Лабораторна робота №3

Інформація про навчальний заклад

ВУЗ:
Національний університет Львівська політехніка
Інститут:
Не вказано
Факультет:
Не вказано
Кафедра:
Не вказано

Інформація про роботу

Рік:
2024
Тип роботи:
Лабораторна робота
Предмет:
теорія інтелектуальних систем

Частина тексту файла (без зображень, графіків і формул):

‘МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ „ЛЬВІВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА” / Лабораторна робота №3 з дисципліни " Теорія інтелектуальних систем" на тему: «Дослідження методів та алгоритмів навчання з підкріпленням (Reinforcement Learning) в стаціонарному випадковому середовищі» Львів 2017 Мета: Дослідити роботу методів та алгоритмів навчання з підкріпленням, набути навички їх реалізації. Варіант: №2 N Метод навчання з підкріпленням Кількість доступних агенту дій  2 -greedy 3   -greedy -> -жадібний метод навчання з підкріпленням Код програми: // tis.lab3.2016 // lab3.c #include <stdio.h> #include <stdlib.h> #include <time.h> #include <tchar.h> #include <math.h> #define ENVTYPE 0 #define NACTIONS 3 #define NSTATES 2 #define NSTEPS 200 #define NREPLICAS 1000 #define REWARD 1//+1 #define PENALTY 0//-1 #define RLTYPE 2 //3 //4 #define RLEPSILON 0.1f #define RLTAU 0.12f // ----------------------------------------------------- // global parameters and values int t; // current time step int T = NSTEPS; // number of time steps = number of interactions between agent and environment int n = NREPLICAS; // number of replicas int nA = NACTIONS; // number of actions int nS = NSTATES; // number of states // ----------------------------------------------------- // environment int env = ENVTYPE; // type of environment: // env = 0 -> se (stationary environment) // env = 1 -> ce (commutative environment) float sePa[NACTIONS]; // se: probabilities of rewards for each action int ceState; // ce: current state of commutative environment float cePa[NSTATES][NACTIONS]; // ce: probabilities of reward for each action for each state of environment float cePs[NSTATES][NSTATES]; // ce: probabilities of transition from one state to another // ----------------------------------------------------- // agent int agt = 3; // type of agent: // agt = 0 -> random agent // agt = 1 -> perfect agent // agt = 2 -> greedy RL // agt = 3 -> epsilon-greedy RL // agt = 4 -> softmax action selection int action = 0; // current action = {0, ... ,(nA-1)} int response; // current response of environment = {0;1}/{-1;+1} int paction; // action of perfect agent float e = RLEPSILON; // epsilon value (epsilon-greedy RL) float tau = RLTAU; // tau value (softmax action selection) int k[NACTIONS]; // number of realizations for each action int r[NACTIONS]; // total reward for each action float Q[NACTIONS]; // estimated action value Q[i]=r[i]/k[i] for each action; float p[NACTIONS]; // selection probability for each action (softmax); // ----------------------------------------------------- // results for current replica float sumR; // total reward over time sumR(t) float avrR; // average reward over time avrR(t) = sumR(t)/t // ----------------------------------------------------- // tabulated results float _sumR[NSTEPS][NREPLICAS]; float _avrR[NSTEPS][NREPLICAS]; // ----------------------------------------------------- // final simulation results float sumRm[NSTEPS]; // mean values of sumR(t) float sumRv[NSTEPS]; // corresponding variances float avrRm[NSTEPS]; // mean values of avrR(t) float avrRv[NSTEPS];// corresponding variances // ----------------------------------------------------- // files for parameters and results char * par_file_name = "d:\\lab3.parameters.txt"; FILE * par_file; char * RA_res_file_name = "d:\\lab3.RA.results.txt"; FILE * RA_res_file; char * PA_res_file_name = "d:\\lab3.PA.results.txt"; FILE * PA_res_file; char * RL_res_file_name = "d:\\lab3.RL.results.txt"; FILE * RL_res_file; // ----------------------------------------------------- // uniform discrete probability distribution int uRand(int x) { int _rnum = (int)((float)x * (float)rand() / (float)RAND_MAX); return _rnum; } // ----------------------------------------------------- // discrete probability distribution specified by probabilities from <_array> int dRand(float* _array, int size) { int _rnum = size - 1; float _left = 0; float _right = _array[0]; float ftmp = (float)rand() / (float)RAND_MAX; for (int i = 0; i < size - 1; i++) { if ((ftmp >= _left) && (ftmp < _right)) { _rnum = i; break; } _left = _right; _right += _array[i + 1]; } return _rnum; } // ----------------------------------------------------- // initialization of stationary environment void seInit(void) { for (int i = 0; i < nA; i++) sePa[i] = (float)rand() / (float)RAND_MAX; //sePa[0] = 0.2f; //sePa[1] = 0.8f; } // ----------------------------------------------------- // response of stationary environment int seResponse(void) { int _r; float rnum = (float)rand() / (float)RAND_MAX; if (rnum < sePa[action]) _r = REWARD; else _r = PENALTY; return _r; } // ----------------------------------------------------- // initialization of commutative environment void ceInit(void) { int i, j; float _sum1, _sum2; // probabilities of rewards for (i = 0; i < nS; i++) for (j = 0; j < nA; j++) cePa[i][j] = (float)rand() / (float)RAND_MAX; // probabilities of state transition for (i = 0; i < nS; i++) { _sum1 = 0; _sum2 = 0; for (j = 0; j < nS; j++) { cePs[i][j] = (float)rand() / (float)RAND_MAX; _sum1 += cePs[i][j]; } for (j = 0; j < nS - 1; j++) { cePs[i][j] = cePs[i][j] / _sum1; _sum2 += cePs[i][j]; } cePs[i][nS - 1] = 1.0f - _sum2; } // initial state ceState = uRand(nS); } // ----------------------------------------------------- // response of commutative environment int ceResponse(void) { int _r; // get response in current state float rnum = (float)rand() / (float)RAND_MAX; if (rnum < cePa[ceState][action]) _r = REWARD; else _r = PENALTY; // commutate states ceState = dRand(cePs[ceState], nS); return _r; } // ----------------------------------------------------- // environment int environment(int _en) { int _r = 0; switch (_en) { case 0: _r = seResponse(); break; case 1: _r = ceResponse(); break; default: printf("lab3 error: wrong env code specified\n"); } return _r; } // ----------------------------------------------------- // save parameters in file void saveParameters(void) { int i, j; if ((par_file = fopen(par_file_name, "w")) == NULL) { fprintf(stderr, "Cannot open file <%s> for parameters of experiment.\n", par_file_name); } fprintf(par_file, "T = %d\n", T); fprintf(par_file, "n = %d\n", n); fprintf(par_file, "env = %d\n", env); fprintf(par_file, "nA = %d\n", nA); if (env) fprintf(par_file, "nS = %d\n", nS); fprintf(par_file, "RL-agent type = %d\n", RLTYPE); if (agt == 3) fprintf(par_file, "epsilon = %f\n", e); if (agt == 4) fprintf(par_file, "tau = %f\n", tau); fprintf(par_file, "====================\n"); switch (env) { case 0: // se (stationary environment) for (i = 0; i < nA; i++) fprintf(par_file, "p(a%d) = %f\n", i, sePa[i]); break; case 1: // ce (commutative environment) // probabilities of rewards for (i = 0; i < nS; i++) { for (j = 0; j < nA; j++) fprintf(par_file, "p(s%d,a%d) = %f\n", i, j, cePa[i][j]); if (i < nS - 1) fprintf(par_file, "--------------------\n"); } fprintf(par_file, "\n====================\n"); // probabilities of state transition for (i = 0; i < nS; i++) { for (j = 0; j < nS; j++) fprintf(par_file, "p(s%d,s%d) = %f\n", i, j, cePs[i][j]); fprintf(par_file, "--------------------\n"); } break; default: printf("lab3 error: wrong env model code specified\n"); } fclose(par_file); } // ----------------------------------------------------- // save results of random agent void saveResultsRA(void) { int i; if ((RA_res_file = fopen(RA_res_file_name, "w")) == NULL) fprintf(stderr, "Cannot open file <%s> for experimental results.