МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
Державний університет "Львівська політехніка"
Кафедра САПР
АВТОМАТИЗОВАНЕ ПРОЕКТУВАННЯ СОС
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
по виконанню графічно-розрахункової роботи з курсу
"Основи автоматизованого проектуванняскладних об'єктів і систем"
Для базового напрямку 6.0804 - Комп'ютерні науки
ЗАТВЕРДЖЕНО
На засіданні кафедри
Системи автоматизованого проектування
Протокол № ___ від ___.___.1999 р.
Львів -1999
“АВТОМАТИЗОВАНЕ ПРОЕКТУВАННЯ СОС”
Методичні вказівки до графічно-розрахункової роботи з курсу "Основи автоматизованого проектування складних об'єктів і систем" для студентів базового напрямку 6.0804 - Комп'ютерні науки.
Уклав : доц. каф. САПР, к.т.н. О.М.Матвійків. - Львів: ДУ”ЛП”, 1999р.-
Відповідальний за випуск С.П.Ткаченко, доц., канд.техн.наук.
Рецензенти І.І.Мотика, кандидат технічних наук, доцент
Ю.В.Стех, кандидат технічних наук, доцент
© Матвійків О.М., Кафедра САПР, ДУ “Львівська політехніка”
МЕТА РОБОТИ :
вивчення методології проектування та прийняття оптимальних рішень в процесі проектування складних об’єктів і систем (на прикладі радіоелектронних засобів);
вивчення класичної та основних напрямків розвитку новітніх технологій проектування складних об’єктів і систем
ознайомлення з методикою проектування складних радіоелектронних схем та друкованих плат за допомогою промислової САПР – OrCAD.
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ РОБОТИ
№1
Проектування, як вид інженерної діяльності, характеризується такими особливостями []:
продуктом проектування є модель об’єкта, яка в період проектування реально не існує;
процедури проектування СОС представляються, як процедури перетворення його початкового опису, сформульованого в ТЗ, в деякому скінченому просторі параметрів;
процес проектування СОС може бути розбитий на ієрархічні рівні проектування, де виділяють стадії проектування, горизонтальні рівні та вертикальні рівні;
проектування СОС, як правило, має багатоваріантний ітераційний характер.
Для автоматизації проектувальних робіт важливим є виявлення загальних закономірностей проектно-конструкторського процесу, виділення його загальних етапів і процедур, та розробка різних методів рішення задач на цих етапах.
СИСТЕМНИЙ ПІДХІД В ПРОЕКТУВАННІ СОС
Проектування СОС, як правило, являє собою систему дій інженерів від задуму технічного засобу до його втілення в комплект проектно-конструкторської документації.
При проектуванні СОС використовують наступні основні положення системного підходу :
розробка проекту йде від загального до конкретного, а не навпаки;
проектувальнику потрібно братися за рішення конкретних задач, тільки проробивши загальні;
при розробці конкретних завдань необхідно враховувати технічні рішення, прийняті на більш ранніх етапах проектування;
нові технічні рішення з'являються внаслідок творчого процесу, що носить ітераційний характер послідовних наближень до мети;
отримання раціонального технічного рішення досягається розробкою максимального числа варіантів і їх поглибленим аналізом;
при прийнятті рішення вимоги оптимального функціонування технічного засобу переважають над іншими, наприклад, економічними;
граничні конструктивні параметри технічних засобів диктуються лише фізико-технічними, а не економічними чинниками, тому при проектуванні необхідно проводити інженерні розрахунки;
конструювання виробів виконується з урахуванням можливості і трудомісткості їх виготовлення;
економічна оцінка конструкції завжди є важливим стимулом отримання раціональних рішень, але може бути зроблена не раніше, ніж з'являться варіанти, що відповідають вимогам функціонування виробу і технічно можуть бути реалізовані;
при проектуванні необхідно максимально використати відомі технічні рішення, що являють собою узагальнення величезного досвіду попередніх поколінь інженерів;
для оцінки рішень, що приймаються конструктор повинен враховувати весь комплекс критеріїв, укладених в таких показниках якості технічних засобів, як функціонування, надійність, технологічність, стандартизація і уніфікація, а також ергономічні, естетичні і економічні показники;
патентно-правові показники - необхідні критерії оцінки нових конкурентно - здатних технічних рішень;
при проектуванні нових технічних засобів потрібно враховувати їх безболісну ліквідацію після закінчення терміну служби.
