тощо. Вказівник миші (а він набуде вигляду хрестика) треба розмістити в потрібному місці документа, клацнути і перемістити, щоб створити фігуру заданого розміру.
Еліпс розтягують до утворення кола, перетягуючи прямокутники-маркери, що є навколо нього, а прямокутник — до квадрата. Щоб отримати правильне коло чи квадрат, потрібно натиснути під час рисування на клавішу Shift.
Фігури можна переміщати, фарбувати, розтягувати, стискати, змінювати товщину ліній, накладати одну на одну, розміщувати в них текст різного кольору, створювати об'ємні ефекти чи ефекти затінювання, повертати. Ці дії виконують за допомогою кнопок панелі рисування, які мають такі назви: Дії, Вибір об'єктів, Обертання, Автофігури, Лінії, Стрілки, Прямокутник, Еліпс, Напис (Кадр), WordArt, Колір замальовування, Колір лінії, Колір шрифту, Тип лінії, Тип штрихів, Вигляд стрілок, Тінь, Об'єм.
Вибрану фігури переміщають методом перетягування, коли вказівник миші набуде хрестоподібного зі стрілками вигляду або за допомогою клавіш, позначених стрілками. Щоб однаково переміщалася деяка група фігур, виконують команду Групування з меню команди Дії. Перед групуванням усі потрібні фігури вибирають, клацаючи на них у режимі натиснутої клавіші Shift. Існує зворотня до групування дія — розгрупувати.
Можна скористатися з меню готових фігур (Автофігури), зокрема, для побудови блок-схем, фігурних стрілок, зірок і стрічок тощо. Щоб ліквідувати невдалу фігуру, її треба вибрати і натиснути на клавішу Del. Нарисовані фігури є об'єктами — вони мають свої контекстні меню, що полегшує роботу з ними. Зокрема, за допомогою контекстного меню у фігуру можна вставити текст командою Додати текст, замалювати її кольором (Формат фігури) тощо.
Зауваження. Щоб виконати будь-які дії над елементами тексту чи об'єктами, їх спочатку треба виокремити, а для цього — клацнути в його межах лівою клавішею миші.
Стартова ситуація
Як заготовку можна використати першу сторінку даної практичної роботи № 11, введену без форматування.
Хід роботи
Запустіть текстовий редактор.
Підготуйте неформатований текст
Якщо файлу з заготовкою немає, то створіть її — введіть першу сторінку тексту даної практичної роботи без форматування.
3. Текст сформатуйте згідно зі зразком (див. першу сторінку даної пратичної роботи).
Продемонструйте результат викладачеві.
Збережіть текст у своїй папці і виконайте пункти 5-15.
Створіть буквиці у перших двох абзацах теоретичних відомостей.
Формат => Буквиця => Задайте висоту буквиці 2-3 рядки тексту.
6. Другий і третій списки в тексті, що мають маркер ♦ , зробіть з іншими маркерами.
Виокремте текст-список і застосуйте команди Формат => СПИСОК.
Перший абзац перемістіть у кінець тексту, використовуючи буфер обміну)
Другий абзац продублюйте (повторіть).
Усі заголовки відцентруйте, зробіть товстим курсивом і задайте розмір символів 16 пунктів.
Перевірте правопис у тексті. Виправте помилки.
Виконайте команду Сервіс => Правопис з меню чи натисніть на кнопку Правопис (АБВ) чи на F7 і працюйте з отриманими діалоговими вікнами.
11. Замініть слова "буфер обміну" англійським терміном сlipboard.
Розмістіть курсор на початку тексту. Виконайте команду Замінити з меню Редагувати. У текстовому полі Знайти введіть текст: буфер обміну, у полі Замінити на — сlipboard, натисніть кнопку на Замінити все, закрийте вікно.
Створіть автотекст: своє прізвище, ім'я та по батькові і вставте його п'ять разів у кінці тексту (як різні абзаци).
Щоб створити автотекст, треба виконати такі дії з меню: Вставити=> АВТОТЄКСТ => АВТОТЄКСТ => Введіть потрібний текст у віконце => Додати => Закрити. Інший спосіб описаний у теоретичних відомостях.
Щоб вставити автотекст, треба набрати перші чотири символи тексту чи його назви і натиснути на клавішу вводу або виконати команди з меню: Вставити => Автотекст => Звичайний =>О Клацнути на потрібному тексті у списку автотекстів.
13. Вставте на початку тексту файл, що містить титульну сторінку практичної роботи.
Вікрийте файл Прізвище2 з титульною сторінкою, виокремте весь текст, скопіюйте його в буфер обміну. Перейдіть у поточний документ Прізвище4 (пункт меню ВІКНО), розмістіть курсор на початку, вставте вміст буфера в документ. Інший спосіб: виконайте команди Вставити => Файл => Знайдіть потрібний файл і вставте його. Розташуйте текст якнайкраще.