\n", RA_res_file_name); for (i = 0; i < T; i++) fprintf(RA_res_file, "%f,%f,%f,%f\n", sumRm[i], sumRv[i], avrRm[i], avrRv[i]); fclose(RA_res_file); } // ----------------------------------------------------- // save results of perfect agent void saveResultsPA(void) { int i; if ((PA_res_file = fopen(PA_res_file_name, "w")) == NULL) fprintf(stderr, "Cannot open file <%s> for experimental results.\n", PA_res_file_name); for (i = 0; i < T; i++) fprintf(PA_res_file, "%f,%f,%f,%f\n", sumRm[i], sumRv[i], avrRm[i], avrRv[i]); fclose(PA_res_file); } // ----------------------------------------------------- // save results of RL-agent void saveResultsRL(void) { int i; if ((RL_res_file = fopen(RL_res_file_name, "w")) == NULL) fprintf(stderr, "Cannot open file <%s> for experimental results.\n", RL_res_file_name); for (i = 0; i < T; i++) fprintf(RL_res_file, "%f,%f,%f,%f\n", sumRm[i], sumRv[i], avrRm[i], avrRv[i]); fclose(RL_res_file); } // ----------------------------------------------------- // return index of maximal value in <_array> int argmax(float* _array, int size) { int _arg = uRand(size); float _max = _array[_arg]; for (int i = 0; i < size; i++) if (_array[i] > _max) { _max = _array[i]; _arg = i; } return _arg; } // ----------------------------------------------------- // init agent void initAgent(int _ag) { int i; switch (_ag) { case 0: break; case 1: break; case 2: for (i = 0; i<nA; i++){ k[i] = 0; r[i] = 0; Q[i] = 1.0f; }; action = uRand(nA); break; case 3: for (i = 0; i<nA; i++){ k[i] = 0; r[i] = 0; Q[i] = 1.0f; }; action = uRand(nA); break; case 4: for (i = 0; i<nA; i++){ k[i] = 0; r[i] = 0; Q[i] = 0.0f; p[i] = 0.0f; }; action = uRand(nA); break; default: printf("lab3 error: wrong agent code specified\n"); } } // ----------------------------------------------------- // random agent int randomAgent(void) { return uRand(nA); } // ----------------------------------------------------- // perfect agent int perfectAgent(void) { if (env) paction = argmax(cePa[ceState], nA); else paction = argmax(sePa, nA); return paction; } // ----------------------------------------------------- // greedy RL int greedy(void) { int _action = action; // modify estimated action value r[action] += response; k[action]++; Q[action] = (float)r[action] / (float)k[action]; // select next action _action = argmax(Q, nA); return _action; } // ----------------------------------------------------- // epsilon greedy RL int epsilonGreedy(void) { int _action = action; // modify estimated action value r[action] += response; // total reward for each action k[action]++; // number of realizations for each action Q[action] = (float)r[action] / (float)k[action]; // select next action float rnum = (float)rand() / (float)RAND_MAX; if (rnum < e) _action = uRand(nA); else _action = argmax(Q, nA); return _action; } // ----------------------------------------------------- // softmax action selection int softmax(void) { int i; int _action = action; float tmp[NACTIONS], pSum = 0.0f; // modify estimated action value r[action] += response; k[action]++; Q[action] = (float)r[action] / (float)k[action]; // modify values of selection probabilities for (i = 0; i < nA; i++) { tmp[i] = expf(Q[i] / tau); pSum += tmp[i]; } for (i = 0; i < nA; i++) { p[i] = tmp[i] / pSum; } // select next action _action = dRand(p, nA); return _action; } // ----------------------------------------------------- // agent int agent(int _ag) { int _a = 0; switch (_ag) { case 0: _a = randomAgent(); break; case 1: _a = perfectAgent(); break; case 2: _a = greedy(); break; case 3: _a = epsilonGreedy(); break; case 4: _a = softmax(); break; default: printf("lab3 error: wrong agent code specified\n"); } return _a; } // ----------------------------------------------------- // simulation void simulation(int _i) { initAgent(agt); sumR = 0.0f; avrR = 0.0f; for (t = 0; t < T; t++) { // get action of agent action = agent(agt); // get response of environment response = environment(env); // calculate cumulative results sumR = sumR + (float)response; avrR = sumR / ((float)t + 1); // save results _sumR[t][_i] = sumR; _avrR[t][_i] = avrR; } } // ----------------------------------------------------- // get mean values of simulation results void getMeanValues(void) { for (t = 0; t < T; t++) { float tmps1 = 0.0f; float tmps2 = 0.0f; for (int i = 0; i < n; i++) { tmps1 += _sumR[t][i]; tmps2 += _avrR[t][i]; } sumRm[t] = (float)tmps1 / (float)n; avrRm[t] = (float)tmps2 / (float)n; } } // ----------------------------------------------------- // get variances of simulation results void getVarianceValues(void) { for (t = 0; t < T; t++) { float tmps1 = 0.0f; float tmps2 = 0.0f; for (int i = 0; i < n; i++) { tmps1 += (sumRm[t] - _sumR[t][i]) * (sumRm[t] - _sumR[t][i]); tmps2 += (avrRm[t] - _avrR[t][i]) * (avrRm[t] - _avrR[t][i]); } sumRv[t] = (float)tmps1 / (float)(n - 1); avrRv[t] = (float)tmps2 / (float)(n - 1); } } // ----------------------------------------------------- // main int main(int argc, char* argv[]) { int i; // init random-number generator srand((unsigned)time(NULL)); // init environment if (env == 0) seInit(); else ceInit(); // save parameters of experiment saveParameters(); // run experiment for random agent agt = 0; for (i = 0; i < n; i++) simulation(i); getMeanValues(); getVarianceValues(); saveResultsRA(); // run experiment for perfect agent agt = 1; for (i = 0; i < n; i++) simulation(i); getMeanValues(); getVarianceValues(); saveResultsPA(); // run experiment for RL-agent agt = RLTYPE; for (i = 0; i < n; i++) simulation(i); getMeanValues(); getVarianceValues(); saveResultsRL(); return 0; } Результати графічних залежностей: / Рис.1. Діаграма для RA, PA i LA / Рис.2. Діаграма для RA, PA i LA / Рис.3. Діаграма для RA, PA i LA / Рис.4. Діаграма для RA, PA i LA Кількість доступних агенту дій: 3; p(a0) = 0.209082 p(a1) = 0.740837 p(a2) = 0.543229 Висновок: виконуючи дану лабораторну роботу я дослідила роботу методів та алгоритмів навчання з підкріпленням, набула навички їх реалізації.
Антиботан аватар за замовчуванням

15.02.2018 20:02-

Коментарі

Ви не можете залишити коментар. Для цього, будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь.

Ділись своїми роботами та отримуй миттєві бонуси!

Маєш корисні навчальні матеріали, які припадають пилом на твоєму комп'ютері? Розрахункові, лабораторні, практичні чи контрольні роботи — завантажуй їх прямо зараз і одразу отримуй бали на свій рахунок! Заархівуй всі файли в один .zip (до 100 МБ) або завантажуй кожен файл окремо. Внесок у спільноту – це легкий спосіб допомогти іншим та отримати додаткові можливості на сайті. Твої старі роботи можуть приносити тобі нові нагороди!
Нічого не вибрано
0%

Оголошення від адміністратора

Антиботан аватар за замовчуванням

Подякувати Студентському архіву довільною сумою

Admin

26.02.2023 12:38

Дякуємо, що користуєтесь нашим архівом!