ТЕХНОЛОГІЯ ПРОЕКТУВАННЯ СОС
Класична технологія проектування довільних складних об’єктів і систем (СОС) згідно стандартів ЕСКД [1] включає в себе стадії розробки проектної документації та етапи виконання проектних робіт:
Передпроектні дослідж-ня
(
Технічне завдання
(
Технічна пропозиція
(
Ескізний проект
(
Технічний проект
(
Робочий проект
Стадія передпроектних досліджень. На цій стадії проводять науково-дослідні роботи і розробляється аванпроект СОС. Основною метою цієї стадії є всестороннє дослідження існуючих аналогів СОС та можливостей його проектування в існуючих умовах. В даній графічно-розрахунковій роботі етапи НДР та розробки аванпроекту можна опустити.
Стадія технічного завдання на проектування СОС. На цій стадії розробляється технічне завдання. По своїй суті ТЗ визначає призначення та виконуючі функції СОС, характеристики оточуючого середовища, умови експлуатації й показники реакції СОС на дію зовнішніх факторів. ТЗ є 1-шим рівнем абстрактного відображення системи з позиції користувача. Документ повинен узгоджуватись замовником і виконавцем.
АСПЕКТИ ПРОЕКТУВАННЯ СКЛАДНИХ РАДІОЕЛЕКТРОННИХ ПРИСТРОЇВ (РЕП)
Проектування складних об’єктів і систем (СОС), зокрема - радіоелектронних пристроїв (РЕП), включає в себе наступні аспекти проектування :
Функціонально-логічне проектування;
Схемотехнічне проектування;
Конструкторське проектування;
Технологічне проектування.
Стадії схемотехнічного проектування РЕП включають розробку електричної принципової схеми. Оскільки в даній графічно-розрахунковій роботі задається вже розроблена електрична схема пристрою, суть цієї стадії проектування полягає у введенні принципової схеми РЕП в файл згідно формату OrCAD SDT та підготовки даних для наступної стадії..
Стадії конструкторського проектування включають роботи по розробці друкованої плати РЕП за допомогою OrCAD PCB та зовнішнього вигляду (корпусу) пристрою в середовищі типу AutoCAD.
Стадія технологічного проектування. Розробка маршрутних та операційних карт технологічного процесу виготовлення РЕЗ.
Оцінка якості проекту (та виготовлення робочого зразка СОС).
ПРОЕКТУВАННЯ РЕП ЗАСОБАМИ OrCAD
OrCAD 4.10 являє собою пакет для розробки ДП радiоелектронних пристроїв. Iнтегроване середовище цiєї САПР включає 4 модулi проектування та модуль органiзацiї проекту :
Schematic Design Tools - модуль проектування електричних принципових схем
Programmable Logic Design Tools - модуль проектування пристроїв логіки
Digital Simulation Tools - модуль моделювання цифрових пристроїв
PC Board Layout Tools - модуль розробки друкованих плат РЕЗ
Design Management Tools - модуль управління проектами
Рис. 1. Основне меню пакету OrCAD.
При натисканні клавіші Enter на будь-якій з 5 кнопок, на екрані з’являється наступне меню:
виконання
настройка локальної конфігурації
призначення горячих клавіш
загальна конфігурація ESP середовища
підказка
ПАКЕТ OrCAD/SDT (Schematic Design Tools)
Модуль Schematic Design Tools призначений для:
розробки електричних принципових схем - група Editors;
розробки бібліотек електричних елементів - група Librarians;
формування списку ланцюгів для принципових схем - група Processors;
формування звітів по принципових схемах - група Reporters;
організації багатокористувацького доступу до граф. редактора - група User;
формування файлів для переходу в інші пакети OrCAD - група Transfers.
При запуску цього модуля на екрані з'являється середовище, яке забезпечує доступ проектувальника до всіх функціональних можливостей пакету OrCAD SDT:
Рис. 2. Зображення меню пакету OrCAD/SDT.
Група Editors
Draft - графічний редактор принципових електричних схем.
Edit - текстовий редактор файлів.
View Reference - перегляд текстових файлів.
Група Librarians
Бібліотеки елементів включають понад 2700 найбільш поширених елементів, що використовуються в промисловості. OrCAD.lib має список розділів вже створених елементів, а також дозволяє легко створювати нові елементи.
Edit Library - графічний редактор для створення і редагування бібліотеки електричних елементів в форматі SDT для редактора принципових схем.
List Library - перетворення вибраного бібліотечного файлу елементів формату SDT в текстовий файл формату ASCII з переліком елементів.
Compile Library - компілює текстовий ASCII файл з описом елементів в бібліотечний файл формату SDT. Це є обернена процедура до Decompile Library.
Decompile Library - зчитує файл бібліотеки елементів формату SDT і конвертує його в ASCII файл, який називають library source file. Це є обернена процедура до Compile Library.
Archive Parts in Schematic - запускає послідовно процедури Libarch та Composer. Перша - проглядає файл електричної принципової схеми і формує файл елементів (library source file) який містить лише елементи, що використовуються в даній схемі. Друга - на основі створеного файлу компілює бібліотеку елементів у форматі SDT.
