СЕЛЬСИННА СЛІДКУЮЧА СИСТЕМА

Інформація про навчальний заклад

ВУЗ:
Національний університет Львівська політехніка
Інститут:
ІКТА
Факультет:
УІ
Кафедра:
ЗІ

Інформація про роботу

Рік:
2013
Тип роботи:
Курсова робота
Предмет:
Комп’ютерні методи дослідження інформаційних процесів та систем

Частина тексту файла (без зображень, графіків і формул):

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ „ЛЬВІВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА” ІКТА Кафедра ЗІ Курсова робота з курсу: " Комп'ютерні методи дослідження інформаційних процесів і систем " на тему: " СЕЛЬСИННА СЛІДКУЮЧА СИСТЕМА " Тема 5, варіант 10 Зміст 1. Завдання 3 2. Перетворення рівнянь 5 3. Теоретичні відомості 7 3.1 Модифікований метод Ейлера для розв’язку систем диференціальних рівнянь 7 3.2 Метод Рунге-Кутто-Мерсона 10 4. Лістинг програм 11 4.1 Модифікований метод Ейлера 11 4.2 Метод Рунге-Кутто-Мерсона з автоматичною зміною кроку 14 5. Результати виконання програми 17 5.1 Модифікований метод Ейлера 17 5.2 Метод Рунге-Кутто-Мерсона з автоматичною зміною кроку 18 6. Графік перехідного процесу 20 7. Список літератури 21 1. Завдання Схема:  Рівняння ланок : вимірювальна схема  електронний підсилювач  обмотка збудження ЕМП (електромашинного підсилювача)  двигун  редуктор  короткозамкнута обмотка ЕМП  При початкових параметрах Параметри   Tm. (сек) 0.2  Tk (сек) 0.02  TI (сек) 0.005  C (рад/в.сек) 20  i 400  KI 2  K2 3  KЕП 2  S (в/рад) 50   Звести систему алгебро-диференціальних рівнянь до системи чотирьох диференціальних рівнянь першого порядку, представити її у нормальній формі та розв’язати цю систему вказаними методами. Початкові умови - =1 радіан, решта початкових умов – нульові. Числові значення сталих параметрів, заданих в таблиці, слід зобразити з допомогою одиниць системи СІ. Побудувати графік зміни величини  2. Перетворення рівнянь U = S ( - )   +  = ( - )   +  = C   =    = i   +  =   =  =  =    +  = C   =   =    = ;  = ; ;  = ;  = K1;  = KU; S = S;  = T1;  = K2;  = TK; C = C;  = TM;  = II;   (0) = 0; (0) = 0;(0) = 0;(0) = 0 ; = 1  = F[1];  - Y[1];  = F[2];  - Y[2];  = F[3];  - Y[3];  = F[4];  - Y[4]; 3. Теоретичні відомості 3.1 Модифікований метод Ейлера для розв’язку систем диференціальних рівнянь Диференціальне рівняння (ДР), що містить лише одну незалежну змінну і похідні за нею, називають звичайними (ДР). ДР, що містить декілька незалежних змінних і похідні за ними, називають рівняння в частинних похідних. Порядком ДР називається найвищий порядок похідної (або диференціалу), який входить в рівняння. Звичайне ДР (ЗДР) -го порядку в загальному випадку має незалежну змінну, невідому функцію та її похідні до -го порядку включно:   - незалежна змінна; - невідома функція (залежна змінна); - похідні цієї функції. Диференціальне рівняння -го порядку, розв’язане відносно старшої похідної, може бути записано у вигляді:  Щоб розв’язати ЗДР, необхідно мати значення залежної змінної та (або) її похідних при деяких значення незалежної змінної. Метод Ейлера є найпростішим методом розв’язування задачі Коші. Він дозволяє інтегрувати ДР першого порядку виду.  (4) Метод Ейлера базується на розкладі функції  в ряд Тейлора в околі точки    (5) Якщо  мале, то, знехтувавши членам розкладу, що містять в собі  і т.