Автоматичний потенційометр

Інформація про навчальний заклад

ВУЗ:
Національний університет Львівська політехніка
Інститут:
ІКТА
Факультет:
УІ
Кафедра:
Захист інформації

Інформація про роботу

Рік:
2013
Тип роботи:
Курсова робота
Предмет:
Методи та засоби захисту інформації

Частина тексту файла (без зображень, графіків і формул):

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ „ЛЬВІВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА” ІКТА Кафедра БІТ Курсова робота з курсу: " Комп'ютерні методи дослідження інформаційних процесів і систем " на тему: "Автоматичний потенціометр з диференціюючим контуром " Тема 1, варіант 11 Львів- 2013 В даній роботі розглянено застосування методу Рунге-Кутта та модифікований метод Ейлера для дослідження перехідного процесу автоматичного потенціометра з диференціюючим контуром. Розв’язок поставленої задачі представлений в середовищі С# і платформі Visual Studio 2010. Графіки уточнень побудовані в середовищі С#. Зміст 1. Постановка задачі……………………………………………………………….. 4 2. Перетворення рівнянь………………………………………………………….. 6 3. Теоретичні відомості……………………………………………………………. 8 3.1 Метод Рунге-Кутта для розв’язку систем диференціальних рівнянь….. 8 3.2 Модифікований метод Ейлера………………………………………………… 11 4. Лістинг програм………………………………………………………………… 14 4.1 Метод Рунге-Кутта з автоматичною зміною кроку………………………. 14 4.2 Модифікований метод Ейлера………...………………………………………. 19 5. Результати виконання програми……………………………………………... 23 5.1 Метод Рунге-Кутта з автоматичною зміною кроку………………………… 23 5.2 Модифікований метод Ейлера………………………………………………… 27 6. Графік перехідного процесу…………………………………………………… 31 7. Список літератури………………………………………………………………. 32 1. Постановка задачі Схема:  Рівняння ланок : вимірювальна схема  диференціюючий контур  підсилювач  двигун  редуктор  При початкових параметрах Параметри 11  і - пер. число 25  (m (рад) 5  Us (мв) 600  Cu (г.см.в) 8  C( (г.см.сек/рад) 2  Id (г.см.сек2) 0,02  Іn (г.см.сек2) 6  к 0,4  Т (сек) 0,04   Звести систему алгебро-диференціальних рівнянь до системи трьох диференціальних рівнянь першого порядку, представити її у нормальній формі та розв’язати цю систему вказаними методами. Початкові умови - =1 радіан, решта початкових умов – нульові. Числові значення сталих параметрів, заданих в таблиці, слід зобразити з допомогою одиниць системи СІ. Побудувати графік зміни величини . 2. Перетворення рівнянь Вимірювальна схема:  Диференціюючий контур:  Підсилювач:  Двигун:  Редуктор:  Момент інерції:  1)   2)     3)    Система:  3. Теоретичні відомості 3.1 Метод Рунге – Кутта для розв’язку систем диференціальних рівнянь. Диференціальне рівняння (ДР), що містить лише одну незалежну змінну і похідні за нею, називають звичайними (ДР). ДР, що містить декілька незалежних змінних і похідні за ними, називають рівняння в частинних похідних. Порядком ДР називається найвищий порядок похідної (або диференціалу), який входить в рівняння. Звичайне ДР (ЗДР) -го порядку в загальному випадку має незалежну змінну, невідому функцію та її похідні до -го порядку включно:   - незалежна змінна; - невідома функція (залежна змінна); - похідні цієї функції. Диференціальне рівняння -го порядку, розв’язане відносно старшої похідної, може бути записано у вигляді:  Щоб розв’язати ЗДР, необхідно мати значення залежної змінної та (або) її похідних при деяких значення незалежної змінної. В методі Рунге-Кутта значення  функції визначається за формулою  Якщо розкласти функцію  в ряд Тейлора і обмежитись членами до  включно, то приріст  можна записати у вигляді  (1) Замість того, щоб обчислювати члени ряду за формулою (1) в методі Рунге-Кутта використовують наступні формули.      