застосування методу Рунге – Кутта - Ферльберга та методу Рунге – Кутта для автоматичного потенціометра з магнітним підсилювачем

Інформація про навчальний заклад

ВУЗ:
Національний університет Львівська політехніка
Інститут:
Не вказано
Факультет:
ЗІ
Кафедра:
Не вказано

Інформація про роботу

Рік:
2010
Тип роботи:
Курсова робота
Предмет:
Комп’ютерні методи дослідження інформаційних процесів та систем
Варіант:
2 6 РКФ

Частина тексту файла (без зображень, графіків і формул):

В даній роботі розглянено застосування методу Рунге – Кутта - Ферльберга та методу Рунге – Кутта для автоматичного потенціометра з магнітним підсилювачем. Розв’язок поставленої задачі представлений в середовищі С# і платформі Visual Studio 2010. Графіки уточнень побудовані в середовищі Excel. Зміст Постановка задачі.....................................................................................4 Перетворення рівнянь.............................................................................. 6 Теоретичні відомості.................................................................................8 3.1 Метод Рунге – Кутта для розв’язку систем диференціальних рівнянь.....................................................................................................8 3.2 Метод Рунге – Кутта - Ферльберга……………..............................11 Лістинг програми......................................................................................12 Результати виконання програм..............................................................24 6.Графіки перехідного процесу...................................................................25 7.Висновки………………………………………………………………………...25 8.Список літератури.....................................................................................26 Постановка задачі АВТОМАТИЧНИЙ ПОТЕНЦІОМЕТР З МАГНІТНИМ ПІДСИЛЮВАЧЕМ Схема:  Рівняння ланок : вимірювальна схема  електронний підсилювач  магнітний підсилювач  двигун  редуктор  При початкових параметрах Параметри 6  (m (рад) 4  Un (мв) 100  Cu (г.см.в) 0,008  C( (г.см.сек/рад) 3  IД (г.см.сек2) 0,03  І (г.см.сек2) 2  КМ 10  Т (сек) 0,02  і 30   1. Звести систему алгебро-диференціальних рівнянь до системи трьох диференціальних рівнянь першого порядку, представити її у нормальній формі та розв’язати цю систему вказаними методами. Початкові умови - =1 радіан, решта початкових умов – нульові. Числові значення сталих параметрів, заданих в таблиці, слід зобразити з допомогою одиниць системи СІ. 2. Побудувати графік зміни величини  Перетворення рівнянь Автоматичний потенціометр з магнітним підсилювачем. Рівняння ланок МП Т  + e2 = км e1 ЕП U = кп ·e2 2х фазний двигун змінного струму I  = CuU — C ω  Редуктор  Вимірювальна схема е1 = (вх — вих) Необхідно звести ці рівняння до системи ЗДР I-го порядку T  + e2 = км(вх — вих)  Розв ‘ язуємо відносно  = (вх — вих) —  Це перше рівняння системи У рівняння (3) підставляємо (2) та (4), при цьому з рівняння (4) знаходимо   ω =  = i    =  I  = CuU — C ω  ; I  = Cu· кпe2 — C ω· ω I=Iд+ Iн/ i2 = (1— ) —   =  =  Таблиця ідентифікаторів I — I1 Ѳ — QM Un — UN T — T Cu — CU KU – вибір експериментів C ω — CW Id — ID In — IN E2 —Y(1) Ѳвих — Y(2) ω — Y(3)  — F(1)  — F(2)  — F(3) 3.