МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ ТА НАУКИ УКРАЇНИ
Національний університет «Львівська політехніка»
Інститут комп’ютерних наук та інформаційних технологій
Кафедра САПР
Звіт з виконання
Лабораторна робота №1
на тему:
ГРАФІЧНІ МОЖЛИВОСТІ МОВИ TURBO PASCAL ВЕРСІЇ 7.0
з курсу:
«Геометричне моделювання у конструюванні інженерних об’єктів і систем»
1. МЕТА РОБОТИ
Ознайомитись з графічними можливостями мови Turbo Pascal версії 7.0. Вивчити графічні функції та процедури програмного середовища Turbo Pascal, набути практичних навиків розробки графічних процедур у середовищі Turbo Pascal в текстовому та графічному режимах.
2. КОРОТКІ ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ
2.1 Налаштування параметрів середовища Turbo Pascal.
При розробці програми з використанням графічних процедур та функцій у середовищі Turbo Pascal необхідно вказати шлях до директорії у якій знаходяться програмні модулі. Для цього необхідно зайти в головне меню середовища (клавішею F10 або вибрати команду меню чи підменю можна використовуючи маніпулятор типу «миша»; якщо «миша» відсутня, то треба активізувати клавіші ALT + перша літера команди меню, або клавіші, які вказані в контурній команді підменю). Головне меню середовища складається з десяти підменю.
Клавішами стрілок або зайти у меню Option (містить команди, що відкривають діалогові вікна для встановлення опцій інтегрованого середовища). Активізувати команду Directories – відкриває діалогове вікно Directories, у якому вказуються каталоги, де знаходяться різноманітні групи файлів, що необхідні для виконання компіляції. У полі вводу Unit directory ввести повний шлях до директорії де розмішені усі зовнішні програмні модулі, які розширюють можливості мови Turbo Pascal 7.0. У даному випадку це директорія C:\tp71\units.
2.2. Стандартні процедури і функції Turbo Pascal управління текстовим екраном.
Процедура CLRSCR. Очищає екран або активне вікно і поміщає вікно в верхній лівий кут. Звертання: CLRSCR.
Стандартні процедури і функції управління графічним екраном.
Розглянемо процедури та функції, які входять в стандартний модуль GRAPH.TPU. У модуль входить 73 процедури та функції, які надають програмісту досить широкі можливості управління графічним екраном. Для полегшення вивчення графічних засобів усі процедури і функції будемо розглядати у групах по функціональному призначенню. Стандартний стан ПЕОМ після її включення, а також до моменту запуску програми відповідає робота екрану в текстовому режимі, тому будь-яка програма, яка має використовувати графічні засоби комп’ютера, повинна певним чином ініціювати графічний режим роботи адаптера. Після завершення роботи програми ПЕОМ повертається в текстовий режим.
Процедура INITGRAPH. Ініціює графічний режим роботи адаптера. Формат звертання: INITGRAPH(<драйвер>, <режим>, <шлях>); тут <драйвер> - змінна типу INTEGER, яка визначає тип графічного адаптера; <режим> - змінна типу INTEGER, яка задає режим роботи графічного адаптера; <шлях> - вираз типу STRING, що містить шлях до файлу драйвера.
Обидва параметри <драйвер> і <режим> є змінними. До моменту звертання до процедури на одному з дискових носіїв інформації повинен знаходитись файл, що містить необхідний драйвер. Процедура завантажує цей драйвер в оперативну пам'ять і переводить адаптер в графічний режим роботи. Тип драйвера повинен відповідати типу графічного адаптера. Налагодження графічних процедур на роботу з конкретним адаптером досягається шляхом підключення потрібного графічного драйвера. Драйвер – це спеціальна програма, яка здійснює управління тими чи іншими технічними засобами ПЕОМ. Графічний драйвер управляє графічним адаптером.