Похибка на кожному кроці має порядок . Таким чином метод Рунге-Кутта забезпечує високу точність, однак вимагає більшого об’єму обчислень. Деколи зустрічається інша форма представлення методу Рунге-Кутта 4-го порядку точності.      Методи з автоматичною зміною кроку Застосовуються в тому випадку, якщо розв’язок потрібно одержати із заданою точністю. При високій точності (похибка ) автоматична зміна кроку забезпечує зменшення загального числа кроків в декілька разів (особливо при розв’язках у вигляді кривих, що сильно відрізняються крутизною). Метод Рунге-Кутта з автоматичною зміною кроку Після обчислення  з кроком  всі обчислення виконуються повторно з кроком . Після цього порівнюються результати, отримані в точці хn+1 з кроком  і . Якщо модуль різниці менший , то обчислення продовжуються з кроком , в іншому випадку крок зменшують. Якщо нерівність дуже сильна, то крок збільшують.  Маємо   - значення незалежної змінної в точці  - значення функції в точці - значення функції в точці , обчислене з кроком  - значення функції в точці , обчислене з кроком   - значення функції , обчислене з кроком  1) Якщо  обчислення повторюються з кроком  і т.д., доки не виконається умова . 2) Якщо виконується ця умова, то можливі два варіанти, в залежності від значення K, де K – ознака поділу кроку. Початкове значенняі залишається таким після першого поділу кроку на два. Надалі, якщо крок ділиться, то K приймає значення одиниці. а) Якщо , то навіть коли виконалась умова , крок не змінюється, тобто лишається тим самим (обчислення далі проводяться з попереднім кроком). б) Якщо  і виконалась умова , тоді . В обох випадках а) і б) результат виводиться на друк. Для розв’язку системи диференціальних рівнянь використовують цей самий метод, за виключенням того, що всі рівняння системи необхідно розв’язувати паралельно. 3.2 Модифікований метод Ейлера для розв’язку систем диференціальних рівнянь Метод Ейлера є найпростішим методом розв’язування задачі Коші. Він дозволяє інтегрувати ДР першого порядку виду.  (4) Метод Ейлера базується на розкладі функції  в ряд Тейлора в околі точки    (5) Якщо  мале, то, знехтувавши членам розкладу, що містять в собі  і т.д. отримаємо  (6) Похідну знаходимо з рівняння (4), підставивши в нього початкову умову. Таким чином можна знайти наближене значення залежної змінної при малому зміщенні  від початкової точки. Цей процес можна продовжувати, використовуючи співвідношення. , роблячи як завгодно багато кроків. Похибка методу має порядок , оскільки відкинуті члени, що містять  в другій і вище степенях. Недолік методу Ейлера - нагромадження похибок, а також збільшення об’ємів обчислень при виборі малого кроку  з метою забезпечення заданої точності. В методі Ейлера на всьому інтервалі  тангенс кута нахилу дотичної приймається незмінним і рівним . Очевидно, що це призводить до похибки, оскільки кути нахилу дотичної в точках  та  різні. Точність методу можна підвищити, якщо покращити апроксимацію похідної. Модифікований метод Ейлера з перерахунком Обчислення за методом Ейлера з перерахунком робляться в два етапи. Прогноз:  . Корекція:  . Модифікований метод Ейлера з перерахунком має другий порядок точності, проте для його реалізації необхідно двічі обчислювати праву частину функції. Зауважимо, що метод Ейлера з перерахунком являє собою різновид методів Рунге-Кутта (предиктор-коректор). Метод Ейлера з автоматичною зміною