Теоретичні відомості 3.1 Метод Рунге – Кутта для розв’язку систем диференціальних рівнянь. Диференціальне рівняння (ДР), що містить лише одну незалежну змінну і похідні за нею, називають звичайними (ДР). ДР, що містить декілька незалежних змінних і похідні за ними, називають рівняння в частинних похідних. Порядком ДР називається найвищий порядок похідної (або диференціалу), який входить в рівняння. Звичайне ДР (ЗДР) -го порядку в загальному випадку має незалежну змінну, невідому функцію та її похідні до -го порядку включно:   - незалежна змінна; - невідома функція (залежна змінна); - похідні цієї функції. Диференціальне рівняння -го порядку, розв’язане відносно старшої похідної, може бути записано у вигляді:  Щоб розв’язати ЗДР, необхідно мати значення залежної змінної та (або) її похідних при деяких значення незалежної змінної. В методі Рунге-Кутта значення  функції визначається за формулою  Якщо розкласти функцію  в ряд Тейлора і обмежитись членами до  включно, то приріст  можна записати у вигляді  (1) Замість того, щоб обчислювати члени ряду за формулою (1) в методі Рунге-Кутта використовують наступні формули:      Похибка на кожному кроці має порядок . Таким чином метод Рунге-Кутта забезпечує високу точність, однак вимагає більшого об’єму обчислень. Деколи зустрічається інша форма представлення методу Рунге-Кутта 4-го порядку точності.      Методи з автоматичною зміною кроку Застосовуються в тому випадку, якщо розв’язок потрібно одержати із заданою точністю. При високій точності (похибка ) автоматична зміна кроку забезпечує зменшення загального числа кроків в декілька разів (особливо при розв’язках у вигляді кривих, що сильно відрізняються крутизною). Метод Рунге-Кутта з автоматичною зміною кроку Після обчислення  з кроком  всі обчислення виконуються повторно з кроком . Після цього порівнюються результати, отримані в точці хn+1 з кроком  і . Якщо модуль різниці менший , то обчислення продовжуються з кроком , в іншому випадку крок зменшують. Якщо нерівність дуже сильна, то крок збільшують.  Маємо   - значення незалежної змінної в точці  - значення функції в точці - значення функції в точці , обчислене з кроком  - значення функції в точці , обчислене з кроком   - значення функції , обчислене з кроком  1) Якщо  обчислення повторюються з кроком  і т.д., доки не виконається умова . 2) Якщо виконується ця умова, то можливі два варіанти, в залежності від значення K, де K – ознака поділу кроку. Початкове значенняі залишається таким після першого поділу кроку на два. Надалі, якщо крок ділиться, то K приймає значення одиниці. а) Якщо , то навіть коли виконалась умова , крок не змінюється, тобто лишається тим самим (обчислення далі проводяться з попереднім кроком). б) Якщо  і виконалась умова , тоді . В обох випадках а) і б) результат виводиться на друк. Для розв’язку системи диференціальних рівнянь використовують цей самий метод, за виключенням того, що всі рівняння системи необхідно розв’язувати паралельно. 3. 2. Метод Рунге – Кутта – Ферльберга Це метод четвертого порядку, дає більш точну оцінку похибки (порівняно з методом Рунге-Кутта-Мерсона) на кожному кроці і реалізується послідовним циклічним обчисленням за наступними формулами:        Похибка  Якщо а) , крок  зменшується в двічі б) Якщо , крок  збільшується вдвічі. Час розрахунку для однієї точки удвічі більший, ніж для методу Рунге-Кутта-Мерсона. 