Група Processors
Annotate Schematic - автоматично присвоює (або оновлює) нумерацію і поля з назвами елементів, з яких складається електрична схема.
Create Netlist - даний блок запускає на виконання набір програм, які генерують перелік ланцюгів схеми на основі сформованої схеми. Якщо схема має складну ієрархію, вона спочатку спрощується. Процедура створення переліку ланцюгів може сформувати такий нетліст в різних зовнішніх форматах, які задаються файлами типу (*.CF). Щоб створити netlist для його використання з іншими продуктами OrCAD, слід використати команди з категорії Transfer.
Якщо проект містить складну ієрархію, його можна конвертувати в новий проект з простою ієрархією за доп. команди <Complex to Simple> з панелі Design Management Tools.
Create Hierarchical Netlist – запускає набір процедур, які створюють ієрархічний нетліст з складного ієрархічного проекту. Як правило, дана процедура використовується для створення нетлісту в одному з багатьох зовнішніх форматів (файли *.CH). Для створення нетлісту, який буде використовуватись в інших пакетах OrCAD-у, можна скористатись групою Transfer.
Update Field Contents – дана утіліта проводить пошук і заміну значень в полях назви елементів електричної схеми. Процедура дозволяє змінювати поля елементів в одному пакетному режимі, замість того щоб вручну редагувати кожен елемент окремо в редакторі Draft. Відмічені поля елементів заміняються на даними, заданими в стафф-файлах (*.STF).
Select Field View – процедура проглядає введену електричну схему і глобально змінює візуальний атрибут заданого поля елементів схеми. Дана процедура може тільки зробити видимим або не видимим задане поле на екрані та на роздрукованому кресленні. Будь-яка інформація, що записана в полях елемента зберігається в базі даних цієї схеми.
Back Annotate – Процедура сканує введену схему і змінює нумерацію елементів на ту, яка міститься в списку в файлі типу "was/is". Дана процедура змінює нумерацію автоматично, в пакетному режимі, замість того, щоб редагувати кожний елемент вручну в редакторі Draft. Файл типу "was/is" може бути сформований вручну за допомогою текстового редактора, або автоматично за допомогою інших програм, таких як редактор PCB layout в OrCAD/PCB.
Cleanup Schematic – процедура перевіряє введену схему на перекриття провідників, шин, переходів, міток, модулів входу.виходу та ін. елементів. Процедура також перевіряє цілісність структури файлу схеми.
Група Reporters
Cross Reference Parts – процедура сканує введену схему і формує два звіти із списком перехресних зв'язків кожного елемента.
Create Bill of Materials - процедура сканує введену схему і формує файл з переліком елементів.
Show Design Structure - процедура сканує всю ієрархію введених схем і формує звіт із іменами схем та їх зв'язками із іменами файлів схем, та датами внесення змін в кожний лист із ієрархії.
Plot Schematic – процедура призначена для роздруку схеми на плотері або принтері. Вона дозволяє створювати високоякісні креслення і роздруки.
Print Schematic – процедура призначена для роздруку листів із схемою на принтері. Вона може використовуватись для роздруку “чорнових” креслень.
Check Electrical Rules – процедура перевіряє чи введена схема відповідає базовим електричним правилам. Дана процедура перевіряє тільки електричні правила, а інші типи помилок потрібно виявляти за допомогою процедури Cleanup Schematic. Попередження (warnings) і помилки (errors), які генеруються процедурою Check Electrical Rules можна задати в глобальній конфігурації до пакету Schematic Design Tools.
Група Transfers
To PLD – запускається пакет процедур, які оновлюють поля елементів у схемі, нумерують їх, і витягують зі схеми інформацію, необхідну для роботи в пакеті OrCAD/PLD. Коли пакет процедур завершує свою роботу, він здійснює автоматичний перехід в середовище Programmable Logic Design Tools.
To Digital Simulation - запускається пакет процедур, які оновлюють поля елементів у схемі, нумерують їх, створюють incremental connectivity database, необхідну для цифрового моделювання в пакеті OrCAD/DST і формують trace and/or stimulus файли. Після закінчення роботи пакета здійснюється автоматичний перехід в середовище Digital Simulation Tools.
To Layout - запускається пакет процедур, які оновлюють поля елементів у схемі, нумерують їх, створюють зв'язану базу ланцюгів, необхідну для роботи в пакеті OrCAD/PCB. Після закінчення роботи пакета процедур здійснюється автоматичний перехід в середовище PC Board Layout Tools.
To Main - Перехід до основного меню середовища OrCAD (Рис. 1).
ПАКЕТ OrCAD/PCB (PC Board Layout Tools)
Модуль PC Board Layout Tools призначений для:
Створення корпусів для елементів електричної схеми;
Розміщення корпусів елементів на друкованій платі;
Трасування зв'язків між елементами електричної схеми на друкованій платі.
