МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ ТА НАУКИ УКРАЇНИ
Національний університет «Львівська політехніка»
Кафедра САПР
Практична робота № 1
„ КОЛІРНІ МОДЕЛІ. ЗМІШУВАННЯ КОЛЬОРІВ”
з курсу „ Геометричне моделювання у конструюванні інженерних об'єктів і систем ”
Мета роботи
Ознайомитись з колірними моделями, які використовуються у комп’ютерній техніці, телебаченні, геометричному проектуванні поліграфії. Вивчити методи опису визначених колірних областей спектру, набути практичних навиків переводу кольору з одної колірної моделі в іншу.
Теоретичні відомості
Колірна модель RGB
Найчастіше дану модель представляють у виді одиничного куба з ортами: (1; 0; 0) – червоний, (0; 1; 0) – зелений, (0; 0; 1) – синій і початком (0; 0; 0) – чорний. Криві додавання системи МКО RGB мають негативні ділянки (негативні кількості основних кольорів) для деяких спектральних кольорів, що незручно при розрахунках.
У телевізорах і комп’ютерних моніторах використовується люмінофор, що світиться червоним, зеленим і синім кольором. Змішуючи ці три кольори можна одержати різноманітні кольори і їхні відтінки. На цьому і заснована модель представлення кольору RGB. Нажаль у моделі RGB теоретично неможливо одержати деякі кольори, наприклад насичений синьо-зелений, тому працювати з моделлю кольору RGB не завжди зручно. Крім того, модель RGB сильно зв’язана з реалізацією її на конкретних пристроях.
Колірна модель HSI
Модель HSI (Hue – відтінок, Saturation – насиченість, Intensity – контрастність, інтенсивність) спосіб задання характеристик кольору кольорового зображення за допомогою трьох параметрів. Відтінок (Hue) та насиченість задають відповідно кут та відстань від центру на колірному крузі, а значення контрастності (Intensity) визначає яскравість.
Перетворення RGB в HIS
Координати HIS можуть бути одержані з координат RGB кольорового зображення шляхом нелінійного перетворення відносно координат ароматичності r, g, b.
, де значення кута
Змішування кольорів
Хоча світловий потік і складається з хвиль різної довжини, наші очі в першу чергу реагують на світлові довжини хвиль червоного, зеленого і синього кольорів. Червоний, зелений і синій називають аддитивними чи кольорами на основі додавання (additive primaries), тому що нескінченна безліч кольорів може бути створена шляхом додавання різних ступенів насиченості червоного, зеленого і синього світла. Шляхом додавання одних основних кольорів до інших одержують ще три кольори: ціан, маджента і жовтий. Якщо скласти разом червоний, зелений і синій, вийде білий колір. Нижче видно, як червоний, зелений і синій, сполучаючись один з одним, створюють білий, ціан, мадженту і жовтий:
червоний + зелений + синій = білий
зелений + синій = ціан
синій + червоний = маджента
зелений + червоний = жовтий
З ціану, мадженти і жовтого можуть бути створені інші нескінченні кольори. Наприклад, нижче показується, як ці три кольори можуть застосовуватися для одержання чорного, червоного, зеленого і синього:
ціан + маджента + жовтий = чорний
ціан + маджента = синій
жовтий + маджента = червоний
жовтий + ціан = зелений
Ціан, маджента і жовтий створюють інші кольори шляхом абсорбції і вирахування кольорів. Тому їх іноді називають кольорами на основі віднімання чи субтрактивньїми (subtractive primaries). Це основа більшої частини процесу друк. Наприклад, коли крапки жовтої друкованої фарби перекривають крапки друкованої фарби маджента, виходить червоний. Коли дві друковані фарби комбінуються, вони поглинають зелені і сині довжини світлових хвиль і відбивають оку тільки червоні.
Найпростіший спосіб змішати два кольори сі та с2, це обчислити середні значення rgb-значень (тобто 50% на 50%).
Побудова світліших і темніших кольорів
Далі показаний принцип одержання зі звичайного стандартного кольору більш темний чи більш світлий. Так само розглянуто, як цей принцип реализовани в програмному коді на Delphi.
Кожний із трьох основних кольорів (Червоний, Зелений, Синій) можуть мати значення від 0 до 255, відповідно скомбінувавши їх ми можемо одержати 16,777,216 можливих кольорів. Візуально це можна предствить як три осі куба, у якому напрямку х, у та z відповідають за кольори червоний, зелений і синій. У сполученні ці напрямки дають точку в кубі, що представляє один колір з 16 мільйонів. Точка куба, у якій значення дорівнює 0 (0,0,0) відповідає чорному кольору, значення (255,255,255) - білому кольору, (255,0,0) - чисто червоному тощо.
Якщо візуально провести лінію між яким-небудь кольором (r,g,b) і білим кольором (255,255,255), то вийде, що на цій лінії будуть лежати всі значення даного кольору (r,g,b). Якщо ми будемо рухатися по лінії у бік білого кольору, то яскравість буде збільшуватися доти, поки не одержимо чисто білий колір.
Те ж саме можна зробити і для зменшення яскравості кольору. Досить провести лінію з кольору (r,g,b) у чорний (0,0,0). Тобто при русі по лінії до чорного кольору ми будемо зменшувати яскравість доти, поки не одержимо чорний колір.
Лабораторне завдання
Ознайомитись з колірними моделями, що застосовуються у комп’ютерній техніці, телебаченні та поліграфії.
Отримати індивідуальне завдання.
Розв’язати індивідуальне завдання згідно формул та алгоритмів представлених у методичних вказівках.
Розробити програмну реалізацію індивідуального завдання.
Здійснити аналіз результатів та сформулювати висновки по роботі.
Оформити результати по роботі.
Індивідуальне завдання
Варіант 26
А) на основі кольору (див додаток2; номер кольору = номер варіанту) утворити колір за принципом: червоний = середнє значення складових кольору (R,G,B), синій канал = відсутній, зелений канал = найменше значення з трьох складових кольору (R,G,B).
Б) провести перетворення кольору (див. Додаток 2, номер кольору = номеру варіанту) з RGB => HSI;
Номер
Назва кольору
Шістнадцятковий код
R
G
B
26
darkgreen
00
64
00
Номер
Назва кольору
Десятковий код
R
G
B
26
darkgreen
0
100
0
Виконання завдання
darkgreen R 00(0) G 64(100) B 00(0)
R=
G=000
B=000
б) RGBHSV
R=0
G=100
B=0
V=max(R,G,B)=100
V=min(R,G,B)=0
S=0 тому що V=0
H=, тому що G=V
Cr=1 Cb=1
H=
HSV(,0,100)
Висновок
Виконавши практичну роботу, я ознайомився з колірними моделями, які використовуються у комп’ютерній техніці, телебаченні, геометричному проектуванні поліграфії. Вивчив методи опису визначених колірних областей спектру, набув практичних навиків переводу кольору з одної колірної моделі в іншу. А також виконав індивідуальне завдання, тобто провів перетворення кольору з колірної моделі RGB в колірну модель HSI.