4.Лістинг програм 1. Метод Рунге – Кутта using System; using System.IO; class Data { double i; double Qm; double Cu; double Cw; double Id; double In; double T; double I; double Kp; double Qin; double a; double b; double dt; double Un; double Km; int k; int Kr; double[,] y = new double[3, 1000000]; double[,] Y = new double[3, 1000000]; double[] t = new double[1000000]; double[] p = new double[1000000]; double[] m = new double[5]; double[] l = new double[5]; double[] n = new double[5]; double z0; double z1; double z2; double z3; double e; public Data() { dt = 0.0001; e = 0.00001; a = 0; b = 1.5; t[0] = a; Qm = 4.0; Un = 0.1; Cu = 8.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); Cw = 3.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); Id = 0.03 * Math.Pow(10.0, -5.0); In = 2.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); Km = 10.0; T = 0.02; i = 30.0; Kp = 450.0; Qin = 1.0; I = Id + In / Math.Pow(i, 2); } public double F2(double t, double y1, double y2, double y3) { return Km * Un * (Qin - y1) / (Qm * T) - y2 / T; } public double F1(double t, double y1, double y2, double y3) { return y3 / i; } public double F3(double t, double y1, double y2, double y3) { return Cu * Kp * y2 / I - Cw * y3 / I; } public void Pohidni(double t, double y1, double y2, double y3) { Y[0, k] = F1(t, y1, y2, y3); Y[1, k] = F2(t, y1, y2, y3); Y[2, k] = F3(t, y1, y2, y3); } public void Zmin() { y[0, k + 1] = y[0, k] + (m[0] + 2 * m[1] + 2 * m[2] + m[3]) / 6.0; y[1, k + 1] = y[1, k] + (n[0] + 2 * n[1] + 2 * n[2] + n[3]) / 6.0; y[2, k + 1] = y[2, k] + (l[0] + 2 * l[1] + 2 * l[2] + l[3]) / 6.0; } public void Kof(double t, double y1, double y2, double y3, double h) { m[0] = F1(t, y1, y2, y3) * h; n[0] = F2(t, y1, y2, y3) * h; l[0] = F3(t, y1, y2, y3) * h; m[1] = F1(t + h / 2.0, y1 + m[0] / 2.0, y2 + n[0] / 2.0, y3 + l[0] / 2.0) * h; n[1] = F2(t + h / 2.0, y1 + m[0] / 2.0, y2 + n[0] / 2.0, y3 + l[0] / 2.0) * h; l[1] = F3(t + h / 2.0, y1 + m[0] / 2.0, y2 + n[0] / 2.0, y3 + l[0] / 2.0) * h; m[2] = F1(t + h / 2.0, y1 + m[1] / 2.0, y2 + n[1] / 2.0, y3 + l[1] / 2.0) * h; n[2] = F2(t + h / 2.0, y1 + m[1] / 2.0, y2 + n[1] / 2.0, y3 + l[1] / 2.0) * h; l[2] = F3(t + h / 2.0, y1 + m[1] / 2.0, y2 + n[1] / 2.0, y3 + l[1] / 2.0) * h; m[3] = F1(t + h, y1 + m[2], y2 + n[2], y3 + l[2]) * h; n[3] = F2(t + h, y1 + m[2], y2 + n[2], y3 + l[2]) * h; l[3] = F3(t + h, y1 + m[2], y2 + n[2], y3 + l[2]) * h; } public void Zminna(double t, double y1, double y2, double y3, double h) { Kof(t, y1, y2, y3, h); Zmin(); } public void Provirka(double t, double y1, double y2, double y3, double h) { Zminna(t, y1, y2, y3, dt); z0 = y[0, k + 1]; Zminna(t + dt, y1, y2, y3, dt); z1 = y[0, k + 1]; Zminna(t + dt / 2.0, y1, y2, y3, dt / 2.0); z2 = y[0, k + 1]; Zminna(t + dt, y1, y2, y3, dt / 2.0); z3 = y[0, k + 1]; Kr = -1; A1: if ((Math.Abs(z3 - z1) > e)) { z3 = z0; z1 = z2; dt = dt / 2.0; Zminna(t, y1, y2, y3, dt); z0 = y[0, k + 1]; Zminna(t + dt / 2.0, y1, y2, y3, dt / 2.0); z2 = y[0, k + 1]; Kr++; goto A1; } Zminna(t, y1, y2, y3, dt); if (Kr == 0 || Kr == -1) dt = 2.0 * dt; } public void Prod() { k = 1; do { p[k] = dt; Pohidni(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k]); Zminna(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k], dt); t[k + 1] = t[k] + dt; k++; } while (t[k] < b); Pohidni(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k]); } public void vuvid() { int j; Random rand = new Random(); StreamWriter log_out; log_out = new StreamWriter("logfile.txt"); Console.SetOut(log_out); Console.WriteLine("t\ty1'"); for (j = 0; j < k; j += rand.Next(10, 15)) { Console.WriteLine("{0:0.######}\t\t{1:0.####}", t[j], y[0, j]); } log_out.Close(); } public void vuv() { Console.WriteLine("t\ty1\ty1'"); for (int j = 0; j < k; j += 20) { Console.WriteLine("{0:0.######}\t\t\t{1:0.####}", t[j], y[0, j]); } } } class Program { static void Main(string[] args) { Data d = new Data(); d.Prod(); d.vuv(); d.vuvid(); Console.ReadLine(); } } 2. Метод Рунге – Кутта – Ферльберга using System; using System.IO; class Data { double i; double Qm; double Cu; double Cw; double Id; double In; double T; double I; double Kp; double Qin; double a; double b; double dt; double Un; double Km; int k; double[,] y = new double[3, 1000000]; double[,] Y = new double[3, 1000000]; double[] t = new double[1000000]; double[] p = new double[1000000]; double[] m = new double[6]; double[] l = new double[6]; double[] n = new double[6]; double e; double d; public Data() { dt = 0.0001; e = 0.00001; a = 0; b = 1.5; t[0] = a; Qm = 4.0; Un = 0.1; Cu = 8.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); Cw = 3.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); Id = 0.03 * Math.Pow(10.0, -5.0); In = 2.0 * Math.Pow(10.0, -5.0); Km = 10.0; T = 0.02; i = 30.0; Kp = 450.0; Qin = 1.0; I = Id + In / Math.Pow(i, 2); } public double F2(double t, double y1, double y2, double y3) { return Km * Un * (Qin - y1) / (Qm * T) - y2 / T; } public double F1(double t, double y1, double y2, double y3) { return y3 / i; } public double F3(double t, double y1, double y2, double y3) { return Cu * Kp * y2 / I - Cw * y3 / I; } public void Pohidni() { Y[0, k] = F1(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k]); Y[1, k] = F2(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k]); Y[2, k] = F3(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k]); } public void Zmin() { y[0, k + 1] = y[0, k] + m[0] / 9.0 + m[2] * 9.0 / 20.0 + m[3] * 16.0 / 45.0 + m[4] / 12.0; y[1, k + 1] = y[1, k] + n[0] / 9.0 + n[2] * 9.0 / 20.0 + n[3] * 16.0 / 45.0 + n[4] / 12.0; y[2, k + 1] = y[2, k] + l[0] / 9.0 + l[2] * 9.0 / 20.0 + l[3] * 16.0 / 45.0 + l[4] / 12.0; } public void K0(double x, double h) { m[0] = F1(x, y[0, k], y[1, k], y[2, k]) * h; n[0] = F2(x, y[0, k], y[1, k], y[2, k]) * h; l[0] = F3(x, y[0, k], y[1, k], y[2, k]) * h; } public void K1(double x, double h) { m[1] = F1(x + h * 2.0 / 9.0, y[0, k] + m[0] * 2.0 / 9.0, y[1, k] + n[0] * 2.0 / 9.0, y[2, k] + l[0] * 2.0 / 9.0) * h; n[1] = F2(x + h * 2.0 / 9.0, y[0, k] + m[0] * 2.0 / 9.0, y[1, k] + n[0] * 2.0 / 9.0, y[2, k] + l[0] * 2.0 / 9.0) * h; l[1] = F3(x + h * 2.0 / 9.0, y[0, k] + m[0] * 2.0 / 9.0, y[1, k] + n[0] * 2.0 / 9.0, y[2, k] + l[0] * 2.0 / 9.0) * h; } public void K2(double x, double