Розміщення елементів на друкованій платі здійснюється в напів-автоматичному режимі, який вимагає ручного коригування. Трасування зв'язків здійснюється як в автоматичному режимі, так і в інтерактивному.
При запуску цього модуля на екрані з'являються кнопки, які забезпечують доступ проектувальника до всіх функціональних можливостей пакету OrCAD PCB:
Рис. 3. Зображення меню пакету OrCAD/PCB
Група Editors
Route Board - є графічним інструментальним засобом для розробки друкованих плат
Place PCB - використовується для автоматичного розміщення модулів на друкованій платі
View Reference Material - дозволяє прочитати додаткові довідкові матеріали, що стосуються PC Board Layout Tools. Тут також можна знайти найпізнішу інформацію про пакет OrCAD/PCB і супроводжуючі підручники.
Група Processors
Modify Modules - дозволяє змінювати форму і розміри корпусів елементів, розміри отворів для виводів для стандартних бібліотечних елементів або елементів з файла друкованої плати. Процедура дозволяє змінювати корпуси в глобальній бібліотеці, замість того, щоб редагувати їх індивідуально в середині редактора Route Board.
Create NC Drill File – генерує звіт з інформацією про отвори, включаючи їх розміри і розміщення на платі. Процедура може формувати файл як в ASCII так і в Excellon форматах.
Reannotate Board File – змінює нумерацію елементів у файлі друкованої плати так, що вони нумеруються по рядках або по стовпчиках, або як вказано у include файлі. Процедура створює файл зворотньої анотації так, щоб зміни в нумерації могли бути внесені назад у файл схеми.
Група Transfers
To Schematic – процедура перенумеровує PCB файл друкованої плати і переводить середовище в пакет OrCAD/SDT.
To PLD – здійснює перехід середовища в пакет OrCAD/PLD.
To Digital Simulation - здійснює перехід середовища в пакет OrCAD/DST.
Група Reporters
Create Module Report – процедура генерує звіт з інформацією про всі корпуси, що використовуються на платі. В залежності від вибраного формату, процедура виводить інформацію, яка включає номер корпусу, його ім’я, орієнтацію, розміщення виводів та імена електричних ланцюгів.
Print PCB – дозволяє роздрукувати файли, створені в редакторі PCB на принтері. Роздруки можуть зображати шари провідникових з’єднань, а також silkscreen і solder mask. Процедура використовується для створення чорнового варіанту креслень.
Plot PCB – дозволяє вивести файл з друкованою платою на плотер або принтер. Процедура використовується для отримання високоякісних креслень.
Compare Netlists – порівнює файл netlist, який створено за допомогою пакету PCB, з тим, що створено в пакеті SDT. Процедура формує звіт про всі відмінності між двома netlist-ами. Це є зручним для пошуку змін, що могли бути зроблені розробником друкованої плати в редакторі PCB, а також для внесення цих змін в файл з електричною схемою.
РОБОТА В ГРАФІЧНОМУ РЕДАКТОРІ DRAFT
Основні можливості редактора включають:
Необмежений рівень ієрархії електричних схем.
Можливість розміщення з'єднувальних провідників, шин, портів вх/вих, міток, з'єднань, тощо.
У реальному часі метод гумових ниток (гнучких зв'язків) із провідниками і шинами.
Обертання елементів і дзеркальне відображення на 8 орієнтацій будь-якого елемента.
Рух або перетягнення провідників/шин з об'єктами або блоками об'єктів.
Можливість стирання переміщених зв'язків.
Заміщення та видалення об'єктів або блоків об'єктів.
Автоматична прокрутка робочих листів, 5 масштабів збільшення.
Понад 100 призначених для користувача ключових макрокоманд.
On/LINE перегляд елементів і бібліотечних директорій.
Рядковий пошук.
Переривання сеансу для виконання DOS команд.
Список ланцюгів в багатьох форматах (EDIF, Applicon, Algorex, Future Net, PCAD, тощо).
Команди і організація меню
Draft є інтерактивним графічним редактором для вводу електричних принципових схем. Меню команд ділиться на два типи: головний командний рівень і рівень субкоманд. Обидва типи меню висвічуються на екрані шляхом натиснення клавіші <Enter> на клавіатурі.
Команди і субкоманди можуть виконуватися двома шляхами:
вони можуть виконуватися шляхом натиснення першої букви командного меню. При цьому зображення меню на екрані – не потрібне.
вони можуть виконуватися шляхом вибору їх з меню за рахунок наведення більш світлої смуги на бажану команду або субкоманду і натиснення клавіші <Enter>.
Щоб відмовитися від команди, натисніть клавішу <Esc>.