д. отримаємо  (6) Похідну знаходимо з рівняння (4), підставивши в нього початкову умову. Таким чином можна знайти наближене значення залежної змінної при малому зміщенні  від початкової точки. Цей процес можна продовжувати, використовуючи співвідношення. , роблячи як завгодно багато кроків. Похибка методу має порядок , оскільки відкинуті члени, що містять  в другій і вище степенях. Недолік методу Ейлера - нагромадження похибок, а також збільшення об’ємів обчислень при виборі малого кроку  з метою забезпечення заданої точності. В методі Ейлера на всьому інтервалі  тангенс кута нахилу дотичної приймається незмінним і рівним . Очевидно, що це призводить до похибки, оскільки кути нахилу дотичної в точках  та  різні. Точність методу можна підвищити, якщо покращити апроксимацію похідної. Модифікований метод Ейлера з перерахунком Обчислення за методом Ейлера з перерахунком робляться в два етапи. Прогноз:  . Корекція:  . Модифікований метод Ейлера з перерахунком має другий порядок точності, проте для його реалізації необхідно двічі обчислювати праву частину функції. Зауважимо, що метод Ейлера з перерахунком являє собою різновид методів Рунге-Кутта (предиктор-коректор). Метод Ейлера з автоматичною зміною кроку Після обчислення  з кроком  всі обчислення виконуються повторно з кроком . Після цього порівнюються результати, отримані в точці хn+1 з кроком  і . Якщо модуль різниці менший , то обчислення продовжуються з кроком , в іншому випадку крок зменшують. Якщо нерівність дуже сильна, то крок збільшують. - значення функції в точці - значення функції в точці , обчислене з кроком  - значення функції в точці , обчислене з кроком   - значення функції , обчислене з кроком  1) Якщо  То,  обчислення повторюються доки не виконається умова . 2) Якщо виконується ця умова, то можливі два варіанти, в залежності від значення K, де K – ознака поділу кроку. Початкове значенняі залишається таким після першого поділу кроку на два. Надалі, якщо крок ділиться, то K приймає значення одиниці. а) Якщо , то навіть коли виконалась умова , крок не змінюється, тобто лишається тим самим (обчислення далі проводяться з попереднім кроком). б) Якщо  і виконалась умова , тоді . В обох випадках а) і б) результат виводиться на друк. Для розв’язку системи диференціальних рівнянь використовують цей самий метод, за виключенням того, що всі рівняння системи необхідно розв’язувати паралельно. 3.2 Метод Рунге-Кутто-Мерсона з автоматичною зміною кроку Метод дозволяє оцінити похибку на кожному кроці інтегрування. При цьому не потрібно зберігати в пам’яті обчислення значень функцій на кроці  і  для оцінки похибки. Алгоритм методу 1. Задаємо число рівнянь , похибку , початковий крок інтегрування , початкові умови . 2. За допомогою п’яти циклів з керуючою змінною  обчислюємо коефіцієнти   3. Знаходимо значення   та похибку  4. Перевіряємо виконання умов  Можливі випадки: а) Якщо перша умова не виконується, тобто , то ділимо крок  на 2 та повторюємо обчислення з п.2, встановивши початкові значення . б) Якщо виконується перша та друга умови, значення  та  виводяться на друк. Якщо друга умова не виконується, крок  збільшується вдвічі і тоді обчислення знову повторюється з п.2. Треба відмітити, що похибка  на кожному кроці методу Рунге-Кутта-Мерсона оцінюється приблизно. При розв’язуванні нелінійних ДР істинна похибка може відрізнятися в декілька разів від заданої . , де .  - крок поділити на 2 і повернутися на початок. для всіх рівнянь: виводимо на друк , а крок збільшуємо удвічі. 4. Лістинг програм 4.1 Модифікований метод Ейлера using System; using System.IO; namespace RK { class Data { int Kr = 0; double[,] Y = new double[4, 10000000]; double[,] y = new double[4, 10000000]; double[] t = new double[10000000]; double[] m = new double[6]; double[] n = new double[6]; double[] l = new double[6]; double[] p = new double[6]; double dt; double k1; double Kp; double S; double Tl; double k2; double Tk; double C; double Tm; double i; long k; int Qin; double y0; double e; double b; double d; double z1; double z2; double z3; double z4; double z5; double z6; double z7; double z8; public Data() { Kp = 2; Tm = 0.2; Tk = 0.02; Tl = 0.005; C = 15; i = 300; k1 = 2; k2 = 3; S = 50; Qin = 1; dt = 0.001; e = 0.0001; b = 2; t[0] = 0.0; } public double F1(double t, double y1, double y2, double y3, double y4) { return (k1 * Kp * S * (Qin - y2) - y1) / Tl; } public double F2(double t, double y1, double y2, double y3, double y4) { return y4 / i; } public double F3(double t, double y1, double y2, double y3, double y4) { return (k2 * y1 - y3) / Tk; } public double F4(double t, double y1, double y2, double y3, double y4) { return (C * y3 - y4) / Tm; } public void Pohidni() { Y[0, k] = F1(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k], y[3, k]); Y[1, k] = F2(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k], y[3, k]); Y[2, k] = F3(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k], y[3, k]); Y[3, k] = F4(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k], y[3, k]); } public void Znach(double x, double y1, double y2, double y3, double y4) { y[0, k + 1] = y[0, k] + dt * F1(x + dt / 2.0, y1, y2, y3, y4); y[1, k + 1] = y[1, k] + dt * F2(x + dt / 2.0, y1, y2, y3, y4); y[2, k + 1] = y[2, k] + dt * F3(x + dt / 2.0, y1, y2, y3, y4); y[3, k + 1] = y[3, k] + dt * F4(x + dt / 2.0, y1, y2, y3, y4); } public void Mod(double x, double y1, double y2, double y3, double y4) { Kr = 0; Znach(x, y1, y2, y3, y4); z1 = y[0, k + 1]; z2 = y[1, k + 1]; z3 = y[2, k + 1]; z4 = y[3, k + 1]; z5 = y[0, k] + dt * (F1(x, y1, y2, y3, y4) + F1(x + dt, z1, z2, z3, z4)) / 2.0; z6 = y[1, k] + dt * (F2(x, y1, y2, y3, y4) + F2(x + dt, z1, z2, z3, z4)) / 2.0; z7 = y[2, k] + dt * (F3(x, y1, y2, y3, y4) + F3(x + dt, z1, z2, z3, z4)) / 2.0; z8 = y[3, k] + dt * (F4(x, y1, y2, y3, y4) + F4(x + dt, z1, z2, z3, z4)) / 2.0; while (Math.Abs(z1 - z5) > e) { z1 = z5; z2 = z6; z3 = z7; z4 = z8; z5 = y[0, k] + dt * (F1(x, y1, y2, y3, y4) + F1(x + dt, z1, z2, z3, z4)) / 2.0; z6 = y[1, k] + dt * (F2(x, y1, y2, y3, y4) + F2(x + dt, z1, z2, z3, z4)) / 2.0; z7 = y[2, k] + dt * (F3(x, y1, y2, y3, y4) + F3(x + dt, z1, z2, z3, z4)) / 2.0; z8 = y[3, k] + dt * (F4(x, y1, y2, y3, y4) + F4(x + dt, z1, z2, z3, z4)) / 2.0; if (Kr % 4 == 0) dt = dt / 2.0; Kr++; } y[0, k + 1] = z5; y[1, k + 1] = z6; y[2, k + 1] = z7; y[3, k + 1] = z8; } public void Prod() { do { Mod(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k], y[3, k]); t[k + 1] = t[k] + dt; k++; } while (t[k] < b); Pohidni(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2, k], y[3, k]); } public void vuvid() { int j; Random rand = new Random(); StreamWriter log_out; log_out = new StreamWriter("logfile.txt"); Console.SetOut(log_out); Console.WriteLine("t\ty1'"); for (j = 0; j < k; j += rand.Next(1, 15)) { Console.WriteLine("{0:0.