кроку Після обчислення  з кроком  всі обчислення виконуються повторно з кроком . Після цього порівнюються результати, отримані в точці хn+1 з кроком  і . Якщо модуль різниці менший , то обчислення продовжуються з кроком , в іншому випадку крок зменшують. Якщо нерівність дуже сильна, то крок збільшують. - значення функції в точці - значення функції в точці , обчислене з кроком  - значення функції в точці , обчислене з кроком   - значення функції , обчислене з кроком  1) Якщо  То,  обчислення повторюються доки не виконається умова . 2) Якщо виконується ця умова, то можливі два варіанти, в залежності від значення K, де K – ознака поділу кроку. Початкове значенняі залишається таким після першого поділу кроку на два. Надалі, якщо крок ділиться, то K приймає значення одиниці. а) Якщо , то навіть коли виконалась умова , крок не змінюється, тобто лишається тим самим (обчислення далі проводяться з попереднім кроком). б) Якщо  і виконалась умова , тоді . В обох випадках а) і б) результат виводиться на друк. Для розв’язку системи диференціальних рівнянь використовують цей самий метод, за виключенням того, що всі рівняння системи необхідно розв’язувати паралельно. 4. Лістинг програм 4.1 Метод Рунге-Кутта using System; using System.IO; class Data { double i; int Kr; double Qm; double Us; double Cu; double Cw; double Id; double In; double K; double T; double I; double Kp; double Qin; double a; double b; double dt; int k; double[,] y = new double[3, 1000000]; double[,] Y = new double[3, 1000000]; double[] t = new double[1000000]; double[] p = new double[1000000]; double[] m = new double[4]; double[] l = new double[4]; double[] n = new double[4]; double z1; double z2; double z3; double z0; double e; public Data() { e = 0.00001; Qin = 1.0; i = 25.0; Qm = 5.0; Us = 0.6; Cu = 8.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); Cw = 2.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); Id = 0.02 * Math.Pow(10.0, -5.0); In = 6.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); K = 0.4; T = 0.04; Kp = 1600.0; I = Id + In / Math.Pow(i, 2.0); a = 0; b = 1.3; t[0] = a; dt = 0.0001; } public double F1(double t, double y1, double y2, double y3) { return y3 / i; } public double F2(double t, double y1, double y2, double y3) { return Us * (Qin - y1) / (Qm * T) - y2 / (K * T) - Us * y3 / (Qm * i); } public double F3(double t, double y1, double y2, double y3) { return (Cu * Kp * y2 - Cw * y3) / I; } public void Pohidni(double t, double y1, double y2, double y3) { Y[0, k] = F1(t, y1, y2, y3); Y[1, k] = F2(t, y1, y2, y3); Y[2, k] = F3(t, y1, y2, y3); } public void Zmin() { y[0, k + 1] = y[0, k] + (m[0] + 2 * m[1] + 2 * m[2] + m[3]) / 6.0; y[1, k + 1] = y[1, k] + (n[0] + 2 * n[1] + 2 * n[2] + n[3]) / 6.0; y[2, k + 1] = y[2, k] + (l[0] + 2 * l[1] + 2 * l[2] + l[3]) / 6.0; } public void Kof(double t, double y1, double y2, double y3, double h) { m[0] = F1(t, y1, y2, y3) * h; n[0] = F2(t, y1, y2, y3) * h; l[0] = F3(t, y1, y2, y3) * h; m[1] = F1(t + h / 2.0, y1 + m[0] / 2.0, y2 + n[0] / 2.0, y3 + l[0] / 2.0) * h; n[1] = F2(t + h / 2.0, y1 + m[0] / 2.0, y2 + n[0] / 2.0, y3 + l[0] / 2.0) * h; l[1] = F3(t + h / 2.0, y1 + m[0] / 2.0, y2 + n[0] / 2.0, y3 + l[0] / 2.0) * h; m[2] = F1(t + h / 2.0, y1 + m[1] / 2.0, y2 + n[1] / 2.0, y3 + l[1] / 2.0) * h; n[2] = F2(t + h / 2.0, y1 + m[1] / 2.0, y2 + n[1] / 2.0, y3 + l[1] / 2.0) * h; l[2] = F3(t + h / 2.0, y1 + m[1] / 2.0, y2 + n[1] / 2.0, y3 + l[1] / 2.0) * h; m[3] = F1(t + h, y1 + m[2], y2 + n[2], y3 + l[2]) * h; n[3] = F2(t + h, y1 + m[2], y2 + n[2], y3 + l[2]) * h; l[3] = F3(t + h, y1 + m[2], y2 + n[2], y3 + l[2]) * h; } public void Zminna(double t, double y1, double y2, double y3, double h) { Kof(t, y1, y2, y3, h); Zmin(); } public void Provirka(double t, double y1, double y2, double y3, double h) { Zminna(t, y1, y2, y3, dt); z0 = y[0, k + 1]; Zminna(t + dt, y1, y2, y3, dt); z1 = y[0, k + 1]; Zminna(t + dt / 2.0, y1, y2, y3, dt / 2.0); z2 = y[0, k + 1]; Zminna(t + dt, y1, y2, y3, dt / 2.0); z3 = y[0, k + 1]; Kr = -1; A1: if ((Math.Abs(z3 - z1) > e)) { z3 = z0; z1 = z2; dt = dt / 2.0; Zminna(t, y1, y2, y3, dt); z0 = y[0, k + 1]; Zminna(t + dt / 2.0, y1, y2, y3, dt / 2.0); z2 = y[0, k + 1]; Kr++; goto A1; } Zminna(t, y1, y2, y3, dt); if (Kr == 0 || Kr == -1) dt = 2.0 * dt; } public void Prod() { k = 1; do { p[k] = dt; Pohidni(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k]); Zminna(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k], dt); t[k + 1] = t[k] + dt; k++; } while (t[k] < b); Pohidni(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k]); } public void vuvid() { int j; Random rand = new Random(); StreamWriter log_out; log_out = new StreamWriter("logfile.txt"); Console.SetOut(log_out); Console.WriteLine("t\ty1'"); for (j = 0; j < k; j += rand.Next(10, 15)) { Console.WriteLine("{0:0.######}\t\t{1:0.####}", t[j], y[0, j]); } log_out.Close(); } public void vuv() { Console.WriteLine("t\ty1\ty1'"); for (int j = 0; j < k; j += 20) { Console.WriteLine("{0:0.######}\t\t\t{1:0.####}", t[j], y[0, j]); } } } class Program { static void Main(string[] args) { Data d = new Data(); d.Prod(); d.vuv(); d.vuvid(); Console.ReadLine(); } } 4.2 Модифікований метод Ейлера using System; using System.IO; class Data { double i; int Kr; double Qm; double Us; double Cu; double Cw; double Id; double In; double K; double T; double I; double Kp; double Qin; double a; double b; double dt; int k; double[,] y = new double[3, 1000000]; double[,] Y = new double[3, 1000000]; double[] t = new double[1000000]; double[] p = new double[1000000]; double[] m = new double[4]; double[] l = new double[4]; double[] n = new double[4]; double z1; double z2; double z3; double z4; double z5; double z6; double e; public Data() { e = 0.00001; Qin = 1.0; i = 25.0; Qm = 5.0; Us = 0.6; Cu = 8.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); Cw = 2.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); Id = 0.02 * Math.Pow(10.0, -5.0); In = 6.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); K = 0.4; T = 0.04; Kp = 1600.0; I = Id + In / Math.Pow(i, 2.0); a = 0; b = 1.3; t[0] = a; dt = 0.0001; } public double F1(double t, double y1, double y2, double y3) { return y3 / i; } public double F2(double t, double y1, double y2, double y3) { return Us * (Qin - y1) / (Qm * T) - y2 / (K * T) - Us * y3 / (Qm * i); } public double F3(double t, double y1, double y2, double y3) { return (Cu * Kp * y2 - Cw * y3) / I; } public void Pohidni(double t, double y1, double y2, double y3) { Y[0, k] = F1(t, y1, y2, y3); Y[1, k] = F2(t, y1, y2, y3); Y[2, k] = F3(t, y1, y2, y3); } public void Znach(double x, double y1, double y2, double y3) { y[0, k + 1] = y[0, k] + dt * F1(x + dt / 2.0, y1, y2, y3); y[1, k + 1] = y[1, k] + dt * F2(x + dt / 2.0, y1, y2, y3); y[2, k + 1] = y[2, k] + dt * F3(x + dt / 2.0, y1, y2, y3); } public void Mod(double x, double y1, double y2, double y3) { Kr = 0; Znach(x, y1, y2, y3); z1 = y[0, k + 1]; z2 = y[1, k + 1]; z3 = y[2, k + 1]; z4 = y[0, k] + dt * (F1(x, y1, y2, y3) + F1(x + dt, z1, z2, z3)) / 