Використання миші
Коли використовується миша, команди і субкоманди вводяться шляхом використання лівої і правої кнопок миші. Ліва кнопка представляє клавішу <введення>, а права кнопка представляє клавішу <ключ>. Якщо при використанні миші Ви маєте три кнопки, середня кнопка не визначена і може використовуватися як командна макро-клавіша.
Команда "Again" (знову) призначена для повторення попередньої команди головного рівня, яка була виконана.
Команда "SET Left Mouse button" (установка лівої кнопки миші) (коли це можливо) виконує команду <Enter> клавіатури, коли ліва кнопка миші реалізована. Це зменшує натиснення і відпущення кнопки миші при введенні команд BLOCK, DELETE, GET і PLACE.
Визначення зони
Деякі команди редактора дозволяють виконувати операції з зоною (блоком) :
BLOCK Move (рух блоку);
BLOCK Drag (переміщення блоку);
BLOCK Save (збереження блоку);
BLOCK Export (експорт блоку);
DELETE Block (видалення блоку);
PLACE Sheet (розміщення листа).
При виборі однієї з цих команд, з'являється повідомлення: Begin Find Jump Zoom Escape (Початок Знайти Перейти Масштаб Вийти). Далі слід вибрати одну з цих підкоманд.
Зона (блок) визначається шляхом вималювання прямокутника навколо об’єктів. Для цього поставте курсор на місце, де повинен починатися кут прямокутника, натисніть клавішу миші і перемістіть її в потрібне місце. Після вибору блоку відбувається повернення на рядок повідомлень End Find Jump Zoom Escape
Бібліотечні елементи
Щоб розмістити електричні елементи у бажану зону робочого листа можуть бути використані наступні команди:
Find: (знайти) - для пошуку рядка характеристик ;
Jump: (стрибок) - для швидкого переміщення до визначеного розташуванню ;
Zoom: (збільшення) - для досягнення різної перспективи збільшення робочого листа поза або в центрі екрана
Escape: (вийти) - натиснення цієї клавіші повертає до рівня головного меню.
Інші поняття
Rubout (стирання) - виконується клавішею <Backspace> для стирання останнього символа рядка, що вводиться.
Object (об'єкт) - є будь-яким примірником одного з наступних елементів даних: Library Part (бібліотечний елемент), Wire (провідникове з'єднання), BUS Junction (перехідне з'єднання шин), Label (мітка), Sheet Symbol (символ сторінки), Module Port Power pin (модульний порт вводу/виводу), Dashed Line (штрихова лінія).
<ESCAPE> (вихід) - натиснення цієї клавіші дає Вам можливість повернутися в головне командне меню, коли всі підкоманди вже вичерпані.
Команди основного меню
AGAIN (повтор)
команда дозволяє повторити попередню команду головного рівня, без повторного її виклику з головного меню.
BLOK (блок)
команда дозволяє рухати і переміщувати спеціальні області робочого листа на інше місце робочого листа. Можна також вибрати блоки з інших файлів і вміщувати їх на робочий лист, або забирати блоки з робочого листа і зберігати їх у файлі.
Для того, щоб рухати, тягнути, фіксувати, заміняти, вносити або забирати області з робочого листа, вибирається команда Block. На екрані з'являється підменю з наступними підкомандами:
Move (рух блоку) - рухати об'єкт або площу робочого листа без підтримки зв'язків з пов'язаними елементами.
Drag (переміщення блоку) - рухати об'єкт або площу робочого листа і підтримувати зв'язки/з'єднання з пов'язаними елементами.
Fixup -стерти зв'язки, які були проведені: приєднайте курсор до кінця зв'язку/з'єднання і виберіть підкоманду Pick. Зв'язок/з'єднання може тепер рухатися в певну позицію, щоб очистити робочий лист. Підкоманду Drop вибирають, щоб вмістити зв'язок/з'єднання постійно в рух від первинної точки розміщення командою Pick до поточного положення курсора.
Save (збереження блоку) - зберігає блок з об'єктів в буферній пам'яті блоку. Ця команда використовується коли репродуціюються об'єкти.
Get (читання блоку) - вибирає об'єкти, які зберігаються в буфері блоку.
Import (внесення блоку) - дозволяє вибрати об'єкти, які зберігалися в іншому файлі і вмістити їх на поточний робочий лист.
Export (винесення блоку) - дозволяє визначити площу на робочому листі і зберегти її в файлі.
CONDITIONS (Умови)
Команда Conditions є положенням меню, яке дозволяє користувачам організувати розмір одного з наступних значень: робочого листа, ієрархічного буфера, макро-буфера і відповідний розмір пам'яті ЕОМ.
DELETE (видалення)
Команда Delete дозволяє Вам видаляти окремі об'єкти або блоки об'єктів.
Object (видалення об'єктів) - Підкоманда Object використовується для того, щоб видалити окремі об'єкти з робочого листа.