####}\t\t{1:0.####}", t[j], y[2, j]); } log_out.Close(); } public void vuv() { Console.WriteLine("t\ty1\ty1'"); for (int j = 0; j < k; j += 20) { Console.WriteLine("{0:0.####}\t\t\t{1:0.####}", t[j], y[2, j]); } } } class Program { static void Main(string[] args) { Data d = new Data(); d.Prod(); d.vuv(); d.vuvid(); Console.ReadLine(); } } } 4.2 Метод Рунге-Кутта-Мерсона using System; using System.IO; namespace RK { class Data { double[,] Yp = new double[4, 10000000]; double[,] y = new double[4, 10000000]; double[] time = new double[10000000]; double[] t = new double[10000000]; double[] m = new double[5]; double[] n = new double[5]; double[] l = new double[5]; double[] s = new double[5]; double dt; double k1; double Kp; double S; double Tl; double k2; double Tk; double C; double Tm; double i; long k; int Qin; double e; double b; double z1; double z2; double z0; public Data() { Kp = 2; Tm = 0.2; Tk = 0.02; Tl = 0.005; C = 20; i = 400; k1 = 2; k2 = 3; S = 50; Qin = 1; dt = 0.001; e = 0.0001; b = 2; time[0] = 0.0; } public double F1(double t, double y1, double y2, double y3, double y4) { return (k1 * Kp * S * (Qin - y2) - y1) / Tl; } public double F2(double t, double y1, double y2, double y3, double y4) { return y4 / i; } public double F3(double t, double y1, double y2, double y3, double y4) { return (k2 * y1 - y3) / Tk; } public double F4(double t, double y1, double y2, double y3, double y4) { return (C * y3 - y4) / Tm; } public void Pohidni(double t, double y1, double y2, double y3, double y4) { Yp[0, k] = F1(t, y1, y2, y3, y4); Yp[1, k] = F2(t, y1, y2, y3, y4); Yp[2, k] = F3(t, y1, y2, y3, y4); Yp[3, k] = F4(t, y1, y2, y3, y4); } public void Zmin() { y[0, k + 1] = y[0, k] + (m[0] + 4.0 * m[3] + m[4]) / 6.0; y[1, k + 1] = y[1, k] + (n[0] + 4.0 * n[3] + n[4]) / 6.0; y[2, k + 1] = y[2, k] + (l[0] + 4.0 * l[3] + l[4]) / 6.0; y[3, k + 1] = y[3, k] + (s[0] + 4.0 * s[3] + s[4]) / 6.0; } public void Kof(double t, double y1, double y2, double y3, double y4, double h) { m[0] = F1(t, y1, y2, y3, y4) * h; n[0] = F2(t, y1, y2, y3, y4) * h; l[0] = F3(t, y1, y2, y3, y4) * h; s[0] = F4(t, y1, y2, y3, y4) * h; m[1] = F1(t + h / 3.0, y1 + m[0] / 3.0, y2 + n[0] / 3.0, y3 + l[0] / 3.0, y4 + s[0] / 3.0) * h; n[1] = F2(t + h / 3.0, y1 + m[0] / 3.0, y2 + n[0] / 3.0, y3 + l[0] / 3.0, y4 + s[0] / 3.0) * h; l[1] = F3(t + h / 3.0, y1 + m[0] / 3.0, y2 + n[0] / 3.0, y3 + l[0] / 3.0, y4 + s[0] / 3.0) * h; s[1] = F4(t + h / 3.0, y1 + m[0] / 3.0, y2 + n[0] / 3.0, y3 + l[0] / 3.0, y4 + s[0] / 3.0) * h; m[2] = F1(t + h / 3.0, y1 + m[1] / 6.0 + m[0] / 6.0, y2 + n[1] / 6.0 + n[0] / 6.0, y3 + l[1] / 6.0 + l[0] / 6.0, y4 + s[1] / 6.0 + s[0] / 6.0) * h; n[2] = F2(t + h / 3.0, y1 + m[1] / 6.0 + m[0] / 6.0, y2 + n[1] / 6.0 + n[0] / 6.0, y3 + l[1] / 6.0 + l[0] / 6.0, y4 + s[1] / 6.0 + s[0] / 6.0) * h; l[2] = F3(t + h / 