Багато графічних процедур та функцій використовують внутрішній покажчик позиції на екрані, який на відміну від текстового курсору є невидимий. Положення цього покажчика як і будь-які координати на графічному екрані задаються відносно лівого кута, який в свою чергу має координати 0, 0. Таким чином, горизонтальна координата екрану змінюється зліва направо, а вертикальна – зверху вниз.
Процедура CLOSEGRAPH. Припиняє роботу адаптера в графічному режимі та відновлює текстовий режим роботи екрану. Звертання: CLOSEGRAPH;
Процедура повертає початковий екранний режим, який був встановлений до ініціалізації графічної системи. Вона звільнює пам’ять, яку займали буфери драйверів і спеціальних шрифтів, якщо вони були встановлені з допомогою викликів процедур GraphGetMem і GraphFreeMem не звільняється пам'ять, яку займали драйвери, які встановлювалися процедурами RegisterRGBDriver або RegisterRGBFont.
2.3 Графічні процедури відображення на екрані багатокутників.
Процедура RECTANGLE. Прямокутник. Виводить прямокутник по вказаних координатах, кутів. Форма звертання:
RECTANGLE (Х1, У1, Х2, У2);
тут Х1, У1 – задають координати лівого верхнього кута;
Х2, У2 – задають координати правого нижнього кута.
Прямокутник відображається з втикористанням біжучого кольору і стилю ліній.
Процедура DROWPOLY. Виводить довільну ламану лінію, задану координатами точок злому. Формат звертання:
DROWPOLY ( N, < координати >) ;
2.4 Графічні функції і процедури, які оперують з лініями і крапками.
Процедура LINE. Будує лінію з координатами початку і кінця. Формат звертання: LINE(Y1, X2, Y2);
Тут Х1, Y1 – вирази типу INTEGER, що задають координати початку лінії; X2, Y2 – вирази типу INTEGER, що задають координати кінця лінії. Лінія виводиться по виду і товщині, встановленими процедурою SetLineStyle, і використовує колір, який встановлюється процедурою Setcolor.
2.5 Графічні процедури побудови дуг, кіл, та еліпсів.
Процедура CIRCLE. Виведення кіл. Формат звертання: CIRCLE(X, Y <радіус>);
Тут Х, Y – вирази типу INTEGER, що задають координати центру; <радіус> - вираз типу word, вказує радіус в пікселях. Коло виводиться поточним кольором. Товщина лінії встановлюється поточним стилем, вид лінії SOLIDLN (суцільна). Параметр <радіус> задається кількістю пік селів по горизонталі.
Графічні процедури для роботи з кольором, палітрами та заповненням.
Процедура SETCOLOR. Встановлює біжучий колір ліній і символі, які будуть виводиться. Формат звертання: SETCOLOR(<колір>);
Тут <колір> вираз типу WORD, що задає колір. Процедура виконується тільки в графічному режимі. Колір висвітлювання маже змінюватися від 0 до 15 в залежності від використовуваного драйвера і в залежності від заданого графічного режиму роботи. В модулі GRAPH задані такі константи для задання кольору.
2. 6 Графічні процедури для роботи з кольорами, палітрами та заповненнями.
Процедура SETPALETTE. Заміняє один з кольорів палітри на новий колір. Формат звертання:
SETPALETTE (N, < колір >);
Прцедура FLOODFILL. Штрихує довільно задану замкнуту область по заданому зразку. Формат звертання:
FLOODFILL (Х, У, <кол.гран.>);
4. ІНДИВІДУАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ
Варіант №26
Побудувати шахову дошку з використанням заливки різного кольору та здійснення заливки по спіралі квадратів шахової дошки.
6. ВИСНОВОК
На цій лабораторній роботі, я ознайомилась з графічними можливостями мови Turbo Pascal версії 7.0. Вивчила графічні функції та процедури програмного середовища Turbo Pascal, набула практичних навиків розробки графічних процедур у середовищі Turbo Pascal в текстовому та графічному режимах. Написала програму на мові програмування Pascal, згідно індивідуального завдання. Переконалася, що вона працює і виводить коректний результат. Привела у звіті результати виконання програми.