Зауваження: коли видаляються елементи даних, курсор повинен бути вміщений прямо на об'єкті. Оскільки бібліотечні об'єкти мають виводи, що виходять з сторін даних символів, курсор може бути вміщений всередині або на тілі об'єкта, а не на його виводах.
Block (видалення блоку) - Субкоманда Block використовується для того, щоб видаляти блоки або об'єкти з робочого листа. Щоб видалити площу робочого листа, слід визначити площу, яку потрібно видалити.
Undo (скасування видалення) - Команда Undo дозволяє відновити випадково видалені значення назад на робочий лист.
EDIT (редагування)
Команда редагування дозволяє Вам редагувати зв'язки, мітки, символи, бібліотечні елементи і блоки.
Module Ports(редагування модульних портів) - Щоб відредагувати модульні порти, наведіть курсор всередину модульного порту і викличте субкоманду Edit. Коли субкоманда викликана, можна редагувати ім'я модульного порту.
Labels ( редагування міток) - Щоб редагувати мітки, вмістіть курсор під бажану мітку і викличте субкоманду Edit.
Hierarchical Sheets (Редагування ієрархічних листів) - Щоб відредагувати сторінки, вмістіть курсор всередину кордонів сторінкового символа і викличте субкоманду Edit.
Parts (Редагування елементів) - Щоб редагувати посилання на елементи, значення або рухати їх по робочому листу, вмістіть курсор всередину кордону символа або бажаної частини і викличте субкоманду Edit
Title block (Редагування заголовка блоку) - Щоб додати або відредагувати інформацію в заголовку блоку, вмістіть курсор всередину заголовка і викличте субкоманду EDIT
Щоб додати або відредагувати інформацію в заголовку блоку, вмістіть дані, які Ви вводите в запам'ятовуючий буфер. Він не з'явиться на екрані, поки ви не натиснете клавішу <Enter>, щоб завершити "субкоманду Edit Title block".
Пошук (Find)
Команда Find дозволяє проводити пошук в робочому листі або в ієрархічному файлі рядка символів. Коли вона знайдена, курсор вміщується на об’єкті, який містить рядок.
Рядок може бути будь-яким числом ASCII символом
Читати (Get)
Команда Get дозволяє Вам знаходити об’єкти з розділів бібліотеки і обертати, конвертувати і вміщувати їх в робочий лист. Об’єкти знаходяться з бібліотеки двома шляхами:
Перший вибір команди Get. "Get?" повертається на рядок повідомлень. Введіть ім'я бажаного об’єкта точно так же, як воно вказане в розділі бібліотеки. Якщо воно не тотожне, повідомлення про помилку видається на рядку повідомлень.
Після того, як ім'я введене, натисніть клавішу <Enter>, щоб побачити контури символа на екрані.
Другий вибір команди Get. "Get?" повертається на рядок повідомлень. Натисніть <Enter> і меню субкоманд висвітиться на екрані. Це меню відображає список розділів бібліотеки, які постійно зконфігуровані. Вибирайте бібліотеку, розділ якої Ви хочете прочитати.
Після того як бібліотека вибрана, інше меню з'являється на екрані з каталогом, що містить список розділів бібліотеки. Виберіть бажаний розділ і натисніть <Enter>.
Rotation and Placing Parts (Обертання і розміщення елементів) - Разом з вибраним і зображеним символом елемента на екрані з'являється меню: Place Rotation Normal Up Down Mirror Find Jump Zoom Escape. Якщо елемент має еквівалент Де Моргана, ви побачите також субкоманду Convert на рядку повідомлень по перетворенню в еквівалент Де Моргана.
Виберіть бажану субкоманду, щоб ввести елемент в робоче поле листа.
Converting to DeMorgan equivalents (Перетворення до еквівалента Де Моргана) - Багато які розділи TTL і СMOS мають еквіваленти Де Моргана. Якщо елемент вибрано і субкоманда Convert з'являється на рядку повідомлень, її можна вибрати. Щоб повернути елемент назад до початкового вигляду, виберіть субкоманду Normal.
Передача управління перехід (Jump)
Команда Jump дозволяє швидко пересунути курсор до спеціального місця на робочому листі. Спеціальне місце може бути частиною елемента даних, посиланням або (Х;Y) координатною точкою.
Перехід до елемента даних (Jump Tag) - Коли субкоманда TAG вибрана, курсор переходить до спеціального елемента на робочому листі. Цей елемент повинен бути заздалегідь встановлений за допомогою TAG команди.
Перехід до посилання (Jump Reference) - субкоманда Reference переводить курсор до спеціального посилання на робочому листі.
Перехід до Х-місця (Jump X-lokation) - субкоманда рухає курсор в Х напрямі від поточного положення
Перехід до Y-місця (Jump Y-lokation) - субкоманда рухає курсор в Y напрямі від поточного положення.