3.0, y1 + m[1] / 6.0 + m[0] / 6.0, y2 + n[1] / 6.0 + n[0] / 6.0, y3 + l[1] / 6.0 + l[0] / 6.0, y4 + s[1] / 6.0 + s[0] / 6.0) * h; s[2] = F4(t + h / 3.0, y1 + m[1] / 6.0 + m[0] / 6.0, y2 + n[1] / 6.0 + n[0] / 6.0, y3 + l[1] / 6.0 + l[0] / 6.0, y4 + s[1] / 6.0 + s[0] / 6.0) * h; m[3] = F1(t + h / 2.0, y1 + 3.0 * m[2] / 8.0 + m[0] / 8.0, y2 + 3.0 * n[2] / 8.0 + n[0] / 8.0, y3 + 3.0 * l[2] / 8.0 + l[0] / 8.0, y4 + 3.0 * s[2] / 8.0 + s[0] / 8.0) * h; n[3] = F2(t + h / 2.0, y1 + 3.0 * m[2] / 8.0 + m[0] / 8.0, y2 + 3.0 * n[2] / 8.0 + n[0] / 8.0, y3 + 3.0 * l[2] / 8.0 + l[0] / 8.0, y4 + 3.0 * s[2] / 8.0 + s[0] / 8.0) * h; l[3] = F3(t + h / 2.0, y1 + 3.0 * m[2] / 8.0 + m[0] / 8.0, y2 + 3.0 * n[2] / 8.0 + n[0] / 8.0, y3 + 3.0 * l[2] / 8.0 + l[0] / 8.0, y4 + 3.0 * s[2] / 8.0 + s[0] / 8.0) * h; s[3] = F4(t + h / 2.0, y1 + 3.0 * m[2] / 8.0 + m[0] / 8.0, y2 + 3.0 * n[2] / 8.0 + n[0] / 8.0, y3 + 3.0 * l[2] / 8.0 + l[0] / 8.0, y4 + 3.0 * s[2] / 8.0 + s[0] / 8.0) * h; m[4] = F1(t + h, y1 + m[0] / 2.0 - 3.0 * m[2] / 2.0 + 2.0 * m[3], y2 + n[0] / 2.0 - 3.0 * n[2] / 2.0 + 2.0 * n[3], y3 + l[0] / 2.0 - 3.0 * l[2] / 2.0 + 2.0 * l[3], y4 + s[0] / 2.0 - 3.0 * s[2] / 2.0 + 2.0 * s[3]) * h; n[4] = F2(t + h, y1 + m[0] / 2.0 - 3.0 * m[2] / 2.0 + 2.0 * m[3], y2 + n[0] / 2.0 - 3.0 * n[2] / 2.0 + 2.0 * n[3], y3 + l[0] / 2.0 - 3.0 * l[2] / 2.0 + 2.0 * l[3], y4 + s[0] / 2.0 - 3.0 * s[2] / 2.0 + 2.0 * s[3]) * h; l[4] = F3(t + h, y1 + m[0] / 2.0 - 3.0 * m[2] / 2.0 + 2.0 * m[3], y2 + n[0] / 2.0 - 3.0 * n[2] / 2.0 + 2.0 * n[3], y3 + l[0] / 2.0 - 3.0 * l[2] / 2.0 + 2.0 * l[3], y4 + s[0] / 2.0 - 3.0 * s[2] / 2.0 + 2.0 * s[3]) * h; s[4] = F4(t + h, y1 + m[0] / 2.0 - 3.0 * m[2] / 2.0 + 2.0 * m[3], y2 + n[0] / 2.0 - 3.0 * n[2] / 2.0 + 2.0 * n[3], y3 + l[0] / 2.0 - 3.0 * l[2] / 2.0 + 2.0 * l[3], y4 + s[0] / 2.0 - 3.0 * s[2] / 2.0 + 2.0 * s[3]) * h; } public void Zminna(double t, double y1, double y2, double y3, double y4, double h) { Kof(t, y1, y2, y3, y4, h); Zmin(); } public void Perevirka(double t, double y1, double y2, double y3, double y4, double h) { A1: Zminna(t, y1, y2, y3, y4, dt); z0 = y[2, k + 1]; z1 = y[2, k] + (l[0] - 3.0 * l[2] + 4.0 * l[3]) / 2.0; z2 = Math.Abs(z0 - z1) / 2.0; if (z1 > e) { dt = dt / 2.0; goto A1; } if (z1 < e / 30.0) { dt = dt * 2.0; goto A1; } y[2, k + 1] = z0; } public void Prod() { k = 1; do { Pohidni(t[k], y[0, k], y[1, k], y[2,
Антиботан аватар за замовчуванням

20.05.2016 23:05-

Коментарі

Ви не можете залишити коментар. Для цього, будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь.

Ділись своїми роботами та отримуй миттєві бонуси!

Маєш корисні навчальні матеріали, які припадають пилом на твоєму комп'ютері? Розрахункові, лабораторні, практичні чи контрольні роботи — завантажуй їх прямо зараз і одразу отримуй бали на свій рахунок! Заархівуй всі файли в один .zip (до 100 МБ) або завантажуй кожен файл окремо. Внесок у спільноту – це легкий спосіб допомогти іншим та отримати додаткові можливості на сайті. Твої старі роботи можуть приносити тобі нові нагороди!
Нічого не вибрано
0%

Оголошення від адміністратора

Антиботан аватар за замовчуванням

Подякувати Студентському архіву довільною сумою

Admin

26.02.2023 12:38

Дякуємо, що користуєтесь нашим архівом!