h) { m[2] = F1(x + h / 3.0, y[0, k] + m[0] / 12.0 + m[1] / 4.0, y[1, k] + n[0] / 12.0 + n[1] / 4.0, y[2, k] + l[0] / 12.0 + l[1] / 4.0) * h; n[2] = F2(x + h / 3.0, y[0, k] + m[0] / 12.0 + m[1] / 4.0, y[1, k] + n[0] / 12.0 + n[1] / 4.0, y[2, k] + l[0] / 12.0 + l[1] / 4.0) * h; l[2] = F3(x + h / 3.0, y[0, k] + m[0] / 12.0 + m[1] / 4.0, y[1, k] + n[0] / 12.0 + n[1] / 4.0, y[2, k] + l[0] / 12.0 + l[1] / 4.0) * h; } public void K3(double x, double h) { m[3] = F1(x + h * 3.0 / 4.0, y[0, k] + m[0] * 69.0 / 128.0 - m[1] * 143.0 / 128.0 + m[2] * 135.0 / 64.0, y[1, k] + n[0] * 69.0 / 128.0 - n[1] * 143.0 / 128.0 + n[2] * 135.0 / 64.0, y[2, k] + l[0] * 69.0 / 128.0 - l[1] * 143.0 / 128.0 + l[2] * 135.0 / 64.0) * h; n[3] = F2(x + h * 3.0 / 4.0, y[0, k] + m[0] * 69.0 / 128.0 - m[1] * 143.0 / 128.0 + m[2] * 135.0 / 64.0, y[1, k] + n[0] * 69.0 / 128.0 - n[1] * 143.0 / 128.0 + n[2] * 135.0 / 64.0, y[2, k] + l[0] * 69.0 / 128.0 - l[1] * 143.0 / 128.0 + l[2] * 135.0 / 64.0) * h; l[3] = F3(x + h * 3.0 / 4.0, y[0, k] + m[0] * 69.0 / 128.0 - m[1] * 143.0 / 128.0 + m[2] * 135.0 / 64.0, y[1, k] + n[0] * 69.0 / 128.0 - n[1] * 143.0 / 128.0 + n[2] * 135.0 / 64.0, y[2, k] + l[0] * 69.0 / 128.0 - l[1] * 143.0 / 128.0 + l[2] * 135.0 / 64.0) * h; } public void K4(double x, double h) { m[4] = F1(x + h, y[0, k] + m[0] * 17.0 / 12.0 + m[1] * 27.0 / 4.0 - m[2] * 27.0 / 5.0 + m[3] * 16.0 / 15.0, y[1, k] + n[0] * 17.0 / 12.0 + n[1] * 27.0 / 4.0 - n[2] * 27.0 / 5.0 + n[3] * 16.0 / 15.0, y[2, k] + l[0] * 17.0 / 12.0 + l[1] * 27.0 / 4.0 - l[2] * 27.0 / 5.0 + l[3] * 16.0 / 15.0) * h; n[4] = F2(x + h, y[0, k] + m[0] * 17.0 / 12.0 + m[1] * 27.0 / 4.0 - m[2] * 27.0 / 5.0 + m[3] * 16.0 / 15.0, y[1, k] + n[0] * 17.0 / 12.0 + n[1] * 27.0 / 4.0 - n[2] * 27.0 / 5.0 + n[3] * 16.0 / 15.0, y[2, k] + l[0] * 17.0 / 12.0 + l[1] * 27.0 / 4.0 - l[2] * 27.0 / 5.0 + l[3] * 16.0 / 15.0) * h; l[4] = F3(x + h, y[0, k] + m[0] * 17.0 / 12.0 + m[1] * 27.0 / 4.0 - m[2] * 27.0 / 5.0 + m[3] * 16.0 / 15.0, y[1, k] + n[0] * 17.0 / 12.0 + n[1] * 27.0 / 4.0 - n[2] * 27.0 / 5.0 + n[3] * 16.0 / 15.0, y[2, k] + l[0] * 17.0 / 12.0 + l[1] * 27.0 / 4.0 - l[2] * 27.0 / 5.0 + l[3] * 16.0 / 15.0) * h; } public void K5(double x, double h) { m[5] = F1(x + h * 5.0 / 6.0, y[0, k] + m[0] * 65.0 / 432.0 - m[1] * 5.0 / 16.0 + m[2] * 13.0 / 16.0 + m[3] * 4.0 / 27.0 + m[4] * 5.0 / 144.0, y[1, k] + n
Антиботан аватар за замовчуванням

18.04.2016 15:04-

Коментарі

Ви не можете залишити коментар. Для цього, будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь.

Ділись своїми роботами та отримуй миттєві бонуси!

Маєш корисні навчальні матеріали, які припадають пилом на твоєму комп'ютері? Розрахункові, лабораторні, практичні чи контрольні роботи — завантажуй їх прямо зараз і одразу отримуй бали на свій рахунок! Заархівуй всі файли в один .zip (до 100 МБ) або завантажуй кожен файл окремо. Внесок у спільноту – це легкий спосіб допомогти іншим та отримати додаткові можливості на сайті. Твої старі роботи можуть приносити тобі нові нагороди!
Нічого не вибрано
0%

Оголошення від адміністратора

Антиботан аватар за замовчуванням

Подякувати Студентському архіву довільною сумою

Admin

26.02.2023 12:38

Дякуємо, що користуєтесь нашим архівом!