Бібліотека (Library)
Команда дозволяє виводити на екран перелік підключених бібліотек, список всіх елементів конкретної бібліотеки і переглядати електричні елементи, що в ній містяться.
Коли команда Library викликана, з'являється меню з субкомандами :
Каталог (Directory) - дозволяє вибрати з бібліотеки і вивести каталог компонентів на екран, принтер, або в файл.
Перегляд (Browse) - дозволяє розглядати вміст заданої бібліотеки або вибрати заданий елемент з будь-якої бібліотеки і розглядати його на екрані.
МАКРО (Makro)
Команда дозволяє захоплювати, ініціалізувати, розпечатувати, читати макрокоманди і завантажувати їх з файла. Макрокоманди можуть визначати: функціональні клавіші, вибирати клавіші з клавіатури, використати ці клавіші разом з клавішами <Ctrl>, <Shift>, <Alt> і середньої кнопки для 3-х кнопкової "миші".
Макро-захват (Macro Capture) - дозволяє створити макрос.
Видалення (Delete) - видаляє макрос з системи.
Ініціалізація (Initialize) - субкоманда стирає всі макрокоманди, які завантажені.
Список (List) - субкоманда висвічує на екрані список всіх клавіш, які призначені макрокомандами.
Читання (Read) - субкоманда дозволяє завантажити макро файл.
Запис (Write) - субкоманда дозволяє зберегти в файлі всі макрокоманди, які знаходяться в пам'яті.
Розміщення (Place)
Ця команда дозволяє розміщувати з'єднувальні проводи, шини, переходи, вводи живлення, зв'язки, модульні порти, мітки, ієрархічні листи, тощо на робочому листі.
Розміщення проводів (Place wire) - субкоманда дозволяє розмістити провідникові з’єднання на робочому листі. На рядку повідомлень з'явиться BEGIN FIND ZOOM ESCAPE. Щоб намалювати провід, вмістіть курсор в початкове положення робочого листа, де провід починається і виберіть субкоманду Begin. Далі, рухаючи курсор, намалюйте провідник. Щоб закінчити малювання проводу, виберіть одну з наступних субкоманд.Begin: Повторне введення субкоманди Begin під час прорисовки проводу дозволяє вам перевизначити початок, коли проводиться поворот на 90 град. Щоб намалювати поворот проводу на 90 град, виберіть субкоманду Begin там, де проводиться поворот. Продовжуйте цю процедуру поки ви не досягнете місця, де провід закінчується. Щоб закінчити провідник і з'єднати його з кінцевою точкою, виберіть субкоманду або END, або NEW.End: Коли курсор вміщується на кінцеву точку, вибір субкоманди End завершить процес креслення проводу. New: Коли курсор вміщується на бажану кінцеву точку, можна вибрати субкоманду New. Ця субкоманда дозволяє Вам зберегти режим креслення проводів і не повертатися в головний командний рівень.
Розміщення шин (Place BUS) - Щоб вмістити шини на робочий лист, вибирається наступна процедура розміщення проводів.
Розміщення переходів (Place Junction) - Щоб нанести з'єднання на робочий лист, вибирають субкоманду Junction. Потім вибирають субкоманду Place, щоб розмістити з'єднання на робочий лист
Розміщення елементів (шин) (Place Entry(Bus)) - Виберіть субкоманду Entry (Bus), щоб розмістити шини під кутом 45 град. Виберіть "\" або "/" субкоманди, щоб змінити орієнтування шинних елементів, що використовується за умовчанням. Виберіть "wire" або "bus" субкоманду, щоб змінити тип шинних елементів, що використовується за замовчуванням.
Розміщення міток (Place Label) - Мітки або групи тексту розміщуються всередині робочого поля для найменування будь-яких елементів. Вони можуть бути розміщені горизонтально або вертикально вибором субкоманди "Orientation". Мітка може бути одного з 3-х типів: внутрішня мітка, номер шини або коментар.
Розміщення модульного порту (Place Module Port) - А Module Port використовується, щоб описати проводи або шини, які зв'язують інші ієрархічні або плоско-файлові робочі листи.
Розміщення живлення ( Place Power) - Виберіть "субкоманду Power", щоб розмістити точки з'єднань живлення на робочому листі. "Субкоманда Orientation" використовується, щоб змінити орієнтацію. Виберіть "Value", щоб ввести значення напруження живлення. Виберіть "Type" щоб змінити типи живильних з'єднувальних точок, що використовуються за умовчанням на: стрілки, штрихи, хвилі.