14. Вставте номери сторінок у верхньому правому кутку, першу сторінку не нумеруйте.
Виконайте команду Номери сторінок з меню Вставити і виберіть у діалоговому вікні потрібне розміщення номерів з запропонованих списків. Які є способи розміщення номерів сторінок?
15. Перегляньте, чи правильно заповнені обидві сторінки: одна — титульна, друга — з текстом.
Для перегляду натисніть на кнопку Попередній Перегляд на панелі інструментів або виконайте команди Файл => Попередній перегляд. Закрийте вікно перегляду, натиснувши на кнопку Закрити. Розташуйте правильно текст. Повторіть пункт 15.
16. Збережіть текст.
17. Нарисуйте в кінці тексту прямокутник, а під ним розташуйте два кола. Від прямокутника до кіл проведіть лінії-стрілки.
Користуйтеся відповідними кнопками на панелі для рисування.
Виберіть по черзі нарисовані фігури і замалюйте їх різними кольорами.
У прямокутник введіть назву групи, класу чи фірми, а в кола — своє прізвище та прізвище друга.
Для введення тексту активізуйте контекстні меню фігур і виконайте команду Додати текст.
Поекспериментуйте з об'ємними ефектами для прямокутника та тінями для кіл. Зробіть зображення ефектним.
Виберіть прямокутник, клацніть на кнопці з зображенням куба і вибирайте ефект з отриманого меню. Виберіть коло, клацніть на кнопці з тінню від прямокутника і виберіть ефект.
Згрупуйте всі нарисовані об'єкти.
Перед застосуванням команди групування виберіть усі нарисовані об'єкти, утримуючи клавішу Shift, або обведіть мишею контур навколо всіх фігур.
22. Вставте автофігуру "Усміхнене обличчя".
Натисніть на кнопку Автофігури. Виберіть пункт Основні фігури, розгляньте фігури і клацніть на потрібній. Клацніть у документі. Поекспериментуйте з фігурою: замалюйте її зеленим кольором і поверніть — натисніть на кнопку поворотів і повертайте фігуру, захопивши зелений кружечок вказівником миші.
23. Придумайте і нарисуйте блок-схему деякого алгоритму чи схему виробництва.
Рисунок має бути заготований заздалегідь. Натисніть на кнопку Автофігури і виберіть потрібні блоки з меню пункту Блок-схeми. Після рисування і введення текстів у блоки згрупуйте всі блоки.
24. Збережіть текст.
Під якою назвою і де збережено текст?
25. Закінчіть роботу. Здайте звіти.
Контрольні запитання
Як створити текстовий документ?
Як виокремити абзац?
Як виокремити речення?
Як перемістити речення?
Яке призначення буфера обміну?
Як скопіювати речення в буфер обміну?
Як вставити фрагмент у задане місце тексту?
Як вилучити увесь текст?
Як відмінити неправильну дію?
Як виокремити увесь документ?
Як перемістити абзац?
Як скопіювати абзац у буфер обміну?
Як вилучити речення з тексту?
Як побудувати геометричну фігуру?
Як згрупувати фігури?
Як скопіювати фрагмент тексту?
Як вилучити абзац з тексту?
Що таке автотекст?
Як замінити слово іншим у всьому тексті?
Як перемістити фрагмент тексту?
Як створити автотекст?
Як перемістити і змінити розміри фігури?
Що означає кнопка, на якій нарисовано ножиці?
Як вставити номери сторінок?
Як вставити автотекст?
Як вилучити рисунок з текстового документа?
Як переглянути розташування тексту на сторінках?
Які дії можна виконувати над фігурою?
Як нарисувати прямокутник і коло?
Як один текстовий документ вставити в інший?
Які є типи автофігур?
Як нарисувати лінію зі стрілкою?
Як увімкнути і вимкнути панель рисування?
Як п'ять разів підряд повторити в документі деякий текст?
Яка різниця між копіюванням, переміщенням і вилученням фрагмента тексту?
Зміст звіту.
Зміст звіту лабораторної роботи має включати:
Письмові відповіді на контрольні запитання.
Проміжні результати виконання роботи (розділ Хід роботи) тих пунктів, які рекомендовано перенести у звіт.
Література.
Глинський Я.М. Практикум з інформатики. Львів.: Деол, 2002.-223 с.
Навчальне видання
Інструкція до лабораторної роботи № 5
“Редактор текстів Word. Форматування тексту. Дії з фрагментами тексту. Рисування геометричних фігур”
з дисципліни
“Основи інформатики і обчислювальної техніки”
для студентів напряму 6.0601 “Правознавство”
Укладач
Олексів Богдан Ярославович