2.0; z5 = y[1, k] + dt * (F2(x, y1, y2, y3) + F2(x + dt, z1, z2, z3)) / 2.0; z6 = y[2, k] + dt * (F3(x, y1, y2, y3) + F3(x + dt, z1, z2, z3)) / 2.0; while (Math.Abs(z1 - z4) > e) { z1 = z4; z2 = z5; z3 = z6; z4 = y[0, k] + dt * (F1(x, y1, y2, y3) + F1(x + dt, z1, z2, z3)) / 2.0; z5 = y[1, k] + dt * (F2(x, y1, y2, y3) + F2(x + dt, z1, z2, z3)) / 2.0; z6 = y[2, k] + dt * (F3(x, y1, y2, y3) + F3(x + dt, z1, z2, z3)) / 2.0; if (Kr % 4 == 0) dt = dt / 2.0; Kr++; } y[0, k + 1] = z4; y[1, k + 1] = z5; y[2, k + 1] = z6; } public void Prod() { do { Mod(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k]); t[k + 1] = t[k] + dt; k++; } while (t[k] < b); Pohidni(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k]); } public void vuvid() { int j; Random rand = new Random(); StreamWriter log_out; log_out = new StreamWriter("logfile.txt"); Console.SetOut(log_out); Console.WriteLine("t\ty1'"); for (j = 0; j < k; j += rand.Next(10, 15)) { Console.WriteLine("{0:0.######}\t\t{1:0.####}", t[j], y[0, j]); } log_out.Close(); } public void vuv() { Console.WriteLine("t\ty1\ty1'"); for (int j = 0; j < k; j += 20) { Console.WriteLine("{0:0.######}\t\t\t{1:0.####}", t[j], y[0, j]); } } } class Program { static void Main(string[] args) { Data d = new Data(); d.Prod(); d.vuv(); d.vuvid(); Console.ReadLine(); } } 5. Результати виконання програми 5.1 Методом Рунге – Кутта з автоматичною зміною кроку t  0 0 0,0029 0,0002 0,0054 0,0011 0,0085 0,004 0,0092 0,005 0,0143 0,0159 0,0164 0,0225 0,0171 0,0249 0,0212 0,0417 0,0228 0,0493 0,0229 0,0498 0,0268 0,0706 0,0275 0,0747 0,0296 0,0872 0,0312 0,0973 0,0343 0,1176 0,0372 0,1375 0,0423 0,1738 0,0459 0,2 0,0463 0,203 0,0485 0,2191 0,0528 0,2504 0,0581 0,2885 0,06 0,3019 0,0644 0,3323 0,0661 0,3437 0,0667 0,3478 0,0691 0,3636 0,0732 0,3899 0,0765 0,4104 0,081 0,4372 0,0831 0,4494 0,0879 0,4761 0,0903 0,489 0,0929 0,5025 0,0983 0,5296 0,1005 0,5401 0,1055 0,5632 0,1096 0,5813 0,1129 0,5953 0,1136 0,5982 0,1161 0,6084 0,1195 0,6218 0,1248 0,6418 0,1301 0,6608 0,135 0,6774 0,1378 0,6865 0,1392 0,6909 0,1417 0,6988 0,1419 0,6994 0,1455 0,7102 0,1479 0,7173 0,1533 0,7325 0,1552 0,7376 0,1586 0,7466 0,1622 0,7557 0,1653 0,7634 0,1659 0,7648 0,1701 0,7747 0,1746 0,7848 0,1792 0,7947 0,1843 0,8052 0,1864 0,8093 0,1873 0,811 0,1898 0,8158 0,1932 0,8221 0,1978 0,8303 0,2015 0,8366 0,2065 0,8447 0,2082 0,8474 0,2092 0,849 0,2125 0,854 0,2136 0,8556 0,214 0,8562 0,2192 0,8636 0,2244 0,8707 0,2253 0,8719 0,2254 0,872 0,2274 0,8746 0,2323 0,8807 0,2367 0,886 0,2413 0,8912 0,2467 0,8971 0,2506 0,9011 0,2557 0,9061 0,2578 0,9081 0,2599 0,9101 0,2628 0,9127 0,2673 0,9166 0,2718 0,9204 0,2741 0,9222 0,2757 0,9235
Антиботан аватар за замовчуванням

29.05.2013 12:05-

Коментарі

Ви не можете залишити коментар. Для цього, будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь.

Ділись своїми роботами та отримуй миттєві бонуси!

Маєш корисні навчальні матеріали, які припадають пилом на твоєму комп'ютері? Розрахункові, лабораторні, практичні чи контрольні роботи — завантажуй їх прямо зараз і одразу отримуй бали на свій рахунок! Заархівуй всі файли в один .zip (до 100 МБ) або завантажуй кожен файл окремо. Внесок у спільноту – це легкий спосіб допомогти іншим та отримати додаткові можливості на сайті. Твої старі роботи можуть приносити тобі нові нагороди!
Нічого не вибрано
0%

Оголошення від адміністратора

Антиботан аватар за замовчуванням

Подякувати Студентському архіву довільною сумою

Admin

26.02.2023 12:38

Дякуємо, що користуєтесь нашим архівом!