Розміщення листа ( Place Sheet) - Ієрархічне проектування створюється через використання символів листа. Символ листа представляє робочий лист в ієрархії. Символ листа містить мережеве ім'я, що використовується щоб зв'язати справжній робочий лист і лист, представлений символом листа. Щоб вмістити символ листа вибирають команду Sheet. На терміні повідомлень з'являється BEGIN FIND JUMP ZOOM ESCAPE. Щоб визначити площу. Виберемо субкоманду BEGIN, щоб обкреслять площу, потім виберіть субкоманду End, щоб закінчити визначення площ. Коли субкоманда End викликана, на рядку повідомлень з'являється повідомлення: ADD DELETE EDIT NAME FILNAME SIZE ZOOM ESCAPE , рух курсора також обмежується всередині секції, обмеженої ієрархічним листом. Це дозволяє вмістити курсор в бажане місце, де імена і мережі листа повинні бути вміщені.
ADD: Ця субкоманда використовується, щоб додавати мережеві імена, щоб організувати зв'язок між робочими листами. Щоб додати мережеве ім'я вмістимо курсор на край секції, де ви хочете вмістити ім'я. Виберемо ADD NET субкоманду. Коли на рядку повідомлень з'явиться NET NAME? надрукуйте NET ім'я або натисніть<Enter>.
DELETE: Щоб видалити NET ім'я, вмістіть курсор на місце розташування NET імені і виберіть субкоманду DELETE NET.
EDIT: Щоб відредагувати NET ім'я вмістите курсор на його місце розташування, потім виберіть "субкоманду EDIT NAME".
NAME: Ця субкоманда використовується, щоб редагувати ім'я символа листа.
FILENAME: Субкоманда FILENAME дозволяє Вам редагувати ім'я файла, яке представляє ієрархічний робочий лист.
SIZE: Викличте цю субкоманду, щоб збільшити або зменшити розмір листа.
PLACE Dashed Line (розміщення ліній живлення) - Щоб розмістити проводи живлення, слідуйте процедурі, описаній в команді "PLACE Wire" .
QUIT (Покинути)
Команда Quit дозволяє Вам виконувати декілька функцій, що залежать від субкоманди, яку Ви вибираєте. Коли команда Quit викликана, вибирайте бажану субкоманду.
Enter (Покинути на вхід) - Субкоманда Enter дозволяє Вам вийти в ієрархічний робочий лист.
Leave Sheet (прибрати лист) - Щоб вийти з ієрархічного робочого листа використовують субкоманду Leave Sheet. При її виклику, Ви повертаєтеся на один рівень вище в ієрархії.
Update File (завершення файла змін) – субкоманда дозволяє змінити Ваш робочий лист у відповідності зі спеціальним ім'ям файла.
Write File (запис файла) - Виберіть цю субкоманду, щоб записати робочий лист в спеціальний файл. Ця субкоманда не включена в демонстраційний диск.
Initialize (Ініціалізація) - Ця субкоманда дозволяє Вам завантажити робочий лист або видалити всі об'єкти з робочого листа. Щоб видалити поточний робочий лист, натисніть клавішу <Enter> після появи повідомлення "Load File?"
Suspend to DOS (повернутися в ДОС) - Виклик цієї субкоманди дозволяє Вам тимчасово залишити робочий лист (зберігши його в пам'яті) і повернутися в ДОС. Коли Ви повернулися в ДОС, Ви можете виконати будь-яку функцію, яка нормально виконується в ДОС. Щоб повернутися до програми вычерчивания схем, натисніть "EXIT" на ДОС командній лінійці.
Abandon Edits (завершення редагування) - Вибирайте цю субкоманду, щоб завершити програму і повернутися в операційну систему.
REPEAT (повторити)
Коли команда вибрана, попереднє значення мітки, вибране в PLACE Label command, автоматично збільшується або зменшується, як визначено в SET Repeat Parameters.
SET (установка)
Команда Set дозволяє встановлювати додаткові атрибути або дії.
Auto PAN at Edge (установка авто-вікна на край) - Auto pan дозволяє руху пройти через екранний кордон. Коли курсор перетинає кордон, екран нарощується в напрямі, куди курсор рухається.
Backup File Made (створення резервного файла) - Коли дається така можливість, створюється резервний файл робочого листа.
Drag Buses (переміщення шин) - Коли дається можливість, шини переміщаються, як гумові нитки разом з переміщенням блоку. Якщо шини переміщаються як гумові нитки разом з переміщенням блоку, обчислювальної витрати драматично збільшується. Це звичайні результати, що перебувають в зменшенні продуктивності системи під час процесу переміщення по листу гумових ниток.
Error Bell (установка звукового сигналу при помилці) - Коли дається можливість, всі повідомлення про помилку супроводяться звуковим сигналом.
Left Button (установка лівої кнопки) - Коли дається можливість, ліва кнопка миші виконує команду <ENTER> при реалізації. Ця функція